uitrijden oprit

roger pauwels
Topic Starter

uitrijden oprit

#1 , 09 nov 2011 13:10

in mijn straat is een werf bezig, vandaag was een kraan een vrachtwagen aan het laden vlakbij de oprit van mijn woning, de vrachtwagen stond stil, bij het achteruitrijden met mijn wagen vanuit de oprit van mijn woning op de openbare weg komt de vrachtwagen in beweging en rijdt tegen mijn voertuig, de vrachtwagen chauffeur verklaart dat hij stilstond en na een signaal van de kraan vertrok en mij niet gezien heeft, normaal zou ik bij het uitrijden vanuit mijn oprit in het ongelijk gesteld worden, maar nu? gezien de vrachtwagen stilstond weet ik het niet meer, wie weet raad?
rogerpauwels@hotmail.com

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sniper

#2 , 09 nov 2011 13:46

als je bij het verlaten van je oprit achteruit de weg oprijd, zal je ooit wel eens een aanrijding hebben

los daarvan ben jij het die de baan komt opgereden, dus moet je voorrang verlenen aan alle voertuigen die zich op die baan bevinden
12.4. De bestuurder die een maneuver wil uitvoeren, moet voorrang verlenen aan de andere weggebruikers.

Worden inzonderheid als manoeuvres beschouwd : van rijstrook of van file veranderen, de rijbaan oversteken, een parkeerplaats verlaten of oprijden, uit een aanpalende eigendom komen, keren of achteruitrijden.
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

roger pauwels
Topic Starter

#3 , 09 nov 2011 14:20

van uit stilstand op de openbare weg vertrekken, is dit ook een maneuver?

Reclame

sniper

#4 , 09 nov 2011 14:54

waarschijnlijk wel, maar jij komt achteruit de baan opgereden uit een oprit
dan moet jij voorrang verlenen , ongeacht wat de anderen doen
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

roger pauwels
Topic Starter

#5 , 09 nov 2011 15:16

de andere stond stil en is vertrokken zonder te kijken of de openbare weg vrij was

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#6 , 09 nov 2011 15:43

De bepaling dat de bestuurder die een maneuver wil uitvoeren voorrang moet verlenen aan de andere weggebruikers is enkel van toepassing ten aanzien van bestuurders die zelf geen maneuver uitvoeren.

In een arrest van 20 februari 2003 oordeelde het Hof van Cassatie het volgende: Een bestuurder die op de openbare weg achteruit rijdt en bestuurder die uit een parking de openbare weg oprijdt, beiden voeren een maneuver uit. De rechter die beslist dat de bestuurder die op de openbare weg rijdt voorrang heeft motiveert zijn beslissing niet wettig.

Het is volgens mij in bepaalde omstandigheden, zoals in dit van posten, onvoorzienbaar dat een stilstaand voertuig plots zonder verwittiging vertrekt. In dat geval begaat de bestuurder die een maneuver uitvoert m.i. geen fout en is de bestuurder die plots vertrekt aansprakelijk. De andere bestuurder was wel voorzienbaar.

Gebruiker21

#7 , 09 nov 2011 16:21

Aan de topic poster: bewoog de vrachtwagen voor of achteruit toen hij u aanreed? (M.a.w.: reed je voor of achter die vrachtwagen de baan op?). Stel dat jij achteruit de baan oprijdt, dit maneuver is uitgevoerd, maar je moet nog beginnen vooruit te rijden (je staat dus stil op de openbare weg op dat moment) en net dan rijdt de vrachtwagen vooruit en rijdt u achteraan aan, is de vrachtwagen in fout.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

roger pauwels
Topic Starter

#8 , 09 nov 2011 16:29

de vrachtwagen stond stil en was aan het laden: ik rijd achteruit de openbare weg op en plots rijd de vrachtwagen vooruit op sein van de kraan die de vrachtwagen aan het laden was, ik bewoog mij dus eerst op de openbare weg, daarna kwam de vrachtwagen in beweging

Oude Belg

#9 , 09 nov 2011 16:39

Nee, dat wordt niet meer als maneuver beschouwd.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Gebruiker21

#10 , 09 nov 2011 16:49

de vrachtwagen stond stil en was aan het laden: ik rijd achteruit de openbare weg op en plots rijd de vrachtwagen vooruit op sein van de kraan die de vrachtwagen aan het laden was, ik bewoog mij dus eerst op de openbare weg, daarna kwam de vrachtwagen in beweging
De vrachtwagen heeft u dus in uw zij aangereden, niet in de koffer? In het laatste geval had u sterker gestaan... U had dan immers op de openbare weg gestaan, en uw maneuver was op dat moment reeds uitgevoerd. De vrachtwagen had dan gewoon "in uw gat gereden" zoals ze dat zeggen.

Maar als de vrachtwagen u in uw zij aangreden heeft... geen idee...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

roger pauwels
Topic Starter

#11 , 09 nov 2011 17:24

ik vraag mij ook af of de vrachtwagen na stilgestaan te hebben (laden) zomaar mag vertrekken als de openbare weg voor hem niet vrij is (hij verklaart ook mij niet gezien te hebben)

Terug naar “Verkeersongevallen”