Pleger vluchtmisdrijf betwist aansprakelijkheid

EvaDEF
Topic Starter

Pleger vluchtmisdrijf betwist aansprakelijkheid

#1 , 11 aug 2011 23:07

Een paar maand geleden (begin maart om precies te zijn) werd ik, in de drukke avondspits te Brussel, aangereden door een persoon die gewoon doorreed zonder te stoppen. Het ging slechts om een lichte aanrijding aan linkerbumper achteraan, maar omdat mijn wagen net gloednieuw was (ik had 'm precies 3 dagen), was ik hier toch echt niet goed van. Ik kon gelukkig haar nummerplaat noteren en ben het meteen gaan aangeven bij de politie, die een PV opmaakte en de schade vaststelde. Op aanraden van de politie heb ik de volgende ochtend ook foto's gemaakt van de schade & naar politie doorgemaild.

Mijn verzekeraar liet de schade ook bepalen door een expert en mijn bumper werd vervangen. De franchise van mijn omnium diende ik echter zelf te betalen, mijn verzekeraar liet weten dat zij contact zouden opnemen met de verzekeraar van de persoon die mij aanreed.

Ondertussen zijn we 5 maand verder, en liet mijn verzekeraar me weten dat tegenpartij aansprakelijkheid betwist en dat mijn verzekeraar dus niets anders kan doen dan PV opvragen bij de griffie.

Vandaag kreeg ik een uitnodiging van de politie in mijn bus, om me met mijn voertuig aan te bieden bij de politie n.a.v. mijn ongeval "waarvoor de rechtbank een wedersamenstelling vraagt".
Ik weet totaal niet waar ik me aan mag verwachten, dien ik me hierop op één of andere manier voor te bereiden? Neem ik foto's van de schade mee, aangezien mijn wagen al gemaakt is? Heb ik een advocaat nodig??

En ook: kan het zomaar dat iemand je aanrijdt, vluchtmisdrijf pleegt en dan ook nog eens aansprakelijkheid betwist?

Alvast bedankt voor de hulp.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucgescheiden

#2 , 12 aug 2011 13:33

"kan het zomaar dat iemand je aanrijdt, vluchtmisdrijf pleegt en dan ook nog eens aansprakelijkheid betwist?"
heb je getuigen?
Handige documenten voor Personenrecht

EvaDEF
Topic Starter

#3 , 12 aug 2011 14:05

Nee, daar heb ik toen spijtig genoeg compleet niet aan gedacht, was zo verbouwereerd dat zij doorreed en was al blij dat ik haar nummerplaat kon noteren.
Ik weet ook niet of andere mensen iets zouden gezien hebben, vermits het maar een lichte aanrijding was. Zij veranderde plots van rijvak (reed achter mij op rechtse rijvak en ging toen naar linkerrijvak) en reed daarbij tegen mijn achterbumper, maar ik denk niet dat dat erg zichtbaar was voor andere chauffeurs. En nu is het daarvoor toch te laat, natuurlijk.

Tja, en de politie-agent die mijn PV opmaakte zei me dat hij meteen contact zou opnemen met de politie v.d. woonplaats van de tegenpartij om haar te verhoren. Dus als zij nu haar aansprakelijkheid kan betwisten, neem ik aan dat de politie geen schade aan haar auto heeft kunnen vaststellen. Kan me voorstellen dat dat mogelijk is, mijn auto is zwart, dus als haar wagen bvb zwarte kunststof bumpers heeft, kan ik me voorstellen dat er aan haar wagen niet veel te zien is.
Vrees dus dat ik pech heb en naar terugbetaling zal kunnen fluiten.

Reclame

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 aug 2011 15:50

En ook: kan het zomaar dat iemand je aanrijdt, vluchtmisdrijf pleegt en dan ook nog eens aansprakelijkheid betwist?
Ja, dit kan. Indien dit niet zou kunnen, kan iedereen die tegen een paaltje rijdt, een willekeurige nummerplaat noteren en deze persoon voor de kosten laten opdraaien. (Ik beweer hier niet dat je niet ter goeder trouw bent, begrijp me niet verkeerd, ik geef enkel maar aan dat iemand steeds het recht moet hebben zich te verdedigen tegen de feiten die hem ten laste gelegd worden).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

EvaDEF
Topic Starter

#5 , 12 aug 2011 16:10

Ja, uiteraard, klopt. Ben gewoon een beetje gefrustreerd. Maar je hebt gelijk.

Heeft er iemand ervaring met zo'n "wedersamenstelling"? Ik heb totaal geen idee wat ik daar mag van verwachten en of ik me daar op één of andere manier kan of moet op voorbereiden.

Kingfisher

#6 , 16 feb 2012 14:08

Verwacht geen CSI toestanden. De agent of expert zal eens kijken naar jouw bumper (of de foto's) en zal trachten te zien of die schade overeenstemt met de bumper van de tegenpartij. Die waarschijnlijk herspoten is. Of vervangen.

Terug naar “Verkeersongevallen”