Wielrenner aangereden door auto

S.V.G.
Topic Starter

Wielrenner aangereden door auto

#1 , 03 okt 2012 13:39

Vandaag heb ik met mijn wagen een aanrijding gehad met een wielrenner. Ik moest met de wagen een kruispunt oversteken dat gekruist werd door een fietspad. Ik zag een oudere vrouw aankomen met de fiets en ben gestopt voor de haaientanden om haar te laten passeren. Toen ze gepasseerd was zag ik niets meer aankomen en wilde ik vertrekken. Op dat moment zag ik opeens een wielrenner tegen hoge snelheid op het fietspad aankomen. Ik remde onmiddellijk, maar de wielrenner kon me niet meer ontwijken. Hij schampte met zijn pedaal tegen mijn voorste nummerplaat en kwam ten val… Ik ben uitgestapt om te kijken hoe het met hem ging maar hij stond onmiddellijk recht (enkel geschaafde elleboog). Hij vroeg om een aanrijdingsformulier in te vullen, maar aangezien ik dat niet in mijn wagen heb, hebben we gsm nummer uitgewisseld en zijn we vertrokken…

Mijn vraag is nu de volgende. De wielrenner zei me dat zijn frame gebarsten was. Ik heb gekeken en zag idd een paar mini scheurtjes in de verf (ik weet nu niet of het dan kapot is of niet). Hij zou me bellen als er schade zou zijn. Ik vraag me nu af ofdat, als hij me belt om te zeggen dat er bvb 2000 euro kosten aan de fiets zijn (het zag er een redelijk dure uit), hoe ik dit dan best aanpak? Als de kosten beperkt zijn wil ik het uiteraard zonder verzekering regelen. Maar als de kosten aanzienlijk zijn, spreek ik dan mijn autoverzekering aan? Of probeer ik het bij mijn familiale verzekering? Of…?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 03 okt 2012 13:45

Autoverzekering dient hiervoor, dus als de kosten hoger dan verwacht zouden zijn, hier aangifte doen. Familiale zal niet willen uitbetalen.

S.V.G.
Topic Starter

#3 , 03 okt 2012 13:47

En moet ik zomaar aannemen dat dat frame dan effectief stuk is? Stel dat het al stuk was ervoor, of dat een bevriende fietsmaker zegt dat het idd stuk is zodat hij een nieuwe kan kopen?

Betaal ik dan de franchise van de autoverzekering? Is via het werk omnium vezekerd met een franchise van 600 euro (als ik perte totale rijd, maar vind niets terug over schade aan anderen)...

Reclame

Turaki

#4 , 03 okt 2012 13:50

U (of uw verzekering) kan een tegenexpertise laten doen, om zo te bepalen welke schade het gevolg is van het ongeval.

Voor de franchise, normaal zijn de kosten van de tegenpartij volledig verzekert. Twijfelt u, kan u het altijd vragen aan uw makelaar of de beheerder van de verzekering in uw bedrijf.

S.V.G.
Topic Starter

#5 , 03 okt 2012 13:53

oke, bedankt... aan mijn wagen is praktisch geen schade... alleen een geschaafde nummerplaat, en een stukje plastiek van de bumper... is het slim om dit dan ook bij de verzekering aan te geven (zodat het gemaakt wordt maar ik natuurlijk wel de franchise moet betalen), of laat ik het best zo (het is praktisch niet zichtbaar) en bekijk ik wat ik er achteraf mee doe (de wagen is nog maar een 2tal maanden oud)

Turaki

#6 , 03 okt 2012 13:58

Ik weet natuurlijk niet onder welke voorwaarden u de wagen heeft, maar de kans is groot dat je, als je de wagen terug geeft (om welke reden dan ook), je dit toch zal moeten betalen. Bovendien heeft dit geen gevolg voor je eigen bonus malus, of wat dan ook, dus aangeven lijkt mij het interessantste.

Xastheron

#7 , 03 okt 2012 14:36

In gevallen waarbij je met een leasingwagen of vervangwagen rijdt, kan je best altijd een aangifte doen. Anders moet je nadien toch nog met iets afkomen waarom de wagen beschadigd is... Als dit niet aangegeven is, zal de leasing firma gewoon bij jou de kosten verhalen...

S.V.G.
Topic Starter

#8 , 03 okt 2012 16:08

Turaki, wat bedoel je met 'geen gevolg voor mijn eigen bonus maul'? De verzekering staat toch op mijn naam, dus dan zal de bonus malul toch stijgen?

Turaki

#9 , 03 okt 2012 17:52

U zei toch dat hij via het werk verzekerd was?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#10 , 03 okt 2012 18:13

Quote " hij stond onmiddellijk recht (enkel geschaafde elleboog)." Is dus een aanrijding met licht gewonden. Daar MOET de politie voor tussenkomen.
U hebt nu zelfs nog geen formulier ingevuld....
Enkele jaren geleden zelfde meegemaakt tijdens werk. Was niet de bestuurder .... fietser die tegen de auto is gereden - bestuurder is veroordeeld voor onopzettelijke slagen en verwondingen. 1 maand voorwaardelijk.

Turaki

#11 , 03 okt 2012 19:27

En voertuigen mogen niet verplaatst worden...

Terug naar “Verkeersongevallen”