Ongeval E313, afrit 23: overheid in de fout?

De overheid moet waarschuwen voor gevaarlijke situaties op de weg.

nee, trek uw eigen plan
13%
1
ja, dat is haar plicht
75%
6
alleen als er doden kunnen vallen
13%
1

Totaal aantal stemmen: 8
Philippe
Topic Starter

Ongeval E313, afrit 23: overheid in de fout?

#1 , 20 mar 2007 13:07

Hoi,

14 dagen geleden ben ik uit de bocht gegaan op de bewuste afrit.

Reden: te hoge snelheid => logisch: er staat nergens aangegeven dat dit zo'n gevaarlijke bocht is (iedereen weet dat blijkbaar, behalve ik).

Zowel politie als takeldienst bevestigen dat:
- er hier dikwijls ongelukken gebeuren,
- het een scherpe bocht is,
- het een glad wegdek is,
- er een te korte voorsorteerstrook is,
- het paaltje dat ik omver reed, meer plat ligt dan recht staat.

Als ik op google zoek, dan kom je tot een reeks ongevallen op de bewuste afrit. Hij staat zelfs genoteerd als zwart punt. In 2008 wordt naar het schijnt dan ook de voorsorteerstrook verlengt.

Waarom kan er nu dan nog geen bord staan die aangeeft dat je drastisch moet vertragen op de afrit, zoals in het Antwerpse overal het geval is.

Een week na de feiten stond het verkeersbord (voor de tegenovergestelde rijrichting: een enkelrichtingsbord) al terug recht, maar een snelheidsbeperking in de juiste rijrichting dat staat er nog steeds niet.

Als dat er had gestaan, dan was ik niet zo verschoten toen ik aan de bewuste afrit kwam en was ik niet uit de bocht gegaan.

Ik zou dit nu willen aanvechten, vermits ik vind dat de overheid hier in de fout is, door hier geen duidelijke signalisatie te zetten, aangezien ze weet hebben van de reeks ongevallen die er gebeuren.

Kan iemand mij hier advies over bezorgen, of meer info over de frequentie van ongevallen enzo.

Alvast bedankt,

Mvg.
Philippe

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dieke

#2 , 20 mar 2007 13:58

Sorry dat ik je niet kan helpen, maar ik wou even kwijt dat ikzelf ook heel vaak autosnelwegen betreed en daarbij veel verschillende uitritten gebruik. De uitrit die jij vernoemt ken ik ook en eerlijk gezegd vind ik hem niet bepaald scherper draaiend dan sommige andere. Sorry.

PS Ik vind je poll nogal subjectief gesteld. "nee, trek je eigen plan" heb ik aangevinkt, maar op die manier zou ik het niet stellen :-)

Philippe
Topic Starter

#3 , 20 mar 2007 14:14

Alvast bedankt voor je mening.

Jammer genoeg is ze verschillend van de mijne, maar daarom heb ik het hier ook geplaatst, om een idee te krijgen wat anderen er van vinden.
Maar wat zou dan de mogelijke oorzaak kunnen zijn van het feit dat er zoveel mensen uit de bocht gaan?

Qua poll: dat zal een beetje mijn frustratie zijn die me parte speelde.

Reclame

dieke

#4 , 20 mar 2007 14:21

Hey Philippe

Die frustratie, dat begrijp ik hoor.

Ik ken de betreffende uitrit vrij goed en meer dan waarschijnlijk komt het ook daardoor dat ik er nog nooit (hout vasthouden) iets aan de hand gehad heb.

Ik denk dat het gevaar daar er vooral inzit dat vlak na die bocht de inderdaad veel te korte voorsorteerstrook reeds begint. Het heeft dus in mijn ogen niets te maken met de scherpte van de bocht, wel met het feit dat je vlak na die bocht zou kunnen verrast worden omdat er sneller dan verwacht auto's kunnen stilstaan.

Nu is bovenstaande volgens mij een veel voorkomend probleem op vele afritten (oa ook afrit 26 van dezelfde autosnelweg) dus of jij met jouw specifiek schadegeval kan rekenen op een meegaande rechter, betwijfel ik ten zeerste. Ik denk dat ook hier vooral zal gewezen worden op jouw plicht als chauffeur, namelijk te kunnen stoppen voor elke te voorziene hindernis. Is dit dan te voorzien? Dat zal dan misschien nog het discussiepunt kunnen zijn, maar ook daar denk ik dat het moeilijk zal zijn je punt te bewijzen. Iedereen weet immers dat afritten van autostrades geen ellenlange rechte stukken weg zijn.

Philippe
Topic Starter

#5 , 20 mar 2007 14:38

Ik heb het misschien slecht verwoord, maar hetgeen ik bedoel met de voorsorteerstrook is het stukje voor de bocht. Het stukje rijstrook dat nog evenwijdig loopt met de autosnelweg.

Standaard gezien vertraag je inderdaad ook als je een afrit neemt, je verlaat per slot van rekening de autosnelweg. Maar standaard gezien zou ik dus niet zo sterk afremmen zoals hier nodig is, tenzij ik op voorhand zou verwittigd worden.

Het feit dat andere afritten van de bewuste autosnelweg even gevaarlijk (kort) zijn, mag geen reden zijn om mijn argumenten niet te aanvaarden.
Het feit dat er op de bewuste afrit meer ongelukken gebeuren dan gemiddeld, kan niet ontkend worden. En als ze dan telkens zeggen: Onaangepaste snelheid, dan moeten ze er een bord zetten dat duidelijk maakt dat je je snelheid meer moet aanpassen dan gemiddeld gezien.

(als ik cru overkom, sorry dan, dat is niet mijn bedoeling hoor. Ik heb dat al dikwijls te horen gekregen zonder dat dat mijn bedoeling was)

ben wel weg nu, ga mijn kids ophalen van school. Alvast bedankt voor je medewerking, tot later.

Philippe

Philippe
Topic Starter

#6 , 11 apr 2007 17:49

hoi,

Ik wil maar even meegeven dat ik uiteindelijk een advocaat onder de arm heb genomen (via rechtsbijstand) om heel die toestand aan te vechten.

Nalatigheid van de overheid noem ik het, vermits ze weet hebben van het feit dat het een korte draaicirkel is, en een glad wegdek en een korte voorsorteerstrook, maar er geen bord zetten om de mensen te verwittigen.

Dus al wie ons extra info kan bezorgen over frequentie van ongevallen of aantallen in vergelijking met het gemiddeld aantal ongevallen op afritten, laat het maar weten.

Hoe meer info ik kan verzamelen, hoe meer slaagkansen natuurlijk.

Alvast bedankt.

Mvg
Philippe

Terug naar “Verkeersongevallen”