Rechtsbijstand aanspreken (huurauto) voor dagvaarding

XXilinxx
Topic Starter
Berichten: 2

Rechtsbijstand aanspreken (huurauto) voor dagvaarding

#1 , 04 mei 2012 11:14

Met een huurcamion heb ik onwetend een spiegel afgereden langs een drukke weg.
De politie heeft me komen verhoren voor vluchtmisdrijf en ik heb toegeven dat die spiegel wel door mij zou kunnen afgereden zijn omdat mijn rechter-spiegel ingeklapt was toen ik de verhuis-camion terug bracht.

Bijgevolg, een dagvaarding voor vluchtmisdrijf.

Nu spreek ik de verzekeraar van huurwagen aan voor rechtsbijstand en krijg onderstaand antwoord:

"Aangezien de tegenpartij vergoed werd voor de opgelopen schade, is deze dagvaarding niet meer voor de autoverzekering.
We raden u aan om ofwel zelf op de voorgestelde datum naar de rechtbank te gaan ofwel u te laten bijstaan door een advocaat welke uw belangen kan verdedigen.
"


Er is dus blijkbaar wel een rechtsbijstand verzekering (Insurance AG) maar ik kan die niet aanspreken voor een dagvaarding omdat de verhuurder zijn rechtsbijstand weigert over te dragen naar mij omdat het gaat over een vluchtmisdrijf.

Wat is jullie mening hierover?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lohabra
Berichten: 1015

#2 , 06 mei 2012 13:51

Wacht eventjes.

Je rijdt een spiegel eraf, en je beweert dat niet te hebben gemerkt. Tot daar zou ik 't nog kunnen geloven. Maar je vertelt er bij dat het idd zou kunnen zijn dat jij daartegen gereden bent, omdat de rechterspiegel van je huurcamion is ingeklapt.

Dan ga je mij toch niet wijsmaken dat je er niets van zou gemerkt hebben, hoor.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 mei 2012 15:00

De vraag gaat over de rechtsbijstandsverzekering. Is het dan echt nodig helemaal niet te antwoorden op de vraag en de poster te veroordelen voor vluchtmisdrijf?

Dit soort antwoorden past m.i. niet in het doel van dit forum en heeft op termijn een zeer negatief gevolg voor het forum. Vraagstellers durven hun vragen niet meer te stellen. Mensen die wel willen en kunnen antwoorden blijven uiteindelijk weg van een forum waar veel dergelijke posts verschijnen.

Om de vraag te beantwoorden. Voor de rechtsbijstandsverzekering bestaat niet iets als een "modelpolis". De polis bepaalt dus wat verzekerd wordt. De polis kan bijvoorbeeld bepalen dat de rechtsbijstand niet van toepassing is voor strafrechtelijke vervolging als de schade geregeld is.

U moet dus de polis opvragen en zien of uw geval gedekt is door de polis.

Reclame

XXilinxx
Topic Starter
Berichten: 2

#4 , 24 mei 2012 14:13

Bedankt Scorpioen voor de info.

Volgens de verzekering kan de eigenaar van de verhuurmaatschappij weigeren zijn rechtsbijstand over te dragen.

Dus zonder rechtsbijstand naar de rechtbank... Ik hoop dat het me niet gaat spijten...

Terug naar “Verkeersongevallen”