#1 , 14 dec 2011 18:55
Een maand geleden had ik een ongeval toen ik naar het werk fietste.
Ik was thuis vertrokken en reed op het fietspad aan de linkerkant van de weg. Er is ook een fietspand aan de overkant, maar slechts voor een kort stukje, waardoor ik twee keer zou moeten oversteken, wat vrij gevaarlijk is. In een zijstraat van de hoofdweg waarop ik fietste, stopte een wagen, wachtend om naar rechts af te slaan. Vermits de wagen was gestopt dacht ik dat de bestuurder me had gezien. Na even vertraagd te hebben reed ik dus voort. Net voordat ik de wagen zou voorbijrijden vertrekt de bestuurder plots. Hij heeft verklaard dat hij enkel naar de andere kant gekeken had.
Ik kon niet meer stoppen en ben tegen de wagen gebotst, over de motorkap gerold en met mijn hoofd op de straat terechtgekomen. Een ambulance is ter plaatse gekomen om me naar het ziekenhuis te brengen. De politie was ter plaatse en nam van zowel mij als mijn aanrijder een verklaring af.
Ik maakte me niet al te veel zorgen over het hele voorval, en dacht dat de verzekering van het werk hierin zou tussenkomen, zo nodig. Vorige week echter krijg ik een brief van de verzekeraar van de leasingmaatschappij van de bestuurder. Daarin staat dat zij mij aansprakelijk stellen voor de schade aan de wagen, en dat is voor een paar krassen een behoorlijk bedrag. Hierin zit ook het pv van de bestuurder, en een brief waarin ze melden dat een getuige aan de politie had verklaard dat ik "toch wel erg snel reed om aan de verkeerde kant van de weg te rijden". Ik weet niet of er van deze getuigenis een pv is opgemaakt.
Ik heb geïnformeerd bij mijn verzekering van het werk, en zij dekken enkel de lichamelijke schade. Verder heb ik geen familiale verzekering, noch een autoverzekering.
Hoe kan ik mijn aansprakelijkheid in dit voorval betwisten. En maak ik daar, gezien de omstandigheden, kans op?
alvast bedankt voor jullie reactie