Fietsongeval

roger1
Topic Starter
Berichten: 5

Fietsongeval

#1 , 22 mar 2012 11:12

Zoon werd verleden jaar omvergereden met mountainbike.
Zaak sleept aan en komt weinig beweging in.
Ondertussen zit hij met het voorschieten van medische onkosten die oplopen, ondanks dat hij niet in fout zal zijn.
Moet je je eigen kosten dragen tot een bepaalde termijn ?
mvg,
roger1

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38602

#2 , 22 mar 2012 11:36

Geen familiale verzekering, geen rechtsbijstand?
Aanrijding ...wie of beter wat was de tegenpartij?
Zaak voor de rechtbank?
Zoon.... in schoolverband??

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#3 , 22 mar 2012 11:45

wie heeft uitgesproken dat hij niet in fout was?
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Reclame

Kingfisher
Berichten: 483

#4 , 22 mar 2012 14:50

Bon, als we er van uit gaan dat uw zoon op de mountainbike zat en werd aangereden door een auto, zal de verzekering van de auto tussenkomen voor het lichamelijk letsel. U kan kijken om voorschotten te vragen. Neem contact op met uw rechtsbijstandsverzekering.

En als je meer gratis uitleg van forumleden wil: schrijf in deftige zinnen. Dat is beleefd, en het helpt ons om beter advies te geven.

roger1
Topic Starter
Berichten: 5

#5 , 22 mar 2012 18:24

Bedankt voor de snelle reactie !
Zoon is al gehuwd en woont apart. Even bij mijn verzekeringsmaatschappij om advies gevraagd en bleek het antwoord dat ik kreeg hetzelfde als de suggestie van Kingfisher.
Heel goed en nuttig forum dus en mijn excuses voor de afgekapte zinnen en verwoording. Langdradig is niet goed maar te weinig info al evenmin.
Met vriendelijke groeten,
roger1

Franciscus
Berichten: 38602

#6 , 22 mar 2012 20:15

Indien uw zoon verzekerd dan had zijn verzekering al lang aktie moeten ondernemen.

roger1
Topic Starter
Berichten: 5

#7 , 24 mar 2012 13:05

Beste Franciscus en andere leden,

Het verhaal krijgt plots nog een vervolg:
De verzekeringsmaatschappij vraagt voorschot aan tegenpartij, waarna deze antwoord "......wenst het strafdossier af te wachten alvorens uitspraak te doen omtrent de aansprakelijkheid", ingesloten zit een kopie van de verklaring tegenpartij. We vallen eigenlijk allebei bijna omver van deze verklaring.
1. Mag ik uit voornoemde concluderen dat tegenpartij al met een advocaat bezig is.
2. Waarom zou mijn zoon nu pas (na 8 maand) deze reactie van zijn verzekering ontvangen (nalatigheid?)

We hebben zware tegenargumenten overgemaakt aan de eigen verzekering in de hoop dat ze hierop een degelijk antwoord gaan geven, en gaan overmaken aan tegenpartij, en mogelijks ook een advocaat ter beschikking gaan stellen.
Indien blijkt uit vraag één dat ze met een advocaat bezig zijn, mag mijn zoon een eigen advocaat kiezen bij de verzekeringsmaatschappij?
Suggesties zijn altijd welkom.

Toch aangeven dat tegenpartij noch politie of 100 contacteerde voor mijn zoon, en we dit zelf deden nadat hij ons telefonisch contacteerde en we hem zelf binnenbrachten op de spoedgevallendienst in Leuven.

mvg,
roger1

Franciscus
Berichten: 38602

#8 , 25 mar 2012 13:33

Is politie ter plaatse geweest gezien aanrijding met gewonden.
Is ziekenwagen ter plaatse geweest?
Is er een PV nr gekend? en zo ja wat is dat ... eerste gedeelte dus LU. enz het gedeelte 123456/11 moet ik niet weten.
Is daar wel enige vaststelling gebeurd ?

wat bedoel je met de laatste regel?

Kingfisher
Berichten: 483

#9 , 26 mar 2012 11:38

Beste Franciscus en andere leden,

Het verhaal krijgt plots nog een vervolg:
De verzekeringsmaatschappij vraagt voorschot aan tegenpartij, waarna deze antwoord "......wenst het strafdossier af te wachten alvorens uitspraak te doen omtrent de aansprakelijkheid", ingesloten zit een kopie van de verklaring tegenpartij. We vallen eigenlijk allebei bijna omver van deze verklaring.
1. Mag ik uit voornoemde concluderen dat tegenpartij al met een advocaat bezig is.
2. Waarom zou mijn zoon nu pas (na 8 maand) deze reactie van zijn verzekering ontvangen (nalatigheid?)

We hebben zware tegenargumenten overgemaakt aan de eigen verzekering in de hoop dat ze hierop een degelijk antwoord gaan geven, en gaan overmaken aan tegenpartij, en mogelijks ook een advocaat ter beschikking gaan stellen.
Indien blijkt uit vraag één dat ze met een advocaat bezig zijn, mag mijn zoon een eigen advocaat kiezen bij de verzekeringsmaatschappij?
Suggesties zijn altijd welkom.
Indien er sprake is van een strafdossier (PV opgemaakt?), dan mag de verzekeringsmaatschappij pas oordelen nadat de strafrechter een uitspraak heeft gedaan ("le criminel tient le civil en etat": strafrecht heeft voorrang op civiel recht) of de zaak geseponeerd wordt (parket besluit van niet te vervolgen). Het slechte nieuws is: het kan bijgevolg allemaal wat langer duren. Het goede nieuws:als de strafrechter een uitspraak doet, dan is er geen discussie meer over wie in fout was.
Je kan burgerlijke partij stellen, als je familiale hebt met rechtsbijstand, dan zal die verzekering jouw advokaat (vrije keuze, btw) betalen.

Dus eerst is er onderzoek door het parket, of ze gaan vervolgen of niet. Daar heb je geen inspraak in, duurt gemiddeld 3-6 maand. Indien er gesopeneerd wordt, wordt het een discussiie tussen verzekeringsmaatschappijen.
Als het parket beslist van te vervolgen, wordt het een zaak van "de Staat vs de bestuurder", waar je kan bij betrokken zijn als burgerlijke partij. Kan een tijdje duren.
Als de bestuurder veroordeelt wordt, is de schuldvraag duidelijk. Als hij vrijgesproken wordt, is het opnieuw een zaak van verzekeringsmaatschappijen (het is niet omdat iets niet strafbaar is, dat het geen fout is).

roger1
Topic Starter
Berichten: 5

#10 , 12 apr 2012 18:27

Beste Franciscus en Kingfisher,

Door onvoorziene medische problemen was ik even offline. Ik wil even reagern op de vraagstelling van Franciscus:
Is politie ter plaatse geweest gezien aanrijding met gewonden. Neen er is geen politie ter plaatse geweest, ondanks dat mijn zoon gekwetst was heeft tegenpartij enkel aanrijdingformulier ingevuld
Mijn zoon heeft nadien zelf zijn echtgenote gebeld, die heeft hem overgebracht naar UZ Gasthuisberg en toen heb ikzelf (vader) de politie gecontacteerd van woonzone, die zijn dan dezelfde avond na ontslag op spoed door traumatoloog bij hem thuis langsgeweest en hopelijk nog nadien bij de aanrijder. Die nu blijkbaar een eigen verhaal ophangt dat mijn zoon op hem gereden is.
Is ziekenwagen ter plaatse geweest? De niet gekwetste (aanrijder) heeft geen hulpdienst gecontacteerd noch politiedienst (zie verhaal hierboven)
Is er een PV nr gekend? Sta mij toe dat ik dit hier niet wens te grabbel te gooien op het www. We hebben inderdaad een PV en zo ja wat is dat ... eerste gedeelte dus LU. enz het gedeelte 123456/11 moet ik niet weten.
Is daar wel enige vaststelling gebeurd ?Ter plaatse is dus geen vaststelling gebeurd (ik ga ervan uit dat er niet verwacht wordt van iemand die gekwetst is dat die nog eens het nodige gaat doen, bloedde nogal hevig uit mond).

wat bedoel je met de laatste regel? Ja, sorry, niet aantrekken dat is fout geformuleerd.
Nu we pas het verhaal van tegenpartij hebben gekregen vielen we achterover en lijkt het dus dat mijn zoon op de auto gereden is. Je moet maar durven.

Wat betreft reactie van Kingfischer: hele interessante info, waarvoor dank !

Franciscus
Berichten: 38602

#11 , 12 apr 2012 18:52

Van wie heb je het verhaal van de tegenpartij gekregen?
Bij een ongeval met gewonden steeds politie ter plaatse laten komen voor de vaststellingen. "Hij bloedde uit zijn mond...." stel het was nog wat erger geweest en sorry dat ik het zeg maar dan was er geen enkel materieel bewijs van wat er juist gebeurd is/was. In dat geval is de kans zeer groot dat de rechter tegenpartij zal vrijspreken.
Waarom moet de politie ter plaatse komen? wel strafrechtelijk is dit op of onopzettelijke slagen en verwondingen en dat is een correctioneel vervolgbaar misdrijf (wanbedrijf)
Nu heb je enkel een aanrijdingsformulier door beide partijen hopelijk ingevuld en getekend.
Een PV is samengesteld uit een aantal codes na de arrondissementscode de LU vb volgt de parketcode vb 81..85..87 of 91 dan de code van de politiezone vb L2 en dan het eigenlijke nr. Aan de parketcode is te zien wat voor type aanrijdingen de politie heeft opgenomen.
Gezien er er GEEN vaststellingen ter plaatse zijn gebeurd en blijkbaar ook geen confrontatie en ook geen getuigen..... is het woord tegen woord en bekijkt de rechter de plaatselijke situatie schets met verkeerssignalisatie (door politie bijgevoegd) en dan het EA-formulier en de verklaringen van de partijen.
Wat de tegenpartij heeft verklaart..... is zijn verklaring niets meer maar ook niets minder.

roger1
Topic Starter
Berichten: 5

#12 , 13 apr 2012 18:40

Beste Franciscus,
Volgens mij komt het verhaal van de tegenpartij via de verzekeringsmaatschappij. Ik neem nog eens contact met de zoon mbt de code van het PV en laat u een bericht.
U hebt volgens mij volkomen gelijk dat het, gezien de politie geen vaststelling ter plaatse heeft gedaan het woord van de tegenpartij tegen dat van mijn zoon.
Zelf ben ik jaren actief geweest in medische branche en probeer dus die man niet te laten ontkomen aan zijn eventuele vrijspraak. De fout ligt volgens mij duidelijk bij hem, mijn zoon was gekwetst (is al bij al vrij goed meegevallen, alhoewel er nu tandheelkundige problemen opduiken), hij heeft noch politie noch ziekenwagen gecontacteerd. Daarbij gaat het nog over iemand met een bepaalde uitstraling en die menen zich blijkbaar meer te mogen permiteren dan de doorsnee burger. Vaak hebben ze ook nog goede relaties enz... Ik overleg alvast met de zoon welke advocaat we best nemen (verkeersrecht), want daar zul je ook nog goede en minder goede tussen hebben, dat is een beetje een gok. U kan mij ook altijd contacteren door een privé mail te zenden, ik ben nogal gevoelig om deze dingen te delen op het internet. Met vriendelijke groeten, roger1

Kingfisher
Berichten: 483

#13 , 16 apr 2012 14:43

Bon dus even advokaat van de duivel/tegenpartij spelen:

Mijn client rijdt met de wagen, en door een onzorgvuldigheid, komt hij een aanrijding met een volwassen mountainbiker; die uiteraard allemaal voorzichtige weggebruikers zijn. Client stopt, vraagt aan de fietser, die weliswaar gewond is, of het gaat. Fietser zegt dat het allemaal wel meevalt, samen vullen ze een aanrijdingsformulier in.
Later leert client dat de tegenpartij de avond van het ongeval zelf, toch naar het ziekenhuis is gegaan, en daarenboven klacht neergelegd bij de politie. En nu blijkt ineens dat er na een jaar plots tandheelkundige problemen opduiken

Eerlijk gezegd, Roger, waarom klacht neerleggen bij de politie? Je had al het ongevallenformulier, waarin de tegenpartij alles verklaarde. Had je niet naar de politie gegaan (waarom, hier is een ongeval gebeurd, geen misdrijf), dan was je zoon nu al vergoed geweest.

Het zal nu nog maanden duren eer er een uitspraak is over de fout, dan nog maanden over de omvang van de schade (in hoeverre de tandheelkundige problemen gelinkt zijn aan het ongeval. De chauffeur zal (misschien) een politieveroordeling krijgen. Daar ben je niet vet mee. En als hij in beroep gaat (rechtsbijstand betaalt toch), zijn we nog 2 jaar verder.

Franciscus
Berichten: 38602

#14 , 16 apr 2012 14:51

Er zijn gewonden gevallen en dat zijn op zijn minst onopzettelijke slagen en verwondingen. Dus wettelijk wel een zaak voor de politierechtbank.
Rechtbank bepaald oorzakelijk verband tussen ongeval en (lichamelijke) schade. Dat is geen taak van de verzekering.

Kingfisher
Berichten: 483

#15 , 16 apr 2012 15:37

Inderdaad is, juridisch-technisch, elke bloedneus een wanbedrijf. Maar dit is imho een voorbeeld van een zaak die voor beide partijen beter zou uitkomen indien er niet meteen "moord, brand,politie, rechtbank!" wordt geschreeuwd. Ik zie hier geen enkele meerwaarde, noch voor de maatschappij, noch voor beide partijen om er een strafzaak van te maken. Maar goed, vijgen na pasen, maar misschien interessant voor de volgende keer.

Terug naar “Verkeersongevallen”