ONGEVAL OP PRIVE PARKING

willyx
Topic Starter

ONGEVAL OP PRIVE PARKING

#1 , 25 mei 2013 10:06

Beste,

Ik heb een paar weken een ongeval gehad op een privé parking (carrefour) ik stond volledig stil en een wagen rijd uit een parkingsplaats achteruit op mijn wagen in en de passagierszijde is volledig ingedeukt.
Op aanrijdingsformulier is met kruisjes dus ook aangegeven dat ik stil stond en dat de tegenpartij achteruit reed, maar toch laat mijn verzekering mij weten : gedeeltelijke verantwoordelijkheid, en wil mij maar de helft van de schade terug betalen.
Geeft iemand zoiets al meegemaakt of weet iemand wat de regels zijn op een privé parking.
Alles suggesties zijn natuurlijk van harte welkom, alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 mei 2013 11:06

Wat heeft de tegenpartij op het aanrijdingsformulier ingevuld?

Hoe motiveert uw verzekeringsmaatschappij dat u ook een fout begaan hebt?

willyx
Topic Starter

#3 , 25 mei 2013 11:13

Wat heeft de tegenpartij op het aanrijdingsformulier ingevuld?

Hoe motiveert uw verzekeringsmaatschappij dat u ook een fout begaan hebt?
Tegenpartij geeft het kruisje aangeduid dat hij achteruit reed, en dat ook met een pijl aangeduid op de tekening.
Dit is de mail dat ik van mijn verzekering heb terug gekregen : Wij maakten nota dat verzekerde (ik dus ) niet akkoord is met een gedeelde aansprakelijkheid. Echter stilstand is van laatste moment en kan niet weerhouden worden. Onze verzekerde had zijn plaats in het normale verkeer nog niet ingenomen, waardoor er een gedeelde aansprakelijkheid van toepassing is.

Reclame

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 mei 2013 11:48

Belangrijk zijn ook de opmerkingen die partijen in het daartoe bestemde vak neerschrijven.

Moest u als uw voertuig niet stilstond maar reed voorrang verlenen? In dat geval moet u voldoende lang stilstaan om voor de tegenpartij een voorzienbare hindernis te zijn. Als de rechtbank niet kan uitmaken hoe lang u al stilstond bestaat het risico dat de rechtbank oordeelt dat de fout van de tegenpartij niet bewezen is en krijgt u niets ....

U kan met uw rechtsbijstandsverzekering het advies van een advocaat vragen. Het is zeer moeilijk een gedegen advies te geven zonder het aanrijdingsformulier te zien. Of kan u dit inscannen en per e-mail opsturen?

Asterx

#5 , 25 mei 2013 12:39

Wordt een parking die vrij toegankelijk is (zonder poort of slagbomen) niet aanzien als openbaar zodat de wegcode hier van toepassing is?
Zijn er reeds geen uitspraken waarin de rechter de rijbanen van een parking openbare weg zijn? (dus geen openbaar terrein)
Iemand die een parkeerplaats verlaat doet immers een maneuver en dient voorrang te verlenen aan verkeer op een rijbaan.

Turaki

#6 , 25 mei 2013 14:29

Klopt, wegcode is van toepassing.

Daar tegenpartij een parkeerplaats verliet, diende deze voorrang te verlenen. Voor zover ik de wegcode juist lees, is dit een maneuver (12.4), en dus voorrangsplichtig. Wat ik wel vermoed (en TS best kan uitklaren), is dat TS ook net een parkeerplaats had verlaten. Dan moeten beide voorrang geven, en valt men terug op voorrang van rechts.

duma

#7 , 25 mei 2013 18:33

Hmm, ik heb ooit hetzelfde meegemaakt en ik was in fout en heb dat ook zo ingevuld op het aanrijdingsformulier, tóch was het volgens beide verzekeringsmaatschappijen gedeelde verantwoordelijkheid. Voor mij niet zo erg (omnium en goeie bonus malus), voor de tegenpartij echter een pak minder. Ik begreep dat toen ook niet, want 't was overduidelijk dat het niet zijn schuld was en er niets aan kon doen.

JPD

#8 , 16 jun 2013 14:50

Ik heb een paar weken een ongeval gehad op een privé parking (carrefour) ik stond volledig stil en een wagen rijd uit een parkingsplaats achteruit op mijn wagen in
Was jij op dat ogenblik jouw parkeerplaats aan het uitrijden (dat uw voertuig op het ogenblik van de aanrijding niet in beweging was, heb ik begrepen)?
weet iemand wat de regels zijn op een privé parking.
De regels van de openbare weg worden gehanteerd voor een rechtbank. Het is trouwens niet eens zeker dat het geen openbare weg is die privé-parking.

katwezel

#9 , 17 jun 2013 13:13

zie ook link hierbij : http://www.lokalepolitie.be/centrex/nl/ ... -berm.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Verkeersongevallen”