Op 6 september jl . waren een vriend en ik met een (door een andere vriend en zaakvoerder van het bedrijf waarvoor we in parijs aan het werk waren) gehuurde verhuiswagen op de terugweg van parijs naar Gent, toen we een verkeerde afslag namen ter hoogte van Rijsel (Lille) en zo in het centrum van de stad op de Avenue de la République terechtkwamen. Voor we er erg in hadden reden we een tunnel tegemoet (en probleemloos eronderdoor) waarop als maximum hoogte 2.6m stond aangegeven. Eerder dan op de tunnel zelf hadden we geen indicaties van hoogte gezien, en toen we die op de tunnel zagen waren we er reeds bijna onder en zagen we dat de tunnel hoog genoeg was. Toen rees de vraag uiteraard hoe hoog de verhuiswagen eigenlijk wel was (in het interieur van de wagen was eveneens geen spoor van indicatie over de maximum hoogte te vinden). Terwijl mijn bijrijder de papieren van de auto raadpleegde reden we verder over dezelfde baan en naderden we reeds de volgende tunnel, ter hoogte van de Avenue de Maréchal Leclerc. De aanloop naar de tunnel was vrij lang en dalend, waardoor we de hoogte van deze 2e tunnel pas konden inschatten toen we beneden en dus heel dicht bij de tunnel waren. Net te laat besefte ik dat deze tunnel VEEL LAGER was dan de vorige en we ramden de tunnel met alle gevolgen van dien: verhuiswagen total loss en de verhuurder (Luxauto) niet verzekerd tegen dakschade.
In het half uur dat daarop volgde kwamen politie, takeldienst, journalisten en omstaanders op ons af; elk van hen had dezelfde boodschap: dit soort ongeval gebeurt meermaals per maand tot zelfs wekelijks op exact dezelfde locatie. De politie begreep overigens niet dat er in de verhuiswagen zelf geen enkele aanduiding stond van de hoogte van de wagen. Bekijk alstublieft even deze artikels en vooral ook de commentaren eronder:
Ons ongeval:
http://www.lavoixdunord.fr/region/la-ma ... 2b0n671450" onclick="window.open(this.href);return false;
Eén dag(!) en een nieuw ongeval later:
http://www.lavoixdunord.fr/region/la-ma ... 9b0n673655" onclick="window.open(this.href);return false;
Uit een commentaar op het tweede artikel blijkt wat ons overkomen is: wanneer je de Av. De la République via een bepaalde route oprijdt krijg je geen enkele signalisatie of hoogtelatten te zien.
Een week en nóg een ongeval later:
http://www.nordeclair.fr/Actualite/2012 ... ique.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;
Uit dit artikel blijkt dat men ginder eindelijk de ernst van de situatie inziet en er iets zal aan doen. Nu stel ik mij, en via deze weg ook u, de vraag of de stad Rijsel aansprakelijk kan gesteld worden voor de geleden schade. Gezien de frequentie van identieke ongevallen op exact dezelfde plaats, de grote bijval van de buurtbewoners en de grote aanwezigheid van artikels op het internet kan ik mij voorstellen dat er zoiets als ernstige nalatigheid of schuldig verzuim kan gepleit worden, niet? Zo ja, hoe lang zou zo’n proces kunnen aanslepen en watvoor kostenplaatje moet je daarvoor in acht nemen?
Luxauto was niet verzekerd tegen dakschade omdat dat soort ongeval te vaak voorkomt (weer een mooi bewijs dat verzekeraars niet bestaan om de consument te beschermen maar enkel en alleen om zichzelf te verrijken), wat op zich al misdadig is naar mijn mening.
Ik dank u alvast voor het bekijken van deze zaak.