vraag ivm verzekering

Sarah180891
Topic Starter

vraag ivm verzekering

#1 , 18 jun 2012 22:12

Mijn vriend en ik hebben recent een Vespa lx 125 gekocht en hebben reeds bij de bank geweest voor het registreren van het voertuig, aanvraag van de nummerplaat en de verzekering. We hebben de aanvraag voor het DIV per post gestuurd maar hebben nog geen plaat ontvangen. Nu is mijn vraag , als we onze vespa zouden gaan halen met een andere nummerplaat voor een motor, bv die van mijn vader, is onze Vespa dan verzekerd als wij daar een accident mee zouden hebben? Dat is uiteraard niet te bedoeling maar aangezien het geen goedkoop voertuig is vraag ik het liever even na.. Alvast bedankt voor de info!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 19 jun 2012 09:03

Neen, u zou niet verzekerd zijn (lees uw voorwaarden na, daarin zal dit staan). U komt met een voertuig op de weg dat niet op de weg mag komen (geen nummerplaten) en u pleegt bedrog (nummerplaten van een ander voertuig). Verzekering zal alle kosten terugvorderen bij u.

Purple

#3 , 19 jun 2012 09:04

Heb al verschillende keren in dezelfde situatie gezeten.

Wat mijn verzekeraar me verteld:

Ik laat hun weten welke dag ik mijn nieuwe motor/auto ophaal.
Zij registreren dit, bij geval van staande houding door de politie kunnen zij de verzekering contacteren.
De verzekering verteld dan dat het gedeelte "BA" in orde is voor de ophalen van het nieuw voertuig.

De agent in kwestie moet wel de moeite willen doen dit na te vragen.
Eigenlijk hangt het af van de "goodwill" van de agent.

In geval van een ongeval ben je verzekerd voor derden, maar eigen schade is een grijze zone.

Dit is wat mijn verzekeraar me verteld, weet niet of dit juridisch 100% in orde is.

Mijn huidige verzekeraar schijft ook manueel tijdelijke groen formulieren uit als ik bv de originele documenten van de nieuwe wagen nog niet heb. Als ik hem de chassisnr kan vertellen, is het voor hem voldoende om een papier op te maken.
Mijn vorige verzekeraar echter deed dit niet en zei dat geschreven verzekeringsdocumenten geen waarde hadden.

Dus best een navragen bij je verzekering.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 jun 2012 15:30

Als u een verzekering bij hebt op nummerplaat bent u niet verzekerd met een andere nummerplaat.
De nummerplaat dekt een ander voertuig.
Uw voertuig is evenmin ingeschreven.
Ik dacht dat men om verzekerd te zijn het voertuig moet ingeschreven zijn.

Wat uw makelaar zegt is niet noodzakelijk juist. Als politie controle doet dan doen ze dat bij de maatschappij en dan heb je de poppen aan het dansen.
Ook met de motorfiets aan de hand blijft het een voertuig dat niet zonder nplt op de openbare weg mag komen.
Ofwel laat u de motor bij de verdeler staan tot de nplt er is ofwel te vervoeren op een aanhangwagen.

Bij controle en bij incidenten heb je behoorlijk wat problemen

mava105
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 jun 2012 16:15

Bestaan er ook geen garagenummerplaten zoals bij de auto? (groene letters en cijfers)
Indien wel, vraag dan een dergelijke plaat aan de verdeler om uw Vespa thuis te krijgen.

Terug naar “Verkeersongevallen”