Ongeval met vervangwagen

patsyseppe
Topic Starter

Ongeval met vervangwagen

#1 , 21 dec 2011 11:46

Hallo!

Wie kan me met volgende helpen:

Ik schets een kort verhaal:
Mijn wagen gaat op onderhoud in de garage.
Ik kan geen vervangwagen krijgen, daar deze allemaal werden uitgeleend.
Ik krijg wel een wagen van een verkoper ter beschikking tot zolang mijn wagen niet hersteld is.
Die wagen had een Z nummerplaat met gewone letters erachter, dus mag uitgeleend worden aan klanten.
Nu ben ik geslipt met deze wagen, gelukkig niet al te erg maar toch stuurt de garage mij een factuur van iets meer dan 1000€.
is het niet zo dat de garage houder verzekert dient te zijn voor deze omstandigheden?
Nu hebben ze mij verteld dat een Z nummerplaat (met gewone letters daaropvolgend) omnium verzekerd is.
Kan de garage mij dan ook nog een factuur opsturen?
Moet ik deze betalen of kan ik aanspraak maken op mijn verzekering?
Ik rij nu met een leasingwagen.

Bedankt alvast!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg

#2 , 21 dec 2011 12:50

U mag niet rijden met een Z-plaat die niet op uw naam staat.

Sorry : dit over het hoofd gezien :

15.3. Het is verboden voertuigen, voorzien van een "handelaarplaat", uit te lenen of te verhuren.

Nochtans is dit verbod, bij afwijking van punt 15.1., niet van toepassing bij het uitlenen of verhuren van een voertuig aan een persoon waarvan het op zijn naam ingeschreven voertuig zich in de werkplaats van de uitlener of van de verhuurder ter herstelling bevindt.

Dit uitlenen of verhuren zal evenwel niet langer dan zeven dagen mogen duren; bovendien zal de persoon die het voertuig huurt of ontleent eveneens in het bezit moeten zijn van het inschrijvingsbewijs van het ter herstelling toevertrouwde voertuig.

Het te betalen bedrag zou de franchise kunnen zijn.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 dec 2011 11:16

Is dit dan geen vrij hoge franchise?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Terug naar “Verkeersongevallen”