Dat argument duikt de laatste tijd trouwens heel snel op, en dat is mijns inziens onterecht. Het is ongetwijfeld van toepassing wanneer er bv een wagen midden op de weg geparkeerd staat: daar mag je niet zomaar tegen rijden, zelfs al staat hij waar hij helemaal niet mag staan.men moet inderdaad stoppen voor hindernissen die te voorzien zijn,
Dat argument duikt de laatste tijd trouwens heel snel op, en dat is mijns inziens onterecht. Het is ongetwijfeld van toepassing wanneer er bv een wagen midden op de weg geparkeerd staat: daar mag je niet zomaar tegen rijden, zelfs al staat hij waar hij helemaal niet mag staan.men moet inderdaad stoppen voor hindernissen die te voorzien zijn,
Maar bij twee deelnemers aan het verkeer? Het geldt dan toch steeds voor beide partijen, waardoor het zijn betekenis verliest? Je kan best zeggen dat de wagen steeds moet stoppen voor de fietser, maar de fietser moet vanwege net dezelfde regel evengoed stoppen voor de wagen. Ik krijg soms de indruk dat de wegcode niet meer zou gelden, enkel vanwege die ene regel.
De voorrangsregel van rechts wordt toch niet opgeheven omdat je moet kunnen stoppen voor een voertuig dat van links komt? Dan kan je de wegcode net zo goed in de vuilbak gooien.
2.13. "Bestuurder" : al wie een voertuig bestuurt of trek-, last- en rijdieren of vee geleidt of bewaakt.
2.14. "Voertuig" : elk middel van vervoer te land, alsmede alle verrijdbaar landbouw- of bedrijfsmaterieel.
2.15.1. "Rijwiel" : elk voertuig met twee of meer wielen, dat wordt voortbewogen door middel van pedalen of van handgrepen door één of meer van de gebruikers en niet met een motor is uitgerust, zoals een fiets, een driewieler of een vierwieler.
De bevestiging van een elektrische hulpmotor met een nominaal continu vermogen van maximaal 0,25 kW, waarvan de aandrijfkracht geleidelijk vermindert en tenslotte wordt onderbroken wanneer het voertuig een snelheid van 25 km/u bereikt, of eerder, indien de bestuurder ophoudt met trappen, brengt geen wijziging in de classificatie als rijwiel.
Het niet bereden rijwiel wordt niet als voertuig beschouwd.
@Drone: Er staan 2 flagrante fouten in uw post.
1. Aan een oversteekplaats voor fietsers geldt geen voorrang aan rechts. De fietser moet sowieso voorrang verlenen. Enkel indien de fietser zich reeds op de oversteekplaats bevindt moeten de andere bestuurders voorrang verlenen.
2. Volgens de wegcode is iemand die een fiets duwt GEEN bestuurder. Met een moto of bromfiets aan de hand daarentegen wel.
2.13. "Bestuurder" : al wie een voertuig bestuurt of trek-, last- en rijdieren of vee geleidt of bewaakt.
2.14. "Voertuig" : elk middel van vervoer te land, alsmede alle verrijdbaar landbouw- of bedrijfsmaterieel.
2.15.1. "Rijwiel" : elk voertuig met twee of meer wielen, dat wordt voortbewogen door middel van pedalen of van handgrepen door één of meer van de gebruikers en niet met een motor is uitgerust, zoals een fiets, een driewieler of een vierwieler.
De bevestiging van een elektrische hulpmotor met een nominaal continu vermogen van maximaal 0,25 kW, waarvan de aandrijfkracht geleidelijk vermindert en tenslotte wordt onderbroken wanneer het voertuig een snelheid van 25 km/u bereikt, of eerder, indien de bestuurder ophoudt met trappen, brengt geen wijziging in de classificatie als rijwiel.
Het niet bereden rijwiel wordt niet als voertuig beschouwd.
Dit is toch niet voor discussie vatbaar.2.46
“Voetganger”, een persoon die zich te voet verplaatst. De personen die een kruiwagen, een kinderwagen, een ziekenwagen of
enig ander voertuig zonder motor dat geen bredere dan de voor de voetgangers vereiste ruimte nodig heeft, aan de hand leiden en de
personen die een fiets of een tweewielige bromfiets aan de hand leiden, worden gelijkgesteld met voetgangers.
Uw voorbeeld om aan te tonen dat er "voorrang aan recht" mogelijk zou zijn bij een oversteekplaats voor fietsers is een zeer slecht voorbeeld, want op die plaats moeten de fietsers zelf voorrang verlenen alvorens het fietspad aan de andere kant van de weg verder te volgen.1: hangt af van de locatie en inrichting ( borden etc . . . ) ter plaatse, daarom dat ik ook zeg "zou men van de "voorrang van rechts" kunnen spreken"
voorbeeld:
http://g.co/maps/4a9q5" onclick="window.open(this.href);return false;
2: is voor mij iets dat voor discussie vatbaar is en uiteindelijk alleen de rechter zal kunnen over oordelen, wat is immers het verschil of er nu een motor tussen uw 2 wielen zit of niet . . .