Beste,
Ik heb gereden zonder rijbewijs. Ik was 18jaar toen dit gebeurde en had enkel een rijbewijs B, ik reed na de uren en zonder begeleide en ik had 1 persoon bij.Ik had niets gedronken. Ik heb ook niet gelogen tegen de politie en direct eerlijk geweest.
Ik reed nu wel niet ver van thuis (3km). En had niets gedronken. Nu moet ik toch op dagvaarding komen op maandag 18maart2013. Ondertussen heb ik al wel even mijn rijbewijs behaalt.
Zou iemand me meer informatie kunnen geven van de mogelijke vonissen ? Ondertussen ben ik 19.
Je hebt niet gereden zonder rijbewijs. Je bezat wel degelijk een voorlopig rijbewijs. Goed opletten dat men je niet dagvaardt wegens:
Artikel 30
§ 1. Met geldboete van 200 euro tot 2 000 euro, wordt gestraft hij die :
1° een motorvoertuig bestuurt zonder houder te zijn van het rijbewijs vereist voor het besturen van dit voertuig, of van het als zodanig geldend bewijs;
Je bezat immers wel degelijk een voorlopig rijbewijs. En je hebt de voorwaarden inzake scholing daarvan overtreden. De juiste geldboete, vindt je hieronder.
1) gereden op een tijdstip dat zulks verboden was met een voorlopig rijbewijs
2) gereden met een voorlopig rijbewijs 36 maanden, zonder de verplichte begeleider die aan de voorwaarden voldeed (juist?)
3) met een voorlopig rijbewijs, mag je -naast je verplichte begeleider die aan de voorwaarden voldoet- een extra passagier meenemen. Ik ben niet helemaal zeker of het meenemen van een passagier zonder die verplichte begeleider als extra overtreding weerhouden wordt.
Artikel 30
§ 2. Met geldboete van 50 euro tot 500 euro, wordt gestraft hij die :
1° een overtreding heeft begaan van de bepalingen door de Koning vastgesteld krachtens artikel 23 §1, 2° en 4°, hetzij als bestuurder, hetzij als persoon die een bestuurder begeleidt met het oog op de scholing;
Indien men toch paragraaf 1 zou weerhouden, zou ik je aanraden om je advocaat dit te laten herkwalificeren naar een overtreding krachtens artikel 30, paragraaf 2. De voorwaarden inzake scholing niet gerespecteerd.
* Hogervermelde bedragen, dien je nog te vermenigvuldigen met 6.
* Een gedeelte kan voorwaardelijk zijn.
* Daarbovenop nog 150 euro verplichte bijdrage aan het slachtofferfonds als de rechter 1 totaalbedrag uitspreekt. Anders is het 150 euro per veroordeling (per inbreuk, dus).
* Daarbovenop nog gerechtskosten.
Je hebt in dit alles wel nog 1 chanseke. Een veroordeling tot verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig, is niet voorzien voor deze inbreuken. Je zal dus normaal gezien je rijbewijs niet kwijtspelen.