Aanrijding bij oprijden oprit

PieterPaul
Topic Starter
Berichten: 2

Aanrijding bij oprijden oprit

#1 , 18 feb 2012 14:23

Beste,

Bij het oprijden van mijn oprit heeft de persoon die achter mij reed mij aangereden langs achter.
Ik heb voldoende op tijd mijn richtingaanwijzer opgezet om aan te duiden dat ik ging afslaan. Ik heb ook niet plots geremd maar ben tijdig en langzaam beginnen remmen.
De persoon achter mij plakte wel nogal dicht op mij en heeft bijgevolg waarschijnlijk mijn signalen niet gezien en kon niet tijdig remmen (net daarmee dat ik ook bewust tijdig mijn richtingaanwijzers heb opgezet en beginnen remmen heb - ik had een soort voorgevoel).

Nu heb ik vernomen dat ik in fout zou zijn omdat ik een manoeuvre uitvoer? Klopt dit?

Dit zou ik toch erg vinden, aangezien ik hier totaal niets aan kan doen :roll: Dan zou ik ook zomaar eender wie mogen aanrijden die zijn oprit oprijdt en dit zonder in fout te zijn - dat vraagt om misbruik naar mijn mening :(

alvast bedankt,
Pieter Paul

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
gilops
Berichten: 156

#2 , 18 feb 2012 14:37

"Nu heb ik vernomen dat ik in fout zou zijn omdat ik een manoeuvre uitvoer? Klopt dit?"
Dikke zever. Tenzij de aanrijder als advocaat Jef Vermassen heeft.
Het is verboden een voertuig aan te rijden op de rijweg dat er zich bevindt en dat goed zichtbaar is en dat geen opzettelijke fouten doet op het verkeersreglement.

bartvdv
Berichten: 1911

#3 , 18 feb 2012 14:43

Zelfs mét een advocaat als Vermassen. Trouwens, hij heeft het nu veel te druk voor dit soort akkefietjes.

Reclame

seppeke2222
Berichten: 1

#4 , 18 feb 2012 14:56

De wagen achter u moest blijven wachten tot jij volledig op jij op de oprit was.
En dit zonder naar links of rechts uit te wijken

PieterPaul
Topic Starter
Berichten: 2

#5 , 18 feb 2012 17:19

Ok bedankt. Dat dacht ik ook al. Tijd om in beroep te gaan dus.

Franciscus
Berichten: 38599

#6 , 18 feb 2012 17:28

Beroep?
Is de aanrijding opgenomen door politie. Is daar al een uitspraak over?
Wat was deze uitspraak?

adviesje
Berichten: 19

#7 , 13 apr 2012 16:45

het kan wel zijn dat je in fout wordt gesteld wanneer deze persoon stelt langs links u te hebben willen inhalen,
op dat moment(eens hij links rijdt) moet u kijken of u veilig en zonder andere weggebruikers te hinderen kunt afslaan,
denk dus dat het moeilijk is om met 100% zekerheid iets te zeggen zonder aanrijdingsformulier te zien..Was u nl al bezig met afslaan, waar localiseert de schade zich, ...

lohabra
Berichten: 1015

#8 , 22 apr 2012 21:57

Nu heb ik vernomen dat ik in fout zou zijn omdat ik een manoeuvre uitvoer? Klopt dit?Pieter Paul
Neen. Links of rechts afslaan is een gereglementeerde rijbeweging, en géén maneuver :

12.4. De bestuurder die een maneuver wil uitvoeren, moet voorrang verlenen aan de andere weggebruikers.

Worden inzonderheid als manoeuvres beschouwd : van rijstrook of van file veranderen, de rijbaan oversteken, een parkeerplaats verlaten of oprijden,
uit een aanpalende eigendom komen, keren of achteruitrijden.

Je oprit VERLATEN, zou een maneuver zijn geweest.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Turaki
Berichten: 6870

#9 , 22 apr 2012 23:40

Je oprit oprijden is een richtingverandering. Wegcode zegt expliciet dat je moet rekening houden met de achterliggers.

artikel 19:
19.1. De bestuurder die naar rechts of naar links wil afslaan om de rijbaan te verlaten of die zijn voertuig langs de linkerkant van een rijbaan met éénrichtingsverkeer wil opstellen, moet zich vooraf ervan vergewissen dat hij dit kan doen zonder gevaar voor de andere weggebruikers, vooral rekening houdend met de vertragingsmogelijkheden van de achterliggers

lohabra
Berichten: 1015

#10 , 22 apr 2012 23:53

Je oprit oprijden is een richtingverandering.


Idd. Zoals ik al stelde: een gereglementeerde rijbeweging, en géén maneuver dus.
Wegcode zegt expliciet dat je moet rekening houden met de achterliggers.

artikel 19:
19.1. De bestuurder die naar rechts of naar links wil afslaan om de rijbaan te verlaten of die zijn voertuig langs de linkerkant van een rijbaan met éénrichtingsverkeer wil opstellen, moet zich vooraf ervan vergewissen dat hij dit kan doen zonder gevaar voor de andere weggebruikers, vooral rekening houdend met de vertragingsmogelijkheden van de achterliggers
Jammer dat we hier niet het volledige verhaal kennen. Het kan in dit soort zaken soms in een klein hoekje zitten. Ging PieterPaul links afslaand zijn oprit oprijden (zoals ik vermoed) ?

Dan zegt de wegcode eveneens dat wanneer PieterPaul al richting aangaf naar links + al links voorgesorteerd was, voordat het inhalen begon, de inhaler hem langs rechts had moeten inhalen :

16.3. Het inhalen geschiedt links.

Het inhalen geschiedt echter rechts wanneer de in te halen bestuurder te kennen heeft gegeven dat hij voornemens is links af te slaan of zijn voertuig op te stellen aan de linkerkant van de openbare weg en zich naar links begeven heeft om deze beweging uit te voeren.



Verder zegt de wegcode ook dat degene die wil inhalen, eerst moet checken of hij überhaupt wel veilig kan inhalen:


16.4. Voor het links inhalen moet elke bestuurder :

1° zich ervan vergewissen dat hij dit zonder gevaar kan doen, en inzonderheid :

a) dat de weg over een voldoende afstand vrij is om alle gevaar voor ongevallen te vermijden;
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Terug naar “Verkeersongevallen”