Bij het openen van de chauffeursdeur op een parking ........

soccie
Topic Starter

Bij het openen van de chauffeursdeur op een parking ........

#1 , 25 apr 2012 10:28

Op een parking waar de auto's naast elkaar staan ,wilde ik mijn deur openen.
In mijn spiegel niets te zien maar toen ik mijn deur wilde openen kwam er iemand aangereden in de parkeerplaats naast mij en reed tegen mijn deur.
Wie is er aansprakelijk?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jan S

#2 , 25 apr 2012 11:26

Artikel 28. Openen van portieren
Het is verboden het portier van een voertuig te openen of open te laten, in- of uit een voertuig te stappen, zonder zich ervan vergewist te hebben dat dit de andere weggebruikers niet in gevaar kan brengen of hinderen in het bijzonder voetgangers en bestuurders van tweewielers.
In eerste instantie lijkt u dus in fout.
Bovenstaand bericht omvat enkel mijn persoonlijk visie en geen sluitend juridisch advies.
Raadpleeg ook steeds de bevoegde overheid.

Lanox
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 apr 2012 11:52

Het is verboden het portier van een voertuig te openen of open te laten, in- of uit een voertuig te stappen, zonder zich ervan vergewist te hebben dat dit de andere weggebruikers niet in gevaar kan brengen of hinderen in het bijzonder voetgangers en bestuurders van tweewielers.
... als de wegcode van toepassing is op deze parking.

Reclame

Turaki

#4 , 25 apr 2012 11:54

Indien er geen reglement uithangt, kan er verondersteld worden dat de wegcode van toepassing is.

Daarnaast moet ook gekeken worden of de 2e wagen te voorzien was. Zonder getuigen echter zal dit moeilijk te bewijzen zijn.

Jan S

#5 , 25 apr 2012 13:55

... als de wegcode van toepassing is op deze parking.
Wat in 9/10 in dergelijke gevallen zo zal zijn. Desalniettemin een correcte aanvulling!
Bovenstaand bericht omvat enkel mijn persoonlijk visie en geen sluitend juridisch advies.
Raadpleeg ook steeds de bevoegde overheid.

soccie
Topic Starter

#6 , 25 apr 2012 16:05

Bedankt voor jullie antwoord.
Het is een parking aan de rijweg dus zal de wegcode wel van toepassing zijn.
De bestuurder van de andere auto dacht dat hij in fout was omdat hij nogal redelijk snel in de parkeerplaats reed en ik hem onmogelijk kon gezien hebben.
Vandaag een brief in de bus van de verzekering dat ik aansprakelijk ben.
Niet eerlijk vind ik maarja niets aan te doen zeker.....

Turaki

#7 , 25 apr 2012 16:08

Als u de verklaring van de andere chauffeur op papier heeft zou u dit nog kunnen betwisten...

Terug naar “Verkeersongevallen”