fietser oversteken met gemachtigd opzichter

cin pralin
Topic Starter

fietser oversteken met gemachtigd opzichter

#1 , 28 feb 2012 14:05

hoe zit het nu echt?Jaren leer ik mijn kinderen dat, om over te steken aan een zebrapad, zij moeten afstappen van hun fiets. Dan ook oogcontact moeten maken en dan pas mogen oversteken. Nu merk ik op, dat als kinderen oversteken bij een gemachtigd opzichter, deze al klaar gaat staan op de weg nog voor de kinderen in de beurt zijn en deze dan mogen overfietsen. Of moet ik zeggen moeten fietsen, deze overzetter (en ook de auto's) staan dan al lang genoeg te wachten. Kinderen leren zo toch fout oversteken!?! Ze leren niet om zelf te kijken. Is het niet de taak van een overzetter om dit te leren? Alsook het veilig oversteken natuurlijk.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 28 feb 2012 14:20

art 40 bis:
2. De weggebruikers moeten de aanwijzingen opvolgen die ter beveiliging van het oversteken van kinderen, scholieren, personen met een handicap of bejaarden, door daartoe gemachtigde opzichters worden gegeven.

Indien een gemachtigd opzichter het verkeer tegenhoudt, dient deze aan de kinderen teken te geven wanneer ze mogen oversteken. Verantwoordelijkheid ligt dan ook bij deze opzichter, en de bestuurder die de aanwijzingen niet opvolgt.

Op zich is het ook niet verboden om al fietsend over een zebrapad over te steken, alleen heb je dan geen voorrang zoals voetgangers.

Lanox
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 feb 2012 14:32

Op zich is het ook niet verboden om al fietsend over een zebrapad over te steken
... zolang er geen fietspad parallel loopt in de onmiddellijke omgeving van het zebrapad.

Reclame

Turaki

#4 , 28 feb 2012 14:36

Op zich is het ook niet verboden om al fietsend over een zebrapad over te steken
... zolang er geen fietspad parallel loopt in de onmiddellijke omgeving van het zebrapad.
... aan de rechtse kant van de weg voor de fietser. Indien een oversteekplaats voor fietsers in de onmiddellijke omgeving moeten ze deze altijd gebruiken.

Oude Belg

#5 , 28 feb 2012 17:04

http://www.avcb-vsgb.be/documents/docum ... chters.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Terug naar “Verkeersongevallen”