Wie is in fout?

BlonDer
Topic Starter

Wie is in fout?

#1 , 02 apr 2013 22:00

Vandaag een ongeval gehad;

Situatie is als volgt:

Ik sta stil op de parkeerstrook naast de rijweg, wil keren. Mijn richtingaanwijzer gaat en ik wacht tot er geen verkeer is. Ik start met mijn manoeuvre en terwijl het keren botst er een motorijder tegen mijn linkervoorkant.
Resultaat: blikschade (1e indruk) aan auto, moto meer kapot en gewonde motorrijder: moet geopereerd worden aan schouder.

Wie is in fout?

Ik was begonnen met mijn manoeuvre. De motorijder heb ik niet zien komen, hij vertelde mij dat hij net vanuit zijn garage vertrokken was, dus was hij de straat aan het oprijden en dus eigenlijk ook een manoeuvre aan het doen.

Politie erbij maar wat hij verklaarde weet ik niet aangezien ze hem gingen bevragen in het ziekenhuis ...

Nu vraag ik mij af wie er in fout was ...

Dank u voor de raad ...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
BlonDer
Topic Starter

#2 , 02 apr 2013 22:01

oh ja: de motorijder kwam vanachter mij ter verduidelijking ...

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 apr 2013 22:22

En reed op het ogenblik van de aanrijding OP de rijbaan?

Reclame

BlonDer
Topic Starter

#4 , 02 apr 2013 22:33

inderdaad was op de rijbaan net tegen de strepen in het midden van de weg ...

Franciscus

#5 , 02 apr 2013 22:50

En wat denkt u zelf?
U maakt een U bocht vanuit een parkeerplaats.
De motorrijder rijdt (volgens mij) OP dat ogenblik gewoon rechtdoor op de rijbaan.

BlonDer
Topic Starter

#6 , 02 apr 2013 22:54

niet echt want hij komt van over het linkse rijvak uit zijn garage de straat op gereden ...
Mag je inhalen als een auto de straat dwarst ?

Oude Belg

#7 , 03 apr 2013 00:21

niet echt want hij komt van over het linkse rijvak uit zijn garage de straat op gereden ...
Mag je inhalen als een auto de straat dwarst ?
Er is geen manoeuvre meer als de het voertuig zijn normale plaats op de rijbaan heeft ingenomen. Het manoeuvre van de motorrijder was dus beëindigd.
Inhalen kan alleen als beide voertuigen dezelfde rijrichting volgen. Dit is hier niet het geval.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

lohabra

#8 , 03 apr 2013 01:15

De motorrijder kwam uit een aanpalende eigendom
==> aanrijding deed zich voor op de rijbaan? Juist? Dan was het maneuver van de motorrijder idd al beëindigd. Hij had immers zijn normale plaats op de rijbaan al ingenomen op het ogenblik van de aanrijding.
==> Hij was idd. niet aan het inhalen. Inhalen doe je tav een voorligger, die zélf ook in beweging is, in dezelfde rijrichting. (inhalen is overigens géén maneuver, doch een gereglementeerde rijbeweging).

Uzelf was aan het keren, daarbij een parkeerplaats verlatend (parkeerplaats verlaten is ook een maneuver)
==> uw maneuver: keren, was nog bezig. U had uw normale plaats rechts op de rijbaan nog niet ingenomen.

Ik denk, algemeen aangenomen, dat uw maneuver -en dus ook uw voorrangsplicht- nog bezig was op het ogenblik van de aanrijding. Op basis van wat ik hier lees: vrees ik ervoor .....
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

BlonDer
Topic Starter

#9 , 03 apr 2013 14:24

Hoe kan ik die motorrijder gezien hebben want zijn garage is aan de linkerkant van de weg, als hij wegrreed dan moest hij eerst het andere vak dwarsen om weg te rijden ... Zal eens proberen te schetsen hier onder
X
<- A
-> B
Y

X = motorrijder
Y = ik op parkeervak

aanrijding gebeurde op vak B, toen ik startte met keren was er voor en achter mij (Y) geen verkeer, dus startte ik mij beweging, de aanrijding gebeurde toen ik op deze manier : / op het rijvak stond ... Veranderd dat deze zaak? Moto kwam van plaats X over rijvak A naar rijvak B.

Als ik zijn verwondingen bekijk is het een typische verwonding van hoge snelheidsongevallen ... Zou hij te snel gereden hebben vraag ik mij dan af ???

Zijn mijn schetsjes duidelijk?

Lanox

#10 , 03 apr 2013 14:26

Liggen X en Y vlak tegenover elkaar?

BlonDer
Topic Starter

#11 , 03 apr 2013 14:29

Van bovenaanzicht ligt X iets naar links en Y meer naar rechts ...

Lanox

#12 , 03 apr 2013 15:43

Dan zal het afhangen van hoeveel "iets" is. Als de motorijder op die afstand zijn manoeuvre heeft kunnen afmaken hebt u een probleem.

BlonDer
Topic Starter

#13 , 03 apr 2013 15:51

tjach ... Koffie dik kijken dus ...

Als ik eerst begin met manoeuvre en 1 seconde later start hij zijn maneuver dan kan ik hem onmogelijk zien want hij staat aan de overkant van de weg , ik zie geen verkeer op mijn vak, niet op het andere vak dus is dat ok voor een maneuver. Net dan start hij vanuit zijn garage waarschijnlijk en dus zie ik hem niet aankomen ...

Stom toeval waarschijnlijk? Verzekeringen zullen er moeten uitkomen wie in fout is ...

lohabra

#14 , 03 apr 2013 17:38

tjach ... Koffie dik kijken dus ...

Als ik eerst begin met manoeuvre en 1 seconde later start hij zijn maneuver dan kan ik hem onmogelijk zien want hij staat aan de overkant van de weg , ik zie geen verkeer op mijn vak, niet op het andere vak dus is dat ok voor een maneuver. Net dan start hij vanuit zijn garage waarschijnlijk en dus zie ik hem niet aankomen ...
Als uit de vaststellingen blijkt dat de motard zijn normale plaats rechts op de rijbaan al had ingenomen op het ogenblik van de aanrijding, dan hebt u volgens mij idd een dik probleem. En dat laatste zit er dik in, de aanrijding is toch op de rijbaan gebeurd, niet?
Stom toeval waarschijnlijk? Verzekeringen zullen er moeten uitkomen wie in fout is ...
Vermits een gewonde in 't spel: mogelijks de rechter.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

BlonDer
Topic Starter

#15 , 03 apr 2013 21:28

Wat zijn daar dan de mogelijkse gevolgen van?

Dik probleem: wat bedoel je daar juist mee?

Verzekering is in orde, dus die betaald alle schade mocht blijken dat ik in fout was ...

Terug naar “Verkeersongevallen”