in slaap en vluchtmisdrijf

contrex
Topic Starter

in slaap en vluchtmisdrijf

#1 , 16 jun 2013 20:26

hallo,

deze nacht is mijn zoon in slaap gevallen en op een geparkeerde auto gereden. Toen dat gebeurde is hij onmiddelijk vertrokken naar huis. hij is zichzelf 4 uur later gaan aangeven daar hij toch niet gedronken had en hem slecht voelde over het voorval. hij had mij er niets van verteld als hij thuisgekomen is en heb hem erover aangesproken toen ik zijn auto zag. ik heb hem gebracht naar het politiebureau om daar zijn verhaal te doen. nu staat er wel op zijn pv dat hij vluchtmisdrijf gepleegd heeft.

nu is mijn vraag. hii is omnium verzekerd. wat zullen de kosten zijn voor hem of voor de verzekering?
schadegeval is eigen auto en andere auto.

Dank bij voorbaat

Mvg,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lohabra

#2 , 17 jun 2013 08:00

Het schadebedrag aan de wagens, kan ik van hieruit uiteraard niet inschatten. Da's voer voor de experts van de verzekeringen.

Qua sancties dan. Hij zal wellicht gedagvaard worden voor de politierechtbank. En hij krijgt bij een veroordeling een boete van minstens 1200 euro (mogelijk gedeeltelijk voorwaardelijk) tot maximaal 12000 euro.
Bij een eerste veroordeling wordt doorgaans de minimumstraf uitgesproken.

Hij gaat ook een verval van het recht tot sturen opgelegd krijgen van minstens 15 dagen tot 6 maanden :

Artikel 33

§ 1. Met gevangenisstraf van vijftien dagen tot zes maanden en met geldboete van 200 euro tot 2.000 euro of met een van die straffen alleen wordt gestraft:
1° elke bestuurder van een voertuig of van een dier die, wetend dat dit voertuig of dit dier oorzaak van, dan wel aanleiding tot een ongeval op een openbare plaats is geweest,
2° hij die wetend dat hij zelf oorzaak van, dan wel aanleiding tot een verkeersongeval op een openbare plaats is geweest,
...de vlucht neemt om zich aan de dienstige vaststellingen te onttrekken, zelfs wanneer het ongeval niet aan zijn schuld te wijten is.

* Deze bedragen, nog vermenigvuldigen met 6 (opdeciemen). Vandaar dus die 1.200 tot 12.000 euro
* Een gedeelte kan voorwaardelijk zijn
* Daarbovenop 150 euro verplichte bijdrage aan het zogenaamde slachtofferfonds
* Daarbovenop gerechtskosten

Ik vermoed niet dat er een gevangenisstraf uitgesproken zal worden, vermits ze wellicht toch niet zou uitgevoerd worden. Maar daarover kunnen de juristen hier je meer vertellen.

Maar ...
In geval uw zoon minder dan 2 jaar zijn defintief rijbewijs B bezit (dat weet ik uiteraard niet), MOET hij herstelonderzoeken ondergaan om weer te mogen rijden :

Artikel 38

§ 5. De rechter moet het verval van het recht tot sturen uitspreken en het herstel van het recht tot sturen minstens afhankelijk maken van het slagen voor het theoretisch of praktisch examen indien hij veroordeelt wegens een overtreding begaan met een motorvoertuig die tot een verval van het recht tot sturen kan leiden en de schuldige sinds minder dan twee jaar houder is van het rijbewijs B.

en die herstelonderzoeken kunnen bestaan uit :

§ 3. De rechter kan [en indien rijbewijs B, < 2 jaar moet hij dus] het herstel in het recht tot sturen afhankelijk maken van het slagen voor een of meer van de hiernavermelde examens en onderzoeken:

1° een theoretisch examen;
2° een praktisch examen;
3° een geneeskundig onderzoek;
4° een psychologisch onderzoek.
5° specifieke scholingen bepaald door de Koning.

Mijn advies:

1) Indien u rechtsbijstand heeft, best inschakelen
2) Uw zoon doet er goed aan, ervoor te zorgen dat de schade vergoed is, VOOR dat hij voor de rechter komt. Zo toont hij toch enigszins berouw, en dat hij de zaak ernstig opneemt. Maakt dan hopelijk een ietwat positieve indruk.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Reclame

Terug naar “Verkeersongevallen”