Tegen iemand aan geparkeerd - lichte schade - ontkennen?

habibelhabab
Topic Starter
Berichten: 1

Tegen iemand aan geparkeerd - lichte schade - ontkennen?

#1 , 13 jul 2012 17:11

Beste forumleden,
Met onze vorige wagen, die inmiddels gestolen is :(
ben ik (zogezegd) tegen een nieuwe VW golf gereden bij het inparkeren in een krappe plek.
Ik kan mij dat niet herinneren (maar het kan). Hij heeft foto's waarbij ik tegen zijn bumper aan stond.
Schade is 350 euro.

Ik krijg nu geregeld telefoon van zijn verzekeraar om dit in der minne te betalen,
of om de verzekering aan te spreken. Die wagen was verzekerd op mijn schoonvader, dus het is zijn polis.
Volgens de makelaar van de tegenpartij zou mijn schoonvader hier geen enkele kost van ondervinden daar zijn bonus malus geblokkeerd staat.
Is dit zo? (anders ga ik het hem niet vertellen).

Als ik weiger te betalen gaat hij naar de politie gaan. Mij lijkt het dat hij weinig kans maakt want hij kan net zo goed tegen mij gereden zijn
en daar een foto van genomen hebben, dus dat wordt woord tegen woord?
Maar de makelaar verwittigt dat er ook een boete/intrekking rijbewijs uit kan volgen als ik in gebreke word gesteld.

Wat raden jullie mij aan om te doen?
Staalhard ontkennen of gewoon de verzekering van mijn schoonvader aanspreken (enkel als hem dat niets kost).
Erg bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bartvdv
Berichten: 1911

#2 , 13 jul 2012 17:56

Als je er zelf niet zeker van bent, staalhard blijven ontkennen. Zolang er geen onafhankelijke getuigen zijn, kan alles gebeurd zijn.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 13 jul 2012 19:50

Is uw wagen duidelijk te herkennen op die foto, met zichtbare nummerplaat? Anders zou het eender welke wagen kunnen zijn van dezelfde kleur.
En werd de schade aan de andere wagen duideljk omschreven? Het is niet omdat je bumper aan bumper staat dat er schade is.

Reclame

lohabra
Berichten: 1015

#4 , 13 jul 2012 22:10

Beste forumleden,
Met onze vorige wagen, die inmiddels gestolen is :(
ben ik (zogezegd) tegen een nieuwe VW golf gereden bij het inparkeren in een krappe plek.
Ik kan mij dat niet herinneren (maar het kan). Hij heeft foto's waarbij ik tegen zijn bumper aan stond.
Als je dat laatste ZO gaat verklaren + op basis van die foto's, loop je het risico dat een rechter het verhaal van de tegenpartij aannemelijk acht. Een beetje opletten wat je verklaart.
Schade is 350 euro.
Hoe groot/klein de schade is, heeft nul komma nul belang. Als 1 van de betrokken partijen zich bewust was van de aanrijding, en de vlucht genomen heeft om zich te ontrekken aan de dienstige vaststellingen, is er sprake van vluchtmisdrijf.
Ik krijg nu geregeld telefoon van zijn verzekeraar om dit in der minne te betalen,
of om de verzekering aan te spreken. Die wagen was verzekerd op mijn schoonvader, dus het is zijn polis.
Volgens de makelaar van de tegenpartij zou mijn schoonvader hier geen enkele kost van ondervinden daar zijn bonus malus geblokkeerd staat.
Is dit zo? (anders ga ik het hem niet vertellen).
1) Hoe komt die verzekeraar aan JOUW gegevens? Via je schoonvader? Of hebben jullie onderling gegevens uitgewisseld?
==> Als er een EAF ingevuld is, kan er van vluchtmisdrijf alvast geen sprake meer zijn, vandaar.

2) Hoe kan de makelaar van de tegenpartij de voorwaarden van de polis van je schoonvader kennen?
Als ik weiger te betalen gaat hij naar de politie gaan. Mij lijkt het dat hij weinig kans maakt want hij kan net zo goed tegen mij gereden zijn
en daar een foto van genomen hebben, dus dat wordt woord tegen woord?
Maar de makelaar verwittigt dat er ook een boete/intrekking rijbewijs uit kan volgen als ik in gebreke word gesteld.
Die boete/intrekking van het rijbewijs kunnen volgen bij een veroordeling wegens vluchtmisdrijf, ja. Over wie er aansprakelijk is voor de aanrijding, dat is weer andere peperkoek.

Nu, het is (voor mij in ieder geval) lastig om sluitend te zeggen wat je best kan doen/laten. Het verhaal is me niet geheel duidelijk.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Franciscus
Berichten: 38602

#5 , 13 jul 2012 22:48

Tegenpartij heeft die zich bij u kenbaar gemaakt?
Indien NIET naar de politie gegaan ..hoe kan tegenpartij aan uw gegevens en die van schoonvader zijn geraakt.
Dit soort info kan ALLEEN via gerechtelijke weg bekomen worden ... en kan ENKEL opgevraagd worden door bevoegde personen...

Terug naar “Verkeersongevallen”