Verkeersongeval met tram zonder getuigen

Svennie
Topic Starter

Verkeersongeval met tram zonder getuigen

#1 , 08 mar 2012 22:19

Beste,

Vandaag is mijn moeder aangereden door een tram.

Op het kruispunt werd het groen voor mijn moeder. Zij rijdt rustig door en wordt op het kruispunt aangereden door een tram komende van links.
De tram zou door het rood (of vertikaal streepje) gereden zijn maar geen getuigen :( . Zij heeft de ongevalspapieren niet getekend die de tramchauffeur onder haar neus duwde.

Nu de vraag: wat kunnen we verwachten? Heeft mijn moeder geen voorrang komende van rechts?

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 mar 2012 22:42

Politie niet ter plaatse geweest?
Hoe kan uw moeder weten dat de tram zijn lichten niet gevolgd zou hebben?
zie ook eens hier
http://www.wegcode.be/forum/showthread. ... m+voorrang" onclick="window.open(this.href);return false;

Svennie
Topic Starter

#3 , 08 mar 2012 22:56

Tja, zij is absoluut zeker dat het groen was geworden voor haar.
Politie kwam ter plaatse om het verkeer te regelen en verder niets.
Is allemaal vaag, daarom dat ik eens wou horen wat er dan normaal beslist wordt...
Bedankt!!

Reclame

roharro

#4 , 08 mar 2012 23:03

Heeft mijn moeder geen voorrang komende van rechts?

Aangezien er verkeerslichten staan op dat kruispunbt geldt er geen voorrang van rechts. Enkel het dictaat van de verkeerlichten.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Svennie
Topic Starter

#5 , 08 mar 2012 23:15

Aangezien er verkeerslichten staan op dat kruispunbt geldt er geen voorrang van rechts. Enkel het dictaat van de verkeerlichten.
Klopt niet helemaal. Als je (bijv 's nachts) op een kruispunt door het groen rijdt en botst met een wagen van rechts en je geen getuigen hebt, zal de voorrang van rechts gelden. Heb het zelf meegemaakt. Je moet dan altijd kunnen stoppen voor rechts blijkbaar..

roharro

#6 , 08 mar 2012 23:22

Klopt niet helemaal. Als je (bijv 's nachts) op een kruispunt door het groen rijdt en botst met een wagen van rechts en je geen getuigen hebt, zal de voorrang van rechts gelden. Heb het zelf meegemaakt. Je moet dan altijd kunnen stoppen voor rechts blijkbaar..
Dat staat nergens in de Wegcode.....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Turaki

#7 , 09 mar 2012 00:11

Spoorvoertuig (en dus ook tram) heeft altijd voorrang (tenzij hij natuurlijk de signalen negeert).

scorpioen

#8 , 09 mar 2012 14:32

Klopt niet helemaal. Als je (bijv 's nachts) op een kruispunt door het groen rijdt en botst met een wagen van rechts en je geen getuigen hebt, zal de voorrang van rechts gelden. Heb het zelf meegemaakt. Je moet dan altijd kunnen stoppen voor rechts blijkbaar
Totaal fout. Het onderwerp is hier al eens aan bod gekomen. Zie het verkeersreglement:
6.1
De bevelen van bevoegde personen gaan boven de verkeerstekens alsook boven de verkeersregels.
6.2
De verkeerstekens gaan boven de verkeersregels.
6.3
Als de verkeerslichten op een bepaalde plaats werken gelden hier de verkeersborden betreffende de voorrang niet die op dezelfde weg
geplaatst zijn.
Deze bepaling geldt niet voor het oranjegeel knipperlicht en voor de lichten boven de rijstroken.

De verkeerstekens gaan boven de verkeersregels. Als aan het kruispunt lichten staan wordt de voorrang door de lichten geregeld, niet door de verkeersregel "voorrang van rechts". Het feit dat niet kan bewezen worden wat de stand van de lichten was verandert daar niets aan.

scorpioen

#9 , 09 mar 2012 14:34

Verkeersreglement
Art. 1 Toepassingsgebied
Dit reglement geldt voor het verkeer op de openbare weg en het gebruik ervan, door voetgangers, voertuigen, trek-, last- of rijdieren
en vee.
Spoorvoertuigen die van de openbare weg gebruik maken, vallen niet onder de toepassing van dit reglement.

Het verkeersreglement is niet van toepassing op de tram.

mava105

#10 , 09 mar 2012 15:54

Het verkeersreglement is niet van toepassing op de tram.
Die op alles en iedereen VOORRANG heeft.
http://www.gratisrijbewijsonline.be/rij ... deel26.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

katwezel

#11 , 12 mar 2012 21:28

ben ik verkeerd ? de topic starter schrijft "verticaal" streepje dan mag de tram toch doorrijden ? " het rode licht zal waarschijnlijk bedoeld zijn voor de gewone weggebruikers

Franciscus

#12 , 12 mar 2012 21:49

correct
zie
http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb ... 46-art62te" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Verkeersongevallen”