licht ongeval met alcoholintoxicatie

steven1860
Topic Starter

licht ongeval met alcoholintoxicatie

#1 , 15 mei 2012 17:16

Beste,

Afgelopen vrijdag had ik in Torhout een ongeval. Ik wilde een tractor inhalen en bij het uitvoeren van dit manoeuvre, waarbij de achterliggende wagen mij (en de tractor) reeds aan het inhalen was, kom ik in aanrijding met deze wagen. De wagen die ik bestuurde was van een vriend, waardoor mijn eigen autoverzekering niet zal tussenkomen veronderstel ik? Ik had op dat moment een intoxicatie van 0,45 mg/l UAL. Ik heb in het verleden nog niets dergelijks meegemaakt. Heeft er iemand goede raad wat er mij te wachten staat allemaal? Ik heb blanco strafregister. Dien ik eveneens contact op te nemen met mn eigen verzekering? Met mijn kameraad ben ik al overeengekomen de kosten van zijn wagen te vergoeden.

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 mei 2012 17:23

In principe is het zijn verzekering die moet/zal tussenkomen.
Intoxicatie is geen reden tot regres (is terugvordering).
Gezien politie is tussengekomen zal het zo wie zo op papier staan dat er manoeuvres zijn uitgevoerd. Mogelijk hier ook een veroordeling voor
hier staat de regelgeving in verwerkt.
Bijkomend kan nog zijn beginnend bestuurder, of niet in bezit rijbewijs.
http://www.juridischforum.be/forum/view ... ntoxicatie" onclick="window.open(this.href);return false;

lohabra

#3 , 16 mei 2012 08:38

Inhalen is géén maneuver, doch een gereglementeerde rijbeweging!

Begrijp ik U goed dat uw achterligger al begonnen was met inhalen, op het ogenblik dat u zelf begon met het inhalen van die tractor? In dat geval:
16.4. Voor het links inhalen moet elke bestuurder :

1° zich ervan vergewissen dat hij dit zonder gevaar kan doen, en inzonderheid :

b) dat geen achterligger reeds begonnen is in te halen;
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Reclame

Terug naar “Verkeersongevallen”