Ongeval (vluchtmisdrijf?)

osiris1337
Topic Starter
Berichten: 2

Ongeval (vluchtmisdrijf?)

#1 , 08 mei 2012 16:37

Hallo,

Vandaag ben ik langs moeten gaan voor een 'eerste verhoor' omdat een zekere dame de nummerplaat van mijn moto
heeft genoteerd nadat ik zogezegd tegen haar spiegel gereden ben. Pas thuis heeft ze 'minimale schade' ontdekt.
Ik heb toegegeven dat ik die dag KON daar zijn, ik rijd immers vaak op de ring van Brugge, ik woon in het centrum maar de feiten dateren van 23/03 dus weet ik veel wat ik die dag deed.
Daarnaast heb ik toegegeven dat het KON dat ik er niets van zou gemerkt hebben gezien ik steeds met oordoppen rijd tegen schadelijke windruis.
Ik had ook compleet van den dommen kunnen spelen maar ik wil eerlijk zijn.

Op de vraag of ik de schade (65 EURO!) zou betalen heb ik nee geantwoord. Mijn redenering:
Ik heb op dit moment ook schade aan mijn spiegel van mijn eigen auto omdat een vrachtwagen er langs is 'gepasseerd'. Die chauffeur wou het niet toegeven en ik heb het laten vallen.
Als ik dit nu toch zou willen laten herstellen kan ik dus een nr plaat van een voorbijrijdende onschuldige motorrijder noteren en de kleur van zijn moto en eventueel merk ofzo en voila.
Ik heb een nummerplaat, die mens zal geen bewijs hebben dat hij er niet was want hij is me inderdaad voorbijgereden die dag en om mijn verhaal wat kracht bij te zetten heb ik een kleur of type. Kan misschien zelf nog een foto van zijn moto trekken met mijn gsm ofzo, weet ik veel.
Iedereen kan zo schade claimen. Wie zegt dat die schade door mij veroorzaakt is?
Bovendien heb ik geen krasje op mijn plastieken spiegels (van mijn moto dan), NIETS. Die lijken me nu toch minderwaardig qua kwalitiet dan de spiegels van een (blijkbaar) VW Touran. Waarom hebben de mijne dan geen schade?

Mijn vragen:
* Dit kan voor de rechtbank komen maar: sowieso? of hangt dit af als de claimende partij hierop wil door gaan?
* Welke andere stappen kan ik ondernemen? Kan ik een expert/politie nu de staat van mijn eigen voertuig laten vastleggen? Of is dit ook de moeite niet vanwege kostprijs/te lang geleden?
* Wat kan allemaal gebeuren als ik verlies? Wat is eventueel het worst case scenario?
* Andere raad/tips?

Hartelijk dank alvast!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38604

#2 , 08 mei 2012 17:19

Komt de hoogte van de schade overeen? Politie moet dat in principe nagaan dus beide voertuigen naast elkaar of uw voertuig naast een VW Touareg zetten en dan eens kijken.
Als u rijdend tegen een stilstaande spiegel komt ..... dan denk ik dat uw spiegel niet meer op uw moto of auto zal staan.
(spijtig genoeg mijn ervaring)
In elk geval uw verzekering in kennis stellen en de PV nr doorgeven ( zeker het aanvankelijk)

osiris1337
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 09 mei 2012 11:31

Dat hebben ze (nog) niet nagegaan.
Zonet wel nog eens moeten langsgaan bij de politie.
Ze hebben geconstateerd dat er idd geen schade is aan mijn moto.
Dit zal in het pv vermeld worden..

Reclame

Lanox
Berichten: 3524
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 mei 2012 12:59

Ik heb geen ervaring met moto's, maar ik kan mij niet voorstellen dat men zo een aanrijding niet zou voelen. Maw als U dit gedaan zou hebben, dan zou U dit ook weten.

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#5 , 09 mei 2012 13:27

Hallo,

Vandaag ben ik langs moeten gaan voor een 'eerste verhoor' omdat een zekere dame de nummerplaat van mijn moto
heeft genoteerd nadat ik zogezegd tegen haar spiegel gereden ben. Pas thuis heeft ze 'minimale schade' ontdekt.!
ik heb mijn twijfels
'een dame' die voelt dat jij haar aanrijdt en ipv te schrikken en hulpeloos met de armen te zwaaien direct je nummerplaat weet op te schrijven
tegen dat ik zou denken aan opschrijven zou de plaat al veel te klein zijn om te lezen
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

mava105
Berichten: 22271
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 09 mei 2012 16:05

Op de vraag of ik de schade (65 EURO!) zou betalen

dan de spiegels van een (blijkbaar) VW Touran. Waarom hebben de mijne dan geen schade?
Heb onlangs ook mijn zijspiegel moeten vervangen van een VW TIGUAN: kostprijs 219 €
De spiegel van een Touran is ongeveer even groot.
Indien de schade maar 65 € is, vraag ik me af over welke schade het gaat. Het herstellen van een kras in de lak van de spiegel zal al meer kosten als hij moet herspoten worden.

daboytommy
Berichten: 49

#7 , 09 mei 2012 16:39

uw spiegel is intact en u hebt in alle eerlijkheid geen weet van aanrijding... waarom zou u dan toegeven?

Voor een klein bedrag als dit zie ik een rechtzaak nog zo snel niet gebeuren. Het dient bovendien bewezen te worden dat u schade veroorzaakte en gezien uw spiegel smetloos is zal dat sowieso al niet makkelijk zijn.

Laat ze maar procederen

Franciscus
Berichten: 38604

#8 , 09 mei 2012 19:15

Wie heeft u gevraagd om de schade te betalen??

dieke
Berichten: 1299

#9 , 14 mei 2012 18:29

Over de schade-eis: ik ben geen expert, maar mij lijkt het ook sterk als u zou dienen te betalen. Het lijkt me verder ook sterk als u schade zou hebben toegebracht d.m.v. uw moto en hiervan zelf helemaal niks gemerkt zou hebben. Ik ben zelf ook motorrijder en kan me in de verste verte niet voorstellen hoe zoiets kan.

Dan, even terzijde, maar toch: u rijdt met oordoppen? Is dat op zich niet tegen de wet? Hoe kan u dan prioritaire voertuigen horen aankomen?

lohabra
Berichten: 1015

#10 , 14 mei 2012 21:04

Dan, even terzijde, maar toch: u rijdt met oordoppen? Is dat op zich niet tegen de wet?


Welke regel zou dit verbieden? De enige regel die mij dan spontaan te binnen schiet, is artikel 8 (de bestuurder moet de nodige kennis en rijvaardigheid bezitten, over de vereiste lichamelijke geschiktheid beschikken en steeds in staat zijn alle nodige rijbewegingen te kunnen uitvoeren). Maar of je door oordopjes te dragen, die regel overtreedt?
Hoe kan u dan prioritaire voertuigen horen aankomen?
Hoe doen jongeren dat met loeiharde muziek? Hoe doet iemand die doof is dat?
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Turaki
Berichten: 6870

#11 , 14 mei 2012 21:18

Voor zover ik weet mogen dove mensen ook met de auto rijden, dus oordopjes of luide muziek vormen hier ook geen bezwaar (hoewel luide muziek wel om andere redenen niet mag).

dieke
Berichten: 1299

#12 , 14 mei 2012 21:48

Dat zal dus weer een geval zijn van de letter vs. de geest van de wet. Misschien maar goed dat ik geen rechter ben, want ik zou het niet zien zitten om doven of mensen met oordopjes/loeiharde muziek op, als bestuurder van een motorvoertuig de baan op te sturen nee.

Terug naar “Verkeersongevallen”