aanrijding fiets

Loria
Topic Starter

aanrijding fiets

#1 , 01 mar 2013 14:52

Ik reed onlangs weg uit de parking van een restaurant. Op die straat is er zowel links als rechts een fietspad. Ik keek of er iemand op het fietspad was alvorens ik de straat op reed. Ineens komt er iemand vanop het fietspad gereden in de verkeerde richting ( zij had dus langs de andere kant van de straat moeten fietsen) Ik reed die persoon aan, maar zonder gevolgen. Ik doe mijn raam op en zeg: je moet langs de andere kant fietsen, mevrouw. Zegt zij: je kan niet verwachten dat ik voor een paar honderd meter fietsen ga oversteken ( dus zo'n beetje weten dat ze aan de andere kant had moeten fietsen, maar toch). Mocht ik van u zijn, ik zou in beide richtingen kijken.
Stel dat dit een ongeval was geweest met zwaardere gevolgen. Wie was dan in fout?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xastheron

#2 , 01 mar 2013 14:59

U komt van privaat domein en bent bijgevolg voorrangsplichtig. Ook al omdat u een manoevre uitvoert (vanop privaat domein op de openbare weg komen).

Verder is de fietser een zwakke weggebruiker. Als ik me niet vergis geldt dan het volgende: uw verzekering BA zal de lichamelijke schade van de fietser moeten vergoeden.

Dat de fietser in de verkeerde richting rijdt, betekent dat deze ook in overtreding is. De verzekeringen kunnen dan onderling uitvechten wie wat moet betalen, maar bij "zware gevolgen" is de kans reëel dat dit geschil eerst via de rechtbank zal gaan en dat de verzekeringsmaatschappijen op het vonnis wachten.

Turaki

#3 , 01 mar 2013 15:06

Meer en meer rechters oordelen dat een fietser die aan de verkeerde kant rijdt, een onvoorziene hindernis vormt, en bijgevolg aansprakelijk. Lichamelijke schade van de fietser is echter altijd voor de "sterke" weggebruiker.

Reclame

Loria
Topic Starter

#4 , 01 mar 2013 15:06

Er is nu niets gebeurd, maar die persoon heeft wel mijn nummerplaat genoteerd. Heb ook gezegd dat ze dat mocht doen, er zijn geen verwondingen. Ze zal hooguit wat verschoten zijn.

Xastheron

#5 , 01 mar 2013 15:13

Worst case? De fietser gaat naar de dokter en zegt "ik heb zo'n last van mijn nek sinds ik tegen die auto gereden ben". Ineens staat de politie aan uw deur en mag u mee voor een verklaring en een verantwoording voor vluchtmisdrijf bij ongeval met gewonden (want de fietser heeft enkel uw nummerplaat opgeschreven en geen naam of andere contactgegevens...).

Turaki

#6 , 01 mar 2013 15:22

Preventief dit gaat aangeven?

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#7 , 01 mar 2013 18:52

De rechtspraak is verdeeld.
Ik heb het gevoelen dat de kans het grootst is dat beide bestuurders voor de helft aansprakelijk zijn voor het ongeval.

Ik begrijp niet goed de rechtspraak die zegt dat de fietser een onvoorzienbare hindernis is. Als ik als bestuurder naar rechts kijk zie ik die fietser toch. Wat is daar dan onvoorzienbaar aan?

Turaki

#8 , 01 mar 2013 19:34

Ik begrijp niet goed de rechtspraak die zegt dat de fietser een onvoorzienbare hindernis is. Als ik als bestuurder naar rechts kijk zie ik die fietser toch. Wat is daar dan onvoorzienbaar aan?
Aangezien de fietser niet aan die kant van de weg mag rijden, kan een automobilist verwachten dat er geen fietser van rechts komt. De automobilist zal waarschijnlijk wel naar rechts hebben gekeken voor eventuele voetgangers, maar als er daar geen zijn in de onmiddellijke omgeving en hij dus kan doorrijden zonder gevaar voor deze, zal de chauffeur waarschijnlijk veel meer aandacht hebben voor het fietspad links van hem, waar hij plots fietsers kan verwachten. Een plots aankomende fietser van rechts (dus aan de verkeerde kant van de weg) is er veel sneller dan een voetganger, was dus niet voorzien zoals de eventuele voetganger, en vormt een onvoorzienbare hindernis.

dachero

#9 , 01 mar 2013 19:46

Mijn vrouw heeft identiek hetzelfde voorgehad een aantal jaren terug. de zaak heeft 4 jaar aangesleept en is 50/50 uitgesproken

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#10 , 01 mar 2013 21:43

Is het fietspad aan de andere kant aangegeven met borden?
Staat er langs de andere kant een verbodsbord voor fietsers?

Loria
Topic Starter

#11 , 01 mar 2013 22:18

ja, langs beide kanten aangegeven met borden. De persoon gaf zelf toe dat ze fout was, weliswaar op zo'n manier van: ge moet begrijpen dat ik voor zo'n korte afstand geen moeite doe om de verkeersregels te volgen.

Turaki

#12 , 01 mar 2013 22:33

Is het fietspad aan de andere kant aangegeven met borden?
Staat er langs de andere kant een verbodsbord voor fietsers?
Verbodsbord voor fietsers? Het enige verbodsbord voor fietsers specifiek is een C11 "verboden toegang voor bestuurders van rijwielen", en dit zou willen zeggen dat in de ganse straat geen fietsers mogen rijden.

Zou het mogelijk zijn, om de eventuele onduidelijkheid weg te nemen, een link naar google streetview te posten?

Terug naar “Verkeersongevallen”