Weinig kans; waarschijnlijk gedeelde kosten. Minderjarigheid heeft geen belang; hij is een bestuurder. "Zijn overtreding is niet de oorzaak van de aanrijding"; sorry, hij was wel aan het spookrijden. De chauffeur verwacht dit ook niet. Dat u waarschijnlijk niet voor alle kosten moet opdraaien, is te wijten aan een vergetelheid van de wetgever :Volgens mijn verzekeringsagent moet de tegenpartij de volledige kost betalen.
Ten eerste omdat hij minderjarig is en zijn overtreding niet de oorzaak is van de aanrijding.
Ten tweede dat de wagen hem duidelijk kon zien aankomen.
Wat zijn mijn kansen op slagen mocht dit escaleren tot een rechtspraak.
Daarover is al heel wat rechtspraak : gewoonlijk worden de bestuurders veroordeeld tot het betalen van hun eigen schade. De fietser kan uiteraard ook beboet worden.oude belg even een reflextie: volgens mij staat in die wet wel degelijk dat de fietser op dat fietspad in de juiste richting moet rijden: ik herneem je formulering van artikel 12.4:
"....de weggebruikers die overeenkomstig dit besluit gerechtigd zijn om het trottoir of fietspad te volgen...." impliceert dat de weggebruikers (moeten) gerechtigd zijn om dat fietspad te volgen; Een ander artikel legt uit wie die weggebruikers zijn en in welke richting ze een fietspad moeten volgen. Bijgevolg sluit dit een fietser die in de verkeerde richting fietst uit als "gerechtigde" want hij is gerechtigd dit fietspad op deze manier te volgen ...
Ik vrees dus dat de verzekering het ook nog hard kan maken dat fietser niet eens gerechtigd was daar te fietsen.
Ook de FOD reageerde in 2011 op een mail van wegcode.be :Dit is de wettelijke basis artikel 12.4bis van de Wegcode :
Art. 12.4bis. De bestuurder die een trottoir of een fietspad oversteekt, moet voorrang verlenen aan de weggebruikers die overeenkomstig dit besluit gerechtigd zijn om het trottoir of fietspad te volgen.
Het komt er op neer dat (brom)fietsers en andere weggebruikers, die gerechtigd zijn om het fietspad te volgen, voorrang genieten. Het maakt daarbij niet uit of ze van links of van rechts komen.
Dit neemt uiteraard niet weg dat (brom)fietsers die het fietspad langs de verkeerde richting volgen, ook in overtreding kunnen genomen worden, maar dit staat los van het feit dat ze van de voorrang genieten.
Geachte heer,
Er is inderdaad een probleem mbt artikel 12.4bis. De bewoording
weerspiegelt de wil van de wetgever onvoldoende, en laat te veel ruimte
voor interpretatie. Het komt in de eerste plaats de rechter toe om,
rekening houdende met de feitelijke omstandigheden te oordelen. Ik heb
jammergenoeg geen rechtspraak daaromtrent teruggevonden.
Wat betreft het door u geciteerde geval waarbij de fietser rijdt op een
plaats waar hij niet mag rijden, kan echter bezwaarlijk worden beweerd dat
hij overeenkomstig het verkeersreglement gerechtigd is het (bewuste)
fietspad te volgen. In dat geval lijkt de voorrangsplicht tav die fietser
niet te gelden.
In het ontwerp van de nieuwe wegcode wordt daaraan een mouw gepast door het
bewuste artikel als volgt te redigeren :
"De bestuurder die een trottoir of een fietspad dwarst, moet voorrang
verlenen aan de weggebruikers die overeenkomstig dit besluit het trottoir
of fietspad volgen."
Ten eerste omdat hij minderjarig is
Bij betwisting zal een rechter oordelen. Eenvoudig lijkt de zaak mij ook niet. Ik volg Scorpioen, nl. dat de fietser wel degelijk een fout beging die in oorzakelijk verband kan gebracht worden met het ongeval. Ook al is hij dan minderjarig (denk ik).en zijn overtreding niet de oorzaak is van de aanrijding.
Een aanpalende eigendom verlaten, staat specifiek vermeld in artikel 12.4. Diezelfde aanpalende eigendom oprijden, echter niet (specifiek).De bestuurder van de auto deed ontegensprekelijk een manoevre , door van de rijbaan af te gaan , richting oprit .
Hier is de autobestuurder aansprakelijk . Maar dus net zo goed de fietser .
Pol. Mechelen nr. 10A6988, 11 februari 2011Een bestuurder die naar rechts afdraait dient zich niet te verwachten aan een bromfietser die het fietspad in een niet-toegelaten richting volgt (art. 9.1.2, 10.1.3°, 19.2 en 4. Wegcode).
Deze uitspraak lijkt mij zeer betwistbaar, dat de fietser geen voorrang meer zou hebben is een oordeel dat ik voor het overige in de rechtspraak nog niet ben tegengekomen.De fietser die een fietspad in tegenovergestelde richting volgt en plots achter een voertuig komt opdagen dat naar links afslaat, maakt in hoofde van de bestuurder van dat voertuig een onvoorzienbare hindernis uit.
De fietser, die in de gegeven omstandigheden een verkeersbord D7 miskent, kan zich trouwens niet meer op enige voorrang, gesteund op artikel 19.4 van het Wegverkeersreglement, beroepen, vermits hij zelf een verkeersteken negeert en overeenkomstig artikel 6.2 van het Wegverkeersreglement de verkeerstekens boven de verkeersregels gaan.
Klopt: "Een rijbeweging die het verkeer kan hinderen en gepaard gaat met een aanzienlijke verandering in de gevolgde rijrichting wordt als een manoeuvre beschouwd". Cass. 27 juni 2008, VAV 2009, afl. 1, 83.En er zou al rechtspraak bestaan, die stelt dat elke beweging die een bestuurder uitvoert welke niet specifiek in de wegcode beschreven wordt, idd als een maneuver beschouwd moet worden.