wanneer voor politierechtbank ?

kabouters
Topic Starter

wanneer voor politierechtbank ?

#1 , 15 nov 2012 11:07

Ik heb onlangs een aanrijding gehad met stoffelijke schade aan ander voertuig. Het andere voertuig heeft mij aangereden. Bij blaastest had ik 2,21 promille alcohol in het bloed. Ik heb een blanco strafregister.
Wanneer zal me gevraagd worden voor de politierechtbank te verschijnen ?
Heeft iemand een idee hoe lang dit ongeveer duurt bij politierechtbank Dendemonde ?
Wat zijn de gangbare straffen ?
Ik zal me laten bijstaan door een advocaat van mijn rechtsbijstand. Is die ook bij intoxicatie gratis voor mij of gaat de verzekering de advocaatskosten terugvorderen ?
Bedankt voor uw reactie

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
papapedro

#2 , 15 nov 2012 11:36

Normaal zal de rechtsbijstand ook gelden wanneer je te veel gedronken hebt.
Alle andere kosten zal de verzekering terugvragen aan jou (wat dus hoog kan oplopen).
Ik weet niet exact hoe het in Dendermonde zit, maar ik denk dat je toch ongeveer een jaar mag rekenen tegen dat het zal voorkomen.
Straf zal sowieso intrekking rijbewijs zijn voor maand(en) en een geldboete, eventueel onder opschorting (zal je advocaat waarschijnlijk vragen gezien je blanco strafregister).

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 nov 2012 11:55

2,21 promille ...is 'redelijk' hoog gezien vanaf 0,5 al strafbaar.
Wil zeggen dat op het ogenblik van de bloedproef (wordt in promille uitgedrukt) u ongeveer het equivalent van 8 pinten bier in uw bloed had ( wetenschappelijk niet correct).
Wordt u vervolgd voor intoxicatie of voor dronken rijden?
Wat staat er in het PV vermeld?

Reclame

Oude Belg

#4 , 15 nov 2012 12:56

Bij blaastest had ik 2,21 promille alcohol in het bloed.
Bedankt voor uw reactie
Hebt u echt bloed geblazen :shock: ? Ofwel is er een bloedproef afgenomen met als resultaat 2,21 promille, ofwel een blaastest. Bij een blaastest krijg je .... ugl, microgram per liter uitgeademde lucht. 221 ugl komt ongeveer overeen met 0,5 promille (een tweetal consumpties). 2,21 promille is serieus te veel : met een half bakske J.....r moet dat wel lukken.
Was u dronken? (dat houdt in dat de verbalisant heeft vastgesteld dat u tekenen van dronkenschap vertoonde : met dubbele tong praten, bloeddoorlopen ogen, een drankkegel die meer op een gasaanval lijkt, waggelende gang,...)
Het verschil tussen 2,21 promille en 221 ugl is echt zeer groot. Waarover hebben we het?
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

kabouters
Topic Starter

#5 , 15 nov 2012 15:22

Ik had bij de blaastest de waarde die overeenkomt met 2,21 promille in het bloed. (0,96 alveolaire lucht)
In de PV wordt dronken rijden vermeld.
Mijn rijbewijs werd onmiddellijk voor 15 dagen ingetrokken.

Franciscus

#6 , 15 nov 2012 19:06

Boven de 0.65 alveolaire lucht ... wordt zo wie zo rechtbank.
Gezien dronkenschap is weerhouden 'kan' uw verzekering regres uitvoeren voor de kosten.
Dat wil zeggen dat zij alle kosten kan terugvorderen.
Verwacht u aan een zeer fikse straf

Verkeerswet 16 maart 1968
Artikel 35

Met geldboete van 200 euro tot 2 000 euro en met het verval van het recht tot besturen van een motorvoertuig voor een duur van ten minste een maand en ten hoogste vijf jaar of voorgoed, wordt gestraft hij die op een openbare plaats een voertuig of een rijdier bestuurt of een bestuurder begeleidt met het oog op de scholing, terwijl hij in staat van dronkenschap verkeert of in een soortgelijke staat met name ten gevolge van het gebruik van drugs of van geneesmiddelen.
het verval
Artikel 38

§ 1. De rechter kan het verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig uitspreken :

1° indien hij veroordeelt wegens overtreding van de artikelen 34, 37, 37bis, § 1er, of 62bis;

3° indien hij veroordeelt wegens een van de overtredingen van de tweede of de derde graad, zoals bedoeld in artikel 29, § 1;

3°bis indien hij veroordeelt wegens het overschrijden van de toegelaten maximumsnelheid bepaald in de reglementen uitgevaardigd op grond van deze gecoördineerde wetten, op basis van artikel 29,§ 3, wanneer :
de toegelaten maximumsnelheid met meer dan 30 kilometer per uur en hoogstens 40 kilometer per uur overschreden wordt, of :
de toegelaten maximumsnelheid met meer dan 20 kilometer per uur en hoogstens 30 kilometer per uur overschreden wordt in een bebouwde kom, in een zone 30, schoolomgeving, erf of woonerf.
4° indien hij veroordeelt wegens enige overtreding van deze wet en van de reglementen uitgevaardigd ter uitvoering ervan en de schuldige binnen drie jaar vóór de overtreding driemaal hieromtrent werd veroordeeld;
5° indien hij veroordeelt wegens overtreding van de artikelen 30, § 1 of 33, § 1, 33, § 3, 1°.

De vervallenverklaringen uitgesproken krachtens deze paragraaf bedragen ten minste acht dagen en ten hoogste vijf jaar; zij kunnen evenwel uitgesproken worden voor een periode van meer dan vijf jaar of voorgoed indien de schuldige binnen de drie jaar vóór de overtredingen bedoeld in 1° en 5°, veroordeeld is wegens een van deze overtredingen.

§ 2. Indien de rechter tegelijkertijd veroordeelt wegens een overtreding van artikel 419 van het Strafwetboek en wegens een overtreding van de artikelen 29, § 1 en § 3, 34, § 2, 35 of 37bis, § 1, van deze gecoördineerde wetten, zal het verval van het recht tot sturen worden uitgesproken voor een duur van ten minste 3 maanden.

Het herstel in het recht tot sturen is afhankelijk van het slagen voor de vier examens en onderzoeken bedoeld in § 3, eerste lid.
Indien hij tegelijkertijd veroordeelt wegens een overtreding van artikel 419 van het Strafwetboek en wegens een overtreding van de artikelen 36 of 37bis, § 2, van deze gecoördineerde wetten, zal het verval van het recht tot sturen worden uitgesproken voor een periode van ten minste 1 jaar.

Het herstel in het recht tot sturen is afhankelijk van het slagen voor de vier examens en onderzoeken bedoeld in § 3, eerste lid.

Indien hij tegelijkertijd veroordeelt wegens een overtreding van artikel 420 van het Strafwetboek en wegens een overtreding van de artikelen 36 of 37bis, § 2, van deze gecoördineerde wetten, zal het verval van het recht tot sturen worden uitgesproken voor een periode van ten minste 6 maanden.

§ 2bis. De rechter kan lastens iedere bestuurder houder van een rijbewijs of het als zodanig geldend bewijs, bevelen dat het effectief verval enkel wordt uitgevoerd:

van vrijdag om 20 uur tot zondag om 20 uur;
van 20 uur op de vooravond van een feestdag tot 20 uur op die feestdag.

§ 3. De rechter kan het herstel in het recht tot sturen afhankelijk maken van het slagen voor een of meer van de hiernavermelde examens en onderzoeken:

1° een theoretisch examen;
2° een praktisch examen;
3° een geneeskundig onderzoek;
4° een psychologisch onderzoek.
5° specifieke scholingen bepaald door de Koning.

De examens en onderzoeken bedoeld in deze paragraaf zijn niet van toepassing op de houders van een buitenlands rijbewijs die niet voldoen aan de door de Koning bepaalde voorwaarden om een Belgisch rijbewijs te kunnen verkrijgen.

ddanck
Contacteer: Website

#7 , 15 nov 2012 21:53

Het is toch wel belangrijk dat u even de puntjes op de i zet.

Wordt u vervolgd wegens intoxicatie of voor dronken rijden (of voor beiden)? De dagvaarding is hier van belang, het pv wat minder.

Indien u wordt veroordeeld wegens intoxicatie, kan de B.A.-verzekeraar (schade aan tegenpartij) u in feite niks maken. Zij moet sowieso vergoeden. De omnium-verzekeraar kan weigeren uw eigen schade te vergoeden.

Pas Indien u wordt veroordeeld wegens dronkenschap, kan de B.A.-verzekeraar de schade die zij vergoedde, van u terugvorderen.

De rechtsbijstandsverzekeraar kan in principe nooit de kosten van de advocaat terugvorderen. Heeft u uw advocaat zelf gekozen of is deze aangesteld door de verzekeringen?

De boetebedragen staan hoger vermeld. Hou er rekening mee dat deze intussen met 6 dienen te worden vermenigvuldigd en dat u voor elke aparte veroordeling van meer dan 150 EUR nogmaals een bijdrage van 150 EUR aan het slachtofferfonds verschuldigd bent.

U zal vermoedelijk over een aantal maanden al voor de politierechtbank verschijnen. Ik dien u echter wel mee te delen dat u zich in Dendermonde aan een fikse uitbrander, boete en rijverbod mag verwachten.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

kabouters
Topic Starter

#8 , 15 nov 2012 22:50

Ik heb nog geen dagvaarding ontvangen, alleen de PV waar de plaatselijke politie dronkenschap als opmerking heeft vermeld en me dezelfde avond geen verklaring wou laten afleggen.
Ik heb ook nog geen advocaat genomen daar de dagvaarding nog niet aangekomen is. Wanneer mag ik die verwachten ?

Franciscus

#9 , 15 nov 2012 23:11

PV code 90.
Een dronken persoon kan geen verklaring afleggen.

Indien u verhoord wordt zal u zien voor welke artikels u vervolgd wordt.
En het is uiteraard de rechter die uiteindelijk beslist voor welke feiten u uiteindelijk gestraft zal worden.
Politie moet een codering geven, parket kan die wijzigen en rechtbank beslist.

Dagvaarding kan enkele maanden tot een jaar duren.

ddanck
Contacteer: Website

#10 , 15 nov 2012 23:14

De mogelijkheid bestaat dat u alsnog wordt verhoord.

de dagvaarding ontvangt u wanneer het onderzoek is afgerond, maar Dat kan tot een jaar na de feiten duren.

Intussen zal u vermoedelijk wel al een brief ontvangen van de verzekering waarin zij voorbehoud maakt voor regres, d.i. Het terugvorderen van de gemaakte kosten.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

kabouters
Topic Starter

#11 , 15 nov 2012 23:23

Ik ben de dag na het ongeval naar het bureau geroepen en heb daar de verklaring afgelegd. Ik weet niets over de verklaring van de tegenpartij.
Wanneer kom ik dat te weten ?

Franciscus

#12 , 15 nov 2012 23:29

Op het ogenblik dat het parket het dossier vrijgeeft kan uw advocaat ( u ook) inzage vragen in het dossier.
Dit dient te gebeuren ter griffie politie rechtbank.
Als u uw copie van uw verklaring bekijkt dan ziet u het PV nr ... met de code vermoedelijk 90.
Tevens zal politie buiten uw eigen verklaring een aantal vragen hebben gesteld over uw drankgebruik enz enz .
Hebben ze iets gezegd/gevraagd inzake bereidheid om de kosten tegenpartij te vergoeden?
Hebben ze iets gezegd/gevraagd over al of niet verwondingen bij u of tegenpartij?

kabouters
Topic Starter

#13 , 15 nov 2012 23:39

Er is me niets gevraagd of gezegd in verband met de tegenpartij.
De feiten die me ten laste gelegd zijn in het PV zijn art.35 en 34§2.1
In het verslag dat de politie opgemaakt heeft staat dat het enkel over stoffelijke schade gaat.

Franciscus

#14 , 16 nov 2012 00:09

En niet een 2de PV inzake besluitwet 14.11.1939 betreffende openbare dronkenschap?
Ook niet of u gewond was?

kabouters
Topic Starter

#15 , 16 nov 2012 00:11

Geen 2e PV. Niets over gewond zijn.

Terug naar “Verkeersongevallen”