Persoonlijk denk ik ook eerder dat uw man aansprakelijk gesteld zal worden.
Eventuele argumenten die heel mss in het nadeel van de tegenpartij zouden kunnen spelen:
1) onaangepaste snelheid
10.1.1° Elke bestuurder moet zijn snelheid regelen zoals vereist wegens de aanwezigheid van andere weggebruikers, in ’t bijzonder de meest kwetsbaren, de weersomstandigheden, de plaatsgesteldheid, haar belemmering, de verkeersdichtheid, het zicht, de staat van de weg, de staat en de lading van zijn voertuig; zijn snelheid mag geen oorzaak zijn van ongevallen, noch het verkeer hinderen.
2° De bestuurder moet, rekening houdend met zijn snelheid, tussen zijn voertuig en zijn voorligger een voldoende veiligheidsafstand houden.
3° De bestuurder moet in alle omstandigheden kunnen stoppen voor een hindernis die kan worden voorzien.
2. beginnen schuiven, wijst er mss op dat de tegenpartij zijn voertuig niet voldoende onder controle had:
8.3. Elke bestuurder moet in staat zijn te sturen, en de vereiste lichaamsgeschiktheid en de nodige kennis en rijvaardigheid bezitten.
Hij moet steeds in staat zijn alle nodige rijbewegingen uit te voeren en voortdurend zijn voertuig of zijn dieren goed in de hand hebben.
Maar ik verwacht er persoonlijk niet al te veel van.
Bij het voorbijrijden van een hindernis, moet u eventuele tegenliggers voorrrang geven. Uw man moest dus wachten achter de geparkeerde wagens tot de camionette hem gekruist was.
Dat uw man net voorbij de geparkeerde wagens was op het moment van het ongeval, wil niets zeggen. Hij bevond zich nog steeds te ver naar links tengevolge van het voorbijrijden, en was bezig met het laatste deel van de beweging, namelijk terug naar rechts opschuiven.
Op een besneeuwd wegdek, krijgt
dat wel een grappige dubbele betekenis.
