Bepalen van hoeveelheid alcohol na een verkeersongeval?

Eraser
Topic Starter

Bepalen van hoeveelheid alcohol na een verkeersongeval?

#1 , 01 feb 2012 17:21

Gisteren ben ik met wegens de combinatie van het gladde wegdek en een teveel aan alcohol met mijn wagen in de gracht gereden, hierbij heeft mijn voorhoofd de voorruit geraakt doordat ik mijn gordel niet droeg met een hoofdwonde tot gevolg. Het ongeval gebeurde tegen een maximum van 40 kilometer per uur. Was alleen aanwezig in de wagen en daarbuiten zijn er ook geen slachtoffers.

Ik ben opgenomen in het ziekenhuis waar er een ademtest is afgelegd, tot tweemaal toe, het eerste resultaat was volgens de agent 0.82 en het tweede resultaat 0.86. Het laagste resultaat, namelijk 0.82, is hetgeen dat geldt blijkbaar. De agent sprak niet over het woord promille.

Nu, deze ochtend, verteld een verpleegster dat ik geen 0.82 maar 2 promille aan alcohol in mijn lichaam aanwezig had, nu is mijn vraag wat zijn dan die twee resultaten 0.82 en 0.86? Wordt er achteraf op de bureau van de politie deze resultaten en een systeem ingegeven die de werkelijke promille bepaald, of is deze verpleegster volledig fout. Mijn moeder was aanwezig en zij heeft juist hetzelfde als mij, namelijk 0.86 en 0.82 gehoord?

Heb al naar het politiebureau gebeld maar de desbetreffende agent is momenteel in verlof, uitgerekend deze week.

En zo ja, waar kan ik mij aan verwachten, ben in het verleden nooit in aanraking geweest met het gerecht.

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
krisje1973

#2 , 01 feb 2012 17:38

Eerst wordt de ademtest verricht. Een resultaat P (positief). A (alarm) of S (safe) volgt.
Het resultaat van de ademtest is slechts indicatief.

Na de ademtest volgt de ademanalyse. Dit gebeurt met hetzelfde toestel.
Bij de ademanalyse verkrijgt men een resultaat in mg/l. De waarden in promille zijn slechts van toepassing bij de analyse van een bloedstaal (in een labo).

Men kan de verrekening maken van mg/l naar promille, hiervoor moet men de resultaten van de analyse vermenigvuldigen met 2.27. In uw geval geeft dit een resultaat van ongeveer 1,86 promille.
Ter info, 0.35 mg/l = 0.8 promille; 0.22 mg/ = 0.5 promille.

1,6 promille of meer 6 uur : voor minstens 15 dagen rijbewijs kwijt
boete: 1.100 - € 11.000, plus een verval van het recht tot sturen

Is je rijbewijs direct ingetrokken?

Eraser
Topic Starter

#3 , 01 feb 2012 17:47

Direct ja, maar er is nooit een bloedstaal genomen. Dus als ik het goed begrijp is het 0.82 vermenigvuldigt met 2.27, komt inderdaad uit op 1,86.

Blijft dit 1,86 of wordt dit afgerond naar 1,9?

Reclame

Drone

#4 , 01 feb 2012 18:33

1,86 of 1,9 gaat geen enkel verschil maken voor de rechtbank

het is misschien niet voor morgen, maar bereid u maar al voor op een fikse boete en een lange termijn met rijverbod.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 feb 2012 18:46

Bloedproef hoeft helemaal niet.
Mogelijk resultaat van alcohol in uw bloed genomen via bloedstaal door ziekenhuis is juridisch van geen tel gezien niet genomen in kader van een gerechtelijk onderzoek, door een niet beëdigde dokter die niet gevorderd was door de politie in een niet wettelijk recipiënt.
Dus leg daar maar geen bootjes op te week.

belangrijker is of de politie u enkel als geïntoxiceerd of als (in staat van openbare) dronkenschap in PV heeft omschreven .
In het geval van dronkenschap kan uw verzekering regres uitoefenen en alle kosten terugvorderen.
Voor de rest zie boven.

mava105

#6 , 01 feb 2012 19:56

.
Dus leg daar maar geen bootjes op te week.
.
Wij gebruiken boontjes hiervoor, die verteren gemakkelijker :lol:
Kan daar nog een boete bovenop komen voor het niet dragen van de gordel?

Drone

#7 , 01 feb 2012 20:37

als dat vastgesteld is door de agenten wel, tenzij de structuur van de gordel inrichting gefaald heeft, maar dat betwijfel ik in dit geval ;)

Eraser
Topic Starter

#8 , 02 feb 2012 17:01

En bijvoorbeeld 1,79 promille of 1,86 promille, gaat dit een verschil geven.

Ik kom juist van de mutualiteit af en daar vertelt men dat ik het recht had om maar liefst twee uren te wachten vooraleer te blazen?

Drone

#9 , 02 feb 2012 20:56

ge hebt recht op 15min tijdens een normale controle.

in uw geval, bij een ongeval met letsel, dient een onmiddellijke controle uitgevoerd te worden, om oorzaak en verband te kunnen aantonen.

1,79 of 1,86 maakt geen enkel verschil uit op de strafmaat, de limiet is 0,5.

Eraser
Topic Starter

#10 , 15 feb 2012 15:12

Daarnaast heb ik nog een vraag aangezien dit mijn eerste ongeval is in 10 jaar tijd, bij dit ongeval heb ik één betonnen hekwerk van een 'derde' eigenaar geraakt. We zijn beiden overeengekomen om dit onderling te regelen.

Maar nu krijg ik van de politie uit zelf het volgende doorgestuurd: 'Document bestemd voor de verzekeringsmaatschappij'. Ben ik nu verplicht om dit aan te geven bij de verzekering of mag ik dit nog onderling regelen?

Moet er wel bij vermelden dat de politie een PV heeft opgesteld en deze tezamen met mijn groene kaart heeft overgemaakt naar de verzekering toe.

In mijn navolgend PV, wat ik nu al 3x heb doorgenomen, is er nergens sprake van of ik geïntoxiceerd was of in staat van openbare dronkenschap.

Gaat er daarnaast bij een PV uw bonus-malus ook automatisch omhoog, ik sta momenteel op '3'.

Alsook heb ik in mijn polis de optie tot rechtsbijstand, als ik mij hierop beroep, als dit al gaat in mijn geval, heeft dit dan eventuele gevolgen voor mijn bonus-malus van '3'?

Alvast bedankt.

Franciscus

#11 , 15 feb 2012 16:17

Men heeft een PV ongeval en vermoedelijk ook een PV dronken of geïntoxiceerd sturen.
Bij dronken voeren kan de verzekering regres uitvoeren dit wil zeggen dat ze nadat slachtoffers betaald zijn alle kosten van de dader terugvorderen.
Volgens de bloedafname .... alcohol per eenheid bloed 0,8 staat ongeveer gelijk met 3 à 4 pinten op het ogenblik van de test.
Als u dus 1,8 promille had is er dus sprake van 7 à 8 pinten bier.
Men moet dan nog terugrekenen tot het ogenblik van de feiten .... stel een uur daarvoor dan wordt er vb nog 0,3 promille bijgeteld om resultaat te kennen.
Wat is de nummer van het PV zo iets als PV TU. parketnummer feit. nummer zone. nummer PV/jaar dd datum.

Terug naar “Verkeersongevallen”