Als fietser aangereden door auto (in fout)

denniske84
Topic Starter
Berichten: 2

Als fietser aangereden door auto (in fout)

#1 , 12 jul 2012 12:10

Ik ben gisteren als fietser aangereden door een auto,
ik reed op het fietspad waar het toegelaten is in beide richtingen te fietsen.
(aangegeven door verkeersborden,zowel zichtbaar voor de fietsers als voor de auto's die het fietspad over moeten)
Toen ik aangereden werd door een auto komende van links,die het fietspad moest kruisen en die geen voorrang gaf of stopte.Ikzelf heb geen letsels maar de fiets heeft schade aan de wielen en frame,en mijn kledij is gescheurd.
Aangezien het over een dure fiets gaat kon ik dit niet zo laten en hebben we een aanrijdingsformulier ingevuld.
De bestuurder van de auto geeft toe dat ze volledig in fout is.
Maar nu is het zo dat ik geen familiale verzekering heb,enkel een brandt verzekering en ééntje voor de auto.
Wat moet ik nu doen ?
Moet ik zelf alles afhandelen met de verzekering van de tegenpartij ?
Laat ik zelf een bestek maken voor de schade aan de fiets ?
Hoe bereken ik de schade aan de kledij,morele schadevergoeding ?
En heb ik nog recht op andere vergoedingen ?

Mvg Dennis

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 12 jul 2012 13:48

U zal alles zelf moeten regelen: opmaken schadebestek door fietsenmaker, en raming kosten kleding (u zal hierbij rekening moeten houden met slijtage).
Morele schadevergoeding is denk ik niet van toepassing (tenzij hij u uitgescholden heeft, maar ik heb begrepen dat het beschaafd is gebleven).
U kan eventueel ook bij de dokter langsgaan (mogelijks bent u toch ergens gekwetst, maar heeft u dit niet gemerkt), en u kan ook het remgeld terugvragen dan (hoewel dit niet de moeite is volgens mij) en alle verdere medische kosten. Indien u een ziekteverzekering heeft die dit dekt, geeft u het ongeval en de gegevens van de tegenpartij door aan hen, zij zullen de medische kosten dan zelf terugvorderen.
Indien u hierdoor te laat op het werk is, de gegevens ook doorgeven aan uw werkgever, hij kan dan ook zijn verlies (uw brutoloon terwijl u afwezig was, en andere mogelijke kosten) terugvorderen.

Franciscus
Berichten: 38587

#3 , 12 jul 2012 14:02

elke vorm van schadevergoeding is toegelaten kan psychisch trauma zijn...
Wat een €70 voor een familiale verzekering aan problemen zou bespaart hebben vergoeding vlugger geregeld, rechtsbijstand... nu wachten tot verzekering tegenpartij reageert en indien niet naar rechtbank.
Indien verwondingen zijn MOET er aangifte gedaan worden bij de politie..die had zelfs ter plaatse moeten komen. Plaatsgesteldheid MAG zelfs niet gewijzigd worden bij verwondingen (plaats delict)

Reclame

denniske84
Topic Starter
Berichten: 2

#4 , 12 jul 2012 18:37

Een familiale ga ik nu wel afsluiten,
ik dacht voordien niet dat deze in zulke situatie van toepassing was.
Alvast merci voor de info !
Ik heb een bestek voor de fiets,misschien dat ik het nog in der minnen kan regelen.
Anders zal ik door al deze rompslomp moeten.
Is er evt een instantie die hier bij kan helpen ?
Mvg

Franciscus
Berichten: 38587

#5 , 12 jul 2012 19:27

PS wij hebben ook nog een verzekering 'deelnemer in het verkeer'.... indertijd voor de BA plus was dat handig maar nu nog zeker als u kinderen hebt die eens met de (brom)fiets van een vriendje rijden of met drie erop of zo.
Of uzelf die ook eens op een paard ga zitten dat plots raar begint te doen en op een auto gaat lopen...

Kingfisher
Berichten: 483

#6 , 13 jul 2012 10:55

Vergeet ook niet een dervingsvergoeding: voor de dagen dat je fiets onbruikbaar was (heb je een fiets moeten huren in de tussentijd?)

En ja, je zal zelf alles moeten afhandelen, maar normaal krijg je een brief van de verzekeraar van de autobestuurder. Laat niets herstellen tot je van hen iets hebt gehoord. Neem anders contact met de verzekeraar van de autobestuurder.

Veerle7
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#7 , 27 feb 2018 16:55

Enkele weken geleden hetzelfde meegemaakt.
Ondertussen werd mijn fiets gemaakt en worden de kosten, verminderd met 12% (slijtage), terugbetaald. Ik ben daarmee echter niet akkoord. Uiteindelijk was ik niet in fout en is mijn fiets in waarde gedaald door de herstelling (oorspronkelijke stukken zijn niet meer in voorraad), dus zou ik méér dan de herstellingskosten moeten krijgen.
Zo ver wil ik het niet drijven, maar eigenlijk wil ik wel 100% van de herstellingskosten terug. Ik zond dus een e-mail naar de verzekeraar van de auto-bestuurder. Ik kreeg antwoord dat dit standaard is. Niet akkoord dus.
Maar kan ik hierin verder gaan of zal ik me bij de feiten moeten neerleggen? Ik liet ook verstaan dat ik een vergoeding wens voor de dagen waarop ik niet kon fietsen, maar daarop kreeg ik geen antwoord...

Alvast bedankt voor jullie reactie!

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#8 , 27 feb 2018 19:01

Enkele weken geleden hetzelfde meegemaakt.
Ondertussen werd mijn fiets gemaakt en worden de kosten, verminderd met 12% (slijtage), terugbetaald. Ik ben daarmee echter niet akkoord. Uiteindelijk was ik niet in fout en is mijn fiets in waarde gedaald door de herstelling (oorspronkelijke stukken zijn niet meer in voorraad), dus zou ik méér dan de herstellingskosten moeten krijgen.
Zo ver wil ik het niet drijven, maar eigenlijk wil ik wel 100% van de herstellingskosten terug. Ik zond dus een e-mail naar de verzekeraar van de auto-bestuurder. Ik kreeg antwoord dat dit standaard is. Niet akkoord dus.
Maar kan ik hierin verder gaan of zal ik me bij de feiten moeten neerleggen? Ik liet ook verstaan dat ik een vergoeding wens voor de dagen waarop ik niet kon fietsen, maar daarop kreeg ik geen antwoord...

Alvast bedankt voor jullie reactie!

gelieve u eigen topic te starten en niet een topic van 5 jaar geleden te kapen

als u eigen topic start gaat ge meer info moeten geven wat en waar het ongeval gebeurd is

Terug naar “Verkeersongevallen”