Wie in fout bij ongeval met wagen die weg versperd

stefan_mic
Topic Starter

Wie in fout bij ongeval met wagen die weg versperd

#1 , 06 jan 2012 01:03

Vandaag heb ik een ongeval gehad met mijn wagen die spijtig genoeg nog maar een goede maand oud is. Het ging als volgt,

Wereden op het linkse vak van een tweevaks baan, met daarnaast een berm van ongeveer anderhalve meter breed en 15 cm hoog. Nu wijkt de wagen voor mij plotseling uit naar rechts en zie ik ineens dat er een auto op de berm staat met zijn achterzijde nog voor een deel op de rijweg. Ik kon niet uitwijken naar rechts omdat er iemand reed dus ben ik vol op de rem gaan staan maar ik heb de wagen toch nog geraakt.

De eigenaar van de wagen die daar stond verklaarde dat hij net geslipt was en tegen de berm gereden waardoor hij vast zat, maar hij stond al voor meer dan de heflt over de berm met zijn achterste wielen van de grond. Dus volgens mij heeft hij proberen te draaien over de berm ook al mag dit daar niet. Zijn wagen stond 90 graden gedraaid ten opzichte van de rjibaan en hij had geen knipperlichten aan en ook geen driehoek geplaatst ( hij stond er blijkbaar net ).

Nu is mijn vraag of ik in fout ben of niet, het voertuig was onverlicht en onmogelijk te zien door de regen. Zeker door de wagen voor mij die maar net op tijd uitweek had ik niet genoeg tijd meer om te reageren. Volgens de getuigen was het voor mij echt onmogelijk om het voertuig te ontwijken.

Hopelijk kan iemand mij hierop een antwoord geven, alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lightning

#2 , 06 jan 2012 07:27

Bijkomende vraag?
"We reden op het linkse vak van een tweevaks baan".
Moeten we daar uit afleiden dat U bezig was met een inhaalmanoeuvre?

Turaki

#3 , 06 jan 2012 08:02

Artikel 51.1. De bestuurder van een defect voertuig moet de nodige maatregelen nemen om de veiligheid en vlotheid van het verkeer te verzekeren.
Te dien einde moet hij het voertuig opstellen zoals een geparkeerd voertuig.
Wanneer een auto of een door dit voertuig getrokken aanhangwagen evenwel niet kan worden verplaatst of slechts kan worden opgesteld op een plaats waar het stilstaan en het parkeren verboden zijn, moet de bestuurder dit voertuig op afstand signaleren door de gevaarsdriehoek, voorzien in artikel 81.2.1° van dit reglement.
De bestuurder kan bovendien gebruik maken van andere signalisatiemiddelen, ondermeer door het gelijktijdig doen functioneren van alle richtingsaanwijzers van het voertuig of door een draagbaar oranjegeel knipperlicht te plaatsen.
De auto of aanhangwagen waarvan de verlichtings- of signalisatiemiddelen defect zijn moet op dezelfde wijze gesignaleerd worden wanneer het voertuig niet duidelijk kan worden opgemerkt van op een afstand van ongeveer 100 meter.

Artikel 51.2. De gevaarsdriehoek wordt voor het voertuig geplaatst ongeveer in verticale stand, op een afstand van ten minste 30 meter op de gewone wegen en van ten minste 100 meter op de autosnelwegen, en zodanig dat hij voor de naderende bestuurders zichtbaar is van op een afstand van ongeveer 50 meter.
Binnen de bebouwde kommen, op plaatsen waar de afstand van 30 meter niet kan in acht genomen worden, mag de gevaarsdriehoek op een kleinere afstand en eventueel op het voertuig geplaatst worden.

De veroorzaker moest meteen maatregelen nemen om de veiligheid van het verkeer te verzekeren, dus op z'n minst zijn 4 knipperlichten aansteken. Mogelijks had hij nog geen tijd om de gevarendriehoek te plaatsen, of was het nemen ervan onmogelijk (persoonlijk zou ik in deze situatie ook niets uit mijn koffer halen, wegens te gevaarlijk).

Reclame

stefan_mic
Topic Starter

#4 , 06 jan 2012 10:12

Sorry voor de verwarring, het gaatom een 4 vaksbaan met 2 rijvakken in elke richting met daartussen de berm. Wij waren dus niet aan het inhalen. Naast ons reed wel een bestelwagen waardoor ik niet kon uitwijken naar rechts.

Turaki, bedankt voor uw antwoord. Hij had zijn knipperlichten niet aan, mijn gevarendriehoek zou ik persoonlijk ook niet plaatsen maar knipperlichten aansteken is toch het minste wat hij kon doen. Ik vrees toch dat ik in fout zal gesteld worden, even afwachten tot de verzekering antwoord geeft zeker.

mava105
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 jan 2012 11:36

Je was dus niet aan het inhalen, maar reed wel op het linker rijvak. Zegt de wegcode niet ergens dat je na het inhalen terug naar het rechter baanvak moet?
Ook dient uw snelheid steeds aangepast aan de weers en wegomstandigheden. Het regende en je kon daardoor het aangereden voertuig niet zien schrijf je zelf.

sniper

#6 , 06 jan 2012 11:46

Je was dus niet aan het inhalen, maar reed wel op het linker rijvak. Zegt de wegcode niet ergens dat je na het inhalen terug naar het rechter baanvak moet?
als de verkeersdichtheid het rechtvaardigt, moet je niet terugkeren naar rechts
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

stefan_mic
Topic Starter

#7 , 06 jan 2012 12:11

Ik reed met aangepaste snelheid, slechts 50 waar je normaal 70 mag en ik kon niet naar rechts invoeren omdat er daar verkeer reed, 500 meter verder dan waar het ongeluk gebeurd is dien je wel naar rechts in te voegen dus ik deed niets verkeerd met daar te rijden aangezien ik nog niet op dat punt was. En het regende wel maar niet erg hard.
Op het aanrijdingsformulier heb ik ook vermeld dat ik niet naar rechts kon omdat er daar iemand reed, dat mijn snelheid aangepast was aan de omstandigheden en dat de wagen onverlicht was. Waar de wagen stond, op de smalle middenberm, is geen straat verlichting. en het ging over een zwarte wagen.

Turaki

#8 , 06 jan 2012 14:20

Ook binnen de bebouwde kom mag je links rijden zonder inhalen, en er zijn wegen van 2x2 waar je zelfs 90 mag rijden binnen de bebouwde kom. Locatie en verkeer zijn dus belangrijk.

stefan_mic
Topic Starter

#9 , 06 jan 2012 14:47

Ik wacht vol ongeduld het antwoord van de verzekeringsmaatschappij af en laat het jullie weten.

stefan_mic
Topic Starter

#10 , 10 jan 2012 10:56

Net bericht gehad van de verzekeringsmaatschappij, wij zijn volledig in ons recht gesteld omdat de tegenpartij een u turn maakte waar dit zeker niet mag !!!!! Allemaal bedankt voor jullie raad.

Terug naar “Verkeersongevallen”