Ongeval - lichamelijke schade

lies78
Topic Starter

Ongeval - lichamelijke schade

#1 , 20 apr 2012 13:11

Goedemiddag,

Mijn ongeluk is nu al elf jaar geleden gebeurd en de schade aan mijn auto werd quasi direct betaald (tegenpartij is achter in mijn wagen gereden). Lichamelijk gezien heb ik echter een lijdensweg afgelegd (whiplash, barsten in wervels, ..) en kers op de taart was een operatie anderhalf jaar geleden. Ik heb me laten vertegenwoordigen door een chirurge (Dr. Lechat) als ik op onderzoek moest en het dossier werd steeds opengehouden omdat ze me vroeger niet wilden opereren omdat ik 'te jong' was.

Ondertussen zijn we elf jaar later, ben ik steeds qua job moeten minderen en werd ik nu weer ontslagen wegens langdurige afwezigheid (operatie, revalidaties, ..). Jammer genoeg heb ik nog steeds dagelijks pijn en hier zal niets meer aan te doen zijn. Of zoals mijn huisarts zegt 'ermee proberen te leven, medicatie nemen, ..'.

Wat mag ik nog van de verzekering verwachten hieromtrent ? Iemand hier een realistisch idee van ?
Qua vergoeding kreeg ik op die 11 jaar rond de 15000 euro (en mijn auto werd volledig hersteld).

Bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Kingfisher

#2 , 20 apr 2012 14:19

Voor de verzekering is het vnl van belang om de zaak zo snel mogelijk af te handelen, om zo snel mogelijk zeker te zijn van het totale te betalen bedrag. Voor jou is dat zeer moeilijk in te schatten. Je zal op een bepaald moment moeten beslissen of je akkoord gaat met het geboden bedrag. Sommige mensen durven die beslissing dan ook niet niet nemen. Begrijpelijk, maar vervelend. Niet alleen voor de verzekering, maar ook voor het slachtoffer: je moet telkens de verzekeringsmaatschappij aanschrijven voor voorschotten.
Een whiplash wordt normaal gerekend aan 1-5% blijvende invaliditeit.

Alnaargelang de leeftijd van het slachtoffer wordt er per punt met de volgende bedragen gerekend.
< 15 jaar: € 2.000,-
< 25 jaar: € 1.875,-
< 30 jaar: € 1.750,-
< 35 jaar: € 1.750,-
< 40 jaar: € 1.625,-
< 45 jaar: € 1.500,-
< 50 jaar: € 1.375,-
< 55 jaar: € 1.250,-
< 60 jaar: € 1.125,-
< 65 jaar: € 875,-
< 70 jaar: € 750,-
< 75 jaar: € 625,-
< 80 jaar: € 500,-
< 85 jaar: € 375,-
> 85 jaar: € 250,-

Dit is de vergoeding voor de invaliditeit en toekomstige verzorging, daarnaast is er een vergoeding voor de reeds gemaakte kosten.

lies78
Topic Starter

#3 , 20 apr 2012 23:02

@Kingfisher
Bedankt voor je antwoord !
Het was in elk zijn belang om dit zo snel mogelijk af te handelen maar ik was daar ook niet toe geneigd, zeker omdat de operatie wel wat risico's ging inhouden en omdat ze die zo lang mogelijk uitgesteld hebben. Mijn 'geluk' (nu ja) was dat er meer was dan een whiplash en dat er zichtbare schade was. Ik dacht dat er gesproken werd van een percentage van 6-8% maar ik heb nooit goed begrepen wat dit juist wou zeggen.
Ik heb gewoon proberen te blijven werken, heb mijn carrière moeten opgeven en heb steeds 'mindere' jobs moeten aanvaarden om toch maar verder te kunnen en nu zit ik op het punt dat ik het niet meer weet. De lijdensweg duurt te lang en is niet meer aanvaardbaar, noch voor mij, noch voor een werkgever. Wat heb je tenslotte aan een bediende die regelmatig afwezig is en of het nu terecht is of niet (het aantal controledokters kan ik niet meer tellen), het werk blijft liggen en in een bedrijf kan er niet zo gewerkt worden. Dus ik heb alle begrip hiervoor.

Dus nu zit ik op een kruispunt. Ga ik terug werken (ben alleenstaande), toch piste invaliditeit bekijken (mijn huisarts steunt me hierin) .. maar het moet ook financieel houdbaar blijven voor mezelf. En ik geef toe, ik wil dolgraag gaan werken maar er zijn momenten dat ik gewoon niet kan door de pijn en bijkomende gevolgen. En dat maakt me boos, ik heb niet gevraagd voor dat auto ongeluk en het enige wat ik ervaar is dat ik mijn carrière opzij heb moeten zetten en alleen maar loonverlies heb gehad en veel miserie door alle medische toestanden.

Hoe moet ik die vergoeding bekijken ? Is dat 1700 euro per jaar of per welke tijdspanne ? Bedankt alvast (ik heb het online zitten opzoeken en kwam ook op deze tabel uit maar ik vond niet terug hoe dit geregeld werd, wat met kosten hierop, ..).

Reclame

Terug naar “Verkeersongevallen”