Of het portier nu pas geopend werd toen hij kwam aangereden, dan wel of het portier reeds geopend was, maakt eigenlijk niet zozeer uit. U was hoe dan ook in overtreding:De tegenpartij beweert echter dat de portier pas werd geopend op het moment dat hij kwam aangereden. Aangezien ik niet kan bewijzen dat de portier reeds geopend was, had ik geen hoop deze zaak te winnen. Ik ging er dus van uit dat het ieder voor zich zou worden.
3 partijen: uzelf, de achterligger en de tegenligger. Maar slechts 2 verklaringen. Dus géén verklaring van die tegenligger? Is die ter plaatse gebleven? Heb je zijn gegevens?in mei vorig jaar deed het volgende zich voor;
Ik sta met mijn wagen (reglementair) geparkeerd in mijn straat. Ik stap uit en haal nog iets uit de wagen waardoor de portier licht geopend staat. Op dat moment komt een wagen aangereden, moet uitwijken voor een tegenligger en rijd tegen mijn portier. De politie wordt erbij gehaald en beide verklaringen worden opgenomen.
Dus vluchtmisdrijf gepleegd, onder het mom van het feit dat hij zélf geen schade had. Heb je zijn nummerplaat?Het gaat hier om een smalle straat, vandaar dat de achterligger moest uitwijken. De tegenligger is alleszins niet ter plaatse gebleven..
Daardoor meent men dus wellicht dat uw portier een onvoorzienbare hindernis was voor de achterligger.Ondertussen dit antwoord verkregen van de rechtsbijstand;
Cfr. art 28 van de Wegcode is het verboden om een portier van het voertuig te openen of open te laten, zonder zich ervan vergewist te hebben dat dit andere weggebruikers kan hinderen of in gevaar kan brengen. We menen dat het moeilijk zal worden om schade van verzekerde (gedeeltelijk) te verhalen; we zullen moeten kunnen bewijzen dat het open portier van verzekerde een voorzienbare hindernis was. Aangezien tegenpartij verklaart dat verzekerde zijn portier verder openduwde toe hij voorbijreed, zal dit een moeilijke zaak worden.
Ondertussen dit antwoord verkregen van de rechtsbijstand;
Cfr. art 28 van de Wegcode is het verboden om een portier van het voertuig te openen of open te laten, zonder zich ervan vergewist te hebben dat dit andere weggebruikers kan hinderen of in gevaar kan brengen. We menen dat het moeilijk zal worden om schade van verzekerde (gedeeltelijk) te verhalen; we zullen moeten kunnen bewijzen dat het open portier van verzekerde een voorzienbare hindernis was. Aangezien tegenpartij verklaart dat verzekerde zijn portier verder openduwde toe hij voorbijreed, zal dit een moeilijke zaak worden.