ongeval met blikschade

UbiOne
Topic Starter
Berichten: 11

ongeval met blikschade

#1 , 13 jun 2012 09:38

Bij mijn ongeval gisteren zegt de tegenpartij dat ik in fout ben. Zou ze gelijk kunnen hebben?

Ik reed op een voorsorteerstrook om aan de verkeerslichten links af te slaan. Mevrouw reed op het rechter rijvak om rechtdoor te rijden. Plots doet ze haar pinker aan om ook de voorsorteerstrook op te rijden. Ik kan haar niet meer ontwijken en rij haar aan.

Ze beweert nu dat ik haar aan het inhalen was op het rijvak van het tegemoetkomende verkeer. Mijn remsporen staan duidelijk op de voorsorteerstrook. De politie heeft een pv opgesteld.

In mij ogen ben ik volledig in mijn recht vermits zij een rijvak oprijdt dat niet vrij is.

Toch een beetje schrik dat dit nog gaat escaleren.

http://maps.google.be/maps?hl=nl&ll=51. ... ,,0,0&z=19" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door UbiOne op 13 jun 2012 10:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 13 jun 2012 09:44

12.4. De bestuurder die een manoeuver wil uitvoeren, moet voorrang verlenen aan de andere weggebruikers.
Worden inzonderheid als manoeuvres beschouwd : van rijstrook of van file veranderen, de rijbaan oversteken, een parkeerplaats verlaten of oprijden, uit een aanpalende eigendom komen, keren of achteruitrijden.

Zelfs indien u haar aan het inhalen was had u voorrang.

Voor meer duidelijkheid, een link naar google maps street view kan dan nuttig zijn.

Lightning

#3 , 13 jun 2012 09:51

Ik neem aan dat er een aanrijdingsformulier ingevuld is. U noch de tegenpartij bepalen wij in fout is. De verzekeringsmaatschappijen zullen wel uitmaken wij aansprakelijk is voor de aanrijding.
12.4. De bestuurder die een maneuver wil uitvoeren, moet voorrang verlenen aan de andere weggebruikers.

Worden inzonderheid als manoeuvres beschouwd : van rijstrook of van file veranderen, de rijbaan oversteken, een parkeerplaats verlaten of oprijden, uit een aanpalende eigendom komen, keren of achteruitrijden.

16.2. Wanneer de bestuurders de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 opvolgen of wanneer het verkeer geschiedt overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4 of 9.5 wordt het sneller rijden van de voertuigen in een rijstrook of een file ten opzichte van de voertuigen in een andere rijstrook of file niet als inhalen beschouwd behalve voor de toepassing van artikel 17.2.5°.

77.1. Witte voorsorteringspijlen mogen bij het naderen van een kruispunt aangebracht worden. Deze pijlen duiden de rijstrook aan die de bestuurders moeten volgen om in de door de pijlen aangewezen richting te rijden.

Op het kruispunt moeten de bestuurders bovendien de of één van de richtingen volgen die aangewezen zijn op de rijstrook waarin zij zich bevinden.

Reclame

UbiOne
Topic Starter
Berichten: 11

#4 , 13 jun 2012 10:09

Zij weigerde om een aanrijdingsformulier in te vullen omdat ze er van overtuigd was dat ze in haar recht was. De politie heeft toen een pv opgesteld. Maar nu gaan inderdaad de verzenkringsmaatschappijen het regelen, hoop ik.

VDG2
Berichten: 785

#5 , 13 jun 2012 10:34

Het aanrijdingsformulier invullen is verplicht. De politie heeft toch de weigering van de tegenpartij opgenomen in de pv mag ik hopen?

UbiOne
Topic Starter
Berichten: 11

#6 , 13 jun 2012 10:39

Dat is inderdaad wel gebeurd. Ze hebben haar ook proberen te overtuigen om het in te vullen maar ze bleef weigeren.

VDG2
Berichten: 785

#7 , 13 jun 2012 10:49

U stelt uw verzekeraar onmiddellijk in kennis van het ongeval. Bezorg hen ook een afschrift van het PV waarin staat dat de tegenpartij het formulier weigerde in te vullen. De verzekeringen zullen dan beslissen wie in fout is.

UbiOne
Topic Starter
Berichten: 11

#8 , 13 jun 2012 10:53

Bedankt. De kopie van de pv krijg ik nog opgestuurd. Maar de formulieren die ik reeds heb doe ik vandaag naar de verzekering.

Kingfisher
Berichten: 483

#9 , 13 jun 2012 11:14

Het zal wel een tijdje duren, vrees ik. De verzekeringsmaatschappijen zullen niets beslissen alvorens ze inzage hebben gekregen in het PV. Dus moet het parket eerst beslissen om te vervolgen of te seponeren (duurt ong. 3 maand). Daarna wordt het PV vrijgegeven (nog eens 3 maand). Reken dus gemiddeld 6 maand.

UbiOne
Topic Starter
Berichten: 11

#10 , 13 jun 2012 11:16

ja, ik vrees ook dat het lang zal aanslepen. Wel denk ik dat ik in mijn recht zal gesteld worden vermits zij van rijvak verandert.

Franciscus
Berichten: 38603

#11 , 13 jun 2012 13:03

Was het op het stuk onderbroken witte lijn of volle witte lijn...
Werkte haar richtingsaanwijzers, staat daar iets van in het PV... waren die stuk? Heeft de politie de lampjes in beslag genomen?
Bij mijn weten zal u geen copie va PV krijgen enkel een attest van aangifte met de gegevens tegenpartij.
Het EAF is dus NIET door tegenpartij ingevuld. Neem een copie van uw deel en stuur het (origineel) naar uw verzekering.
Het EAF is voor de verzekering het bewijs van aangifte.
Stel parket seponeert de zaak er is geen EAF ... dan sta je nergens. In principe is het parket niet verplicht PV door te sturen ( na vraag) naar de verzekering.
Dat is dan ook de reden dat voor de verzekering STEEDS een EAF moet opgesteld worden.

UbiOne
Topic Starter
Berichten: 11

#12 , 13 jun 2012 14:16

Het was een witte onderbroken lijn. Of haar richtingsaanwijzers aan waren kon/kan ik niet zeggen. De politie heeft idd alle brokstukken meegenomen Ze vroegen of ik een kopie wenste, die me dan met de post zou opgestuurd worden. Het attest met de gegevens van de tegenpartij heb ik onmiddellijk gekregen met de mededeling dit af te geven aan mijn verzekeringsagent.

Franciscus
Berichten: 38603

#13 , 13 jun 2012 14:22

Zal wel een copie van uw verhoor zijn.

UbiOne
Topic Starter
Berichten: 11

#14 , 13 jun 2012 14:29

Dat zou ook kunnen. Ik breng vandaag nog mijn deel van het EAF binnen bij m'n verzekeringsagent.

lohabra
Berichten: 1015

#15 , 14 jun 2012 22:18

Of haar richtingsaanwijzers nu goed functioneerden of niet. En of zij die nu gebruikt heeft of niet. Als het ongeval gebeurd is zoals u omschrijft, blijft haar voorrangsplicht op basis van artikel 12.4. Ze verandert van rijstrook, en is daardoor voorrangsplichtig. Eventueel geen gebruik van haar richtingsaanwijzers zou enkel een bijkomende overtreding zijn. De tegenpartij krijgt géén voorrang door richting aan te geven.

Hopelijk heeft de politie de remsporen vastgesteld op de voorsorteerstrook?
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Terug naar “Verkeersongevallen”