Ongeval zonder botsing

lohabra
Berichten: 1015

Re: Ongeval zonder botsing

#16 , 10 mei 2012 16:29

Kijk, ik weet dat de kans idd zeer gering is dat een bromfietser klasse B er niet mocht rijden. If so, dan lijkt het mij dat vraagsteller een gegronde reden heeft om zijn aansprakelijkheid te betwisten.

Eenieder die in een ongeval betrokken raakt met een bromfietser zou bvb kunnen nagaan:

1) Droeg de bromfietser een reglementaire helm? Op correcte wijze? If not: kan verzekering moeilijk doen bij bvb hoofdletsel of hersenschudding

2) Indien mogelijk: bromfiets op de rollen, hoe hard kon hij rijden? Stemt dat overeen met klasse A of B zoals hij ingeschreven + verzekerd is?

(bvb opgefokt brommertje dat 60 km/u kan halen, is geen bromfiets meer. Dus volstaat rijbewijs A3 niet meer, mag niet op het fietspad, mag eigenlijk zelfs helemaal niet op de openbare weg rijden wegens technisch niet in orde, enz.)
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#17 , 10 mei 2012 19:43

Klopt allemaal, maar tenzij de bromfiets duidelijk te hard rijdt, moet je ervan uitgaan dat die daar mag rijden, en moet je dus voorrang geven.

lohabra
Berichten: 1015

#18 , 10 mei 2012 19:55

Dat weet ik nog zo net niet.

Als hij harder kon dan 45, is het voor de wegcode geen bromfiets meer maar een motorfiets. En die mogen de facto niet op een fietspad rijden. In feite zelfs niet op gans de openbare weg, want dat ding voldoet dan niet meer aan de technische voorschriften.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Reclame

sleper
Berichten: 391

#19 , 11 mei 2012 07:45

Ik ken de situatie ook niet ter plekke maar zie enkele overeenkomsten met de plek waar mijn dochter woont . Ze rijden meestal de oprit op om nadien er achterwaarts af te rijden . Ik raadde hun aan : probeer achterwaarts de oprit op te rijden , dan zie je "iets" als je de rijbaan terug op moet . maar ja wie ben ik ?

Terug naar “Verkeersongevallen”