Ongeval na bestelling nieuwe wagen

AlWest
Topic Starter

Ongeval na bestelling nieuwe wagen

#1 , 19 dec 2011 22:54

Hallo,

In september heb ik een nieuwe wagen besteld die einde dit jaar geleverd zou worden. Mijn huidige wagen wordt als overname teruggenomen door de garage.

verleden week wordt ik langs achter aangereden aan een kruispunt.
Van mijn verzekeringsmaatschappij krijg ik een schrijven dat ik heel waarschijnlijk in mijn recht ben en zal vergoed worden. Zij zullen de kosten van het ongeval (enkel materieel) verhalen op de verzekering van de tegenpartij.

Mijn huidige wagen is 11 jaar en de kosten van de herstelling zullen hoger iets liggen dan de actuele waarde.

Vandaag is de expert aangesteld door mijn verzekering naar mijn voertuig komen kijken.
Alvorens een beslissing te nemen wil hij een bestek van de garage omdat de wagen in zeer goede staat is, behoorlijk wat extra opties heeft en een vrij luxueuze versie is.
De actuele waarde van mijn wagen is lager dan het afgesproken bedrag voor overname van het voertuig. Het is dus voor mij gunstiger om het voertuig te laten herstellen.

Normaal gaat er op het einde van dit jaar mijn nieuwe wagen ingeschreven worden op de BA-polis van de huidige.
Dien ik te wachten om dit te doen tot ik uitsluitsel heb over mijn ongeval en de schade vergoed is?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 dec 2011 22:57

Waarom?
Het enigste wat ik zie is dat je dan wegens niet meer ingeschreven zijn niet meer met die wagen kan rijden.
Weet uw garage ( de overnemer) van het gebeuren?

AlWest
Topic Starter

#3 , 19 dec 2011 23:07

Ja,

Die heb ik dadelijk ingelicht, en de expertise is ook daar uitgevoerd.
Zij maken ook een bestek op van de schade.

Reclame

Franciscus

#4 , 19 dec 2011 23:14

Te laat gezien vraag was natuurlijk gezien voertuig dan niet meer verzekerd is.
Maar voertuig IS verzekerd op ogenblik van de feiten is is gedekt.
Trouwens is zelfde situatie als bij een ongeval waar wagen ' totaal verlies' is. In garage staat , reeds een ander voertuig aangekocht maar tegenpartij (nog) niet akkoord was.
Voertuig is nooit hersteld maar uitbetaald. Verzekering heeft daar geen enkel probleem mee gehad.

AlWest
Topic Starter

#5 , 20 dec 2011 00:56

Bedankt.

gilops

#6 , 20 dec 2011 05:41

De garage heeft U een nieuwe wagen kunnen verkopen.
De waarde van de "in te leveren" maar intussen geaccidenteerde wagen is nu wel lager.
De verzekeringen gaan daarentegen een bedrag uitbetalen. Dan hebt U twee keuzes :
-1) de herstelling wordt effectief uitgevoerd met factuur
-2) de herstelling wordt niet uitgevoerd met factuur ( U blijft rond rijden met de bluts of U verkoopt de wagen )
In geval 1 storten de verzekeringen het bedrag met BTW. In geval 2 stort ze zonder BTW.
De garage kan zelf kiezen om de geaccidenteerde wagen in die onherstelde staat verder te verkopen, mits ze ter compensatie het bedrag 1 of 2 ontvangt.
Dus moeten jullie overeenkomen.
De garages worden afgeschuimd door export-makelaars ( Afrika, oost-blok ) op zoek naar zulke "opportuniteiten".

Lanox

#7 , 20 dec 2011 09:51

-2) de herstelling wordt niet uitgevoerd met factuur ( U blijft rond rijden met de bluts of U verkoopt de wagen )
In geval 1 storten de verzekeringen het bedrag met BTW. In geval 2 stort ze zonder BTW.
En waar haalt U dit vandaan? Bij een ongeval waarbij de tegenpartij aansprakelijk is, dient deze laatste U te vergoeden voor de geleden schade. Dit betekent dat er een bedrag op tafel dient gelegd te worden ter grote van de herstelling in oorspronkelijke staat of voor het aankopen van een gelijkwaardig voertuig. Beide zijn onderhevig aan BTW en dat dient dus ook mee op tafel te verschijnen. Of U uiteindelijk Uw wagen wenst te herstellen/ een nieuwe wagen wenst aan te kopen heeft niets met heel dit verhaal te maken!

gilops

#8 , 20 dec 2011 13:09

Zeer zeer recent heeft een familielid de schade aan zijn serren vergoed gekregen voor glasbreuk door hagel. Hij krijgt nog niet de helft van de kostprijs om de ruiten door een extern bedrijf te laten plaatsen. Dus doet hij het zelf en daarom verzaakt hij aan het bedrag incl. de BTW. Hij krijgt het bedrag zonder BTW.
En ik heb zelf al in het verleden schade uitbetaald gekregen aan mijn wagen zonder de storting van de BTW toen de verzekeringen "ABB" nog bestonden. Ik ben gewoon met de bluts blijven verder rijden.
Dus bel eens met uw verzekeraar als U het niet gelooft.

Franciscus

#9 , 20 dec 2011 13:19

Er zijn meer dan enkele uitspraken van rechtbanken schade aan auto is MET BTW te vergoeden.

Gebruiker21

#10 , 20 dec 2011 13:57

En waar haalt U dit vandaan? Bij een ongeval waarbij de tegenpartij aansprakelijk is, dient deze laatste U te vergoeden voor de geleden schade. Dit betekent dat er een bedrag op tafel dient gelegd te worden ter grote van de herstelling in oorspronkelijke staat of voor het aankopen van een gelijkwaardig voertuig. Beide zijn onderhevig aan BTW en dat dient dus ook mee op tafel te verschijnen. Of U uiteindelijk Uw wagen wenst te herstellen/ een nieuwe wagen wenst aan te kopen heeft niets met heel dit verhaal te maken!
Mijn ervaring sluit hier ook bij aan. Iemand heeft ooit mijn wagen aangereden, en de verzekering heeft (in samenspraak met expert en een carrossier) me het bedrag voor de herstelling + BTW uitbetaald. Achteraf nooit de vraag gehad of ik de wagen daadwerkelijk laten herstellen heb.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Verkeersongevallen”