Buurman veroorzaakt schade.

pjotertje
Topic Starter

Buurman veroorzaakt schade.

#1 , 30 nov 2011 23:04

Afgelopen vrijdag heeft mijn buurman schade aan gericht aan mijn auto.

Mijn auto stond geparkeerd op me eigen oprit. De buurman kwam met een tractor met daar aan gekoppelt een vee kar. Tijdens het fors afremmen van de tractor schoot de achter klep van de veewagen open (de deur was al lang kapot maar men gebruike een touw om de deur tegen te houden). De deur raakte mijn zij ruit van de auto en nam mijn auto z'n 200 meter mee. De schade is een totaal schade van de zij deur en de zij ruit. Ik heb de auto bij een erkend garage gebracht die de verzekering had aangeven zodat de garage de rekening kon opsturen naar mijn verzekering. Mijn buurman heeft meteen toegeven en verklaard dat het zijn fout was. En me buurman is dan ook door mijn verzekering in gebreke gesteld.

Mijn auto is geïnspecteerd door de schade expert van de verzekering. De schade is veel hoger dan mijn auto waard is. Dus me auto word niet gerepareerd en te hoge KM stand zou ik ongeveer 1000 terug krijgen voor me auto. Voor z'n bedrag kan ik niet z'n auto kopen wij hebben een grote familie en we hebben een persoon.s auto nodig van 7 zit plaatsen.

Mijn vraag is kan ik veder wat ondernemen zoals tegen mijn buurman die z'n spullen gewoon niet in orde en dat die klep met een touw vast zat en niet met de beveiliging die hij hoort te gebruiken. Of kan ik wat anders ondernemen aangezien de schade voor mij veel groter is dan voor mijn buurman wand ik zit nu zonder auto.

Alvast erg bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 dec 2011 10:24

U hebt recht op volledige schadevergoeding. Het bedrag dat u van uw buurman kan vorderen of van zijn verzekeringsmaatschappij is hetzelfde: volledige schadevergoeding.

Bij een wagen die totaal verlies is, is de schadevergoeding het bedrag dat u moet betalen om een gelijkwaardige wagen op de tweedehandsmarkt te kopen.

De deskundigen die aangesteld worden houden daar geen rekening mee. Zij werken met een "catalogus". Zoek dus informatie over wat een gelijkwaardige wagen op de tweedehandsmarkt kost en bezorg dit aan de deskundige. Als u een rechtsbijstandsverzekering hebt afgesloten, contacteer die en breng de zaak desnoods voor de rechtbank. Daar wordt wel rekening gehouden met wat u moet betalen om een gelijkwaardige wagen te kopen.

Gebruiker21

#3 , 07 dec 2011 11:47

Wat voor wagen hebt u en wat is het bouwjaar en het aantal kilometers op de teller?

(Verder is "me" geen bezittelijk voornaamwoord. U kan het dus niet gebruiken ter vervanging van "m'n" als afkorting van "mijn". Het is dus "mijn auto" of "m'n auto" maar niet "me auto". Ik ben geen taalpurist, maar het het foutief gebruik van "me" vind ik uitermate irritant. Het stoort "me" enorm. Het is ook een fout die voornamelijk in Nederland gemaakt wordt. Als je inderdaad de Nederlandse nationaliteit hebt en dit voorval in Nederland plaatsgevonden heeft, zou ik je toch een Nederlands juridisch forum aanraden om een naar Nederlands recht, correct antwoord te krijgen.)
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Lanox

#4 , 07 dec 2011 14:27

@Tom: Dan zitten hier de laatste tijd toch wel heel veel Noorderburen op het forum.

Gebruiker21

#5 , 07 dec 2011 14:43

@Tom: Dan zitten hier de laatste tijd toch wel heel veel Noorderburen op het forum.
Dit is ook zo. Ik heb de laatste maand toch al enkele vraagstellers zien doorverwezen worden naar de Nederlandse "collega's" voor hun vraag. Er was er zelfs eentje die hier kwaad voor was en niet echt wou begrijpen dat een antwoord naar Belgisch recht nogal nutteloos was voor iemand in Nederland ;-).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Vandebos

#6 , 07 dec 2011 14:52

Dit is ook zo. Ik heb de laatste maand toch al enkele vraagstellers zien doorverwezen worden naar de Nederlandse "collega's" voor hun vraag. Er was er zelfs eentje die hier kwaad voor was en niet echt wou begrijpen dat een antwoord naar Belgisch recht nogal nutteloos was voor iemand in Nederland ;-).
yup herinner me het geval..

Terug naar “Verkeersongevallen”