Veiligheidsgordel en kinderzitjes etc.

evgoeth
Topic Starter

Veiligheidsgordel en kinderzitjes etc.

#1 , 28 jul 2011 09:43

Het BIVV start met een nieuwe veiligheidscampagne voor het dragen van de veiligheidsgordel, blijkbaar doen veel mensen dit nog te weinig.

Ik kan voor mezelf zeggen dat ik altijd mijn veiligheidsgordel draag, ik zal ook zien dat mijn kinderen altijd in hun zitjes zitten en hun gordel dragen.

Maar af en toe speel ik chauffeur bij bepaalde schooluitstappen. Op zulke momenten worden de klasgenootjes van mijn kinderen niet in zitjes vervoerd, maar gewoon los op de bank, wél met veiligheidsgordel om.
De school zegt zelf in hun briefwisseling dat voor elk kind een zitje hebben niet nodig is.

Maar zonder zitje ga ik er van uit dat kinderen minder beschermd zijn, nietwaar? Want een klein kind dat niet op een zitje zit glipt nogal vaak onder de bovenste gordel door, simpelweg omdat ze niet hoog genoeg zitten.

Als ik nu een ongeluk zou hebben op zo'n moment, en één van de kinderen zou gewond zijn of zelfs overlijden, welk gevolgen gaat dit hebben?
Want in handel natuurlijk ter goeder trouw.

Zijn er al precedenten geweest?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 29 jul 2011 10:29

“Art.35.1.1. De bestuurder en de passagiers van auto's die aan het verkeer deelnemen, moeten de veiligheidsgordel dragen, op de plaatsen die ermee zijn uitgerust. Kinderen van minder dan 18 jaar en kleiner dan 135 cm moeten worden vervoerd in een voor hen geschikt kinderbeveiligingssysteem. Op de zitplaatsen die niet zijn uitgerust met een veiligheidsgordel worden geen kinderen vervoerd van minder dan 3 jaar. Op de zitplaatsen voorin die niet zijn uitgerust met een veiligheidsgordel worden geen kinderen vervoerd van minder dan 18 jaar en kleiner dan 135 cm...”(1 december 1975 Wegcode).

“Art.44.1 Het aantal inzittenden van een auto mag niet meer bedragen dan de som van het aantal plaatsen uitgerust met een veiligheidsgordel of een goedgekeurd kinderbeveiligingssysteem en van het aantal plaatsen die daarmee niet behoeven te zijn uitgerust. De plaatsen uitgerust met veiligheidsgordels of kinderbeveiligingssysteem moeten bij voorrang worden ingenomen...”(1 december 1975 Wegcode).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 jul 2011 10:49

En u mag niet meer kinderen vervoeren dan er effectieve zitplaatsen zijn dus het voor 2/3 laten tellen KAN en MAG niet.
Te goeder trouw .... denk het niet - u bent volwassen, u hebt een rijbewijs en derhalve wordt u geacht de rechtsregels in dit geval de wegcode en het verkeersreglement te kennen. Dit is van openbare orde u kan zich niet verschuilen achter ... ik wist het niet.
U bent aansprakelijk voor de gevolgen

Reclame

sniper

#4 , 29 jul 2011 14:44

in het nederlands, je mag niet meer kinderen vervoeren dan er gordels zijn
op de achterbank kan je maar 2 zitjes plaatsen en in het midden een kind zonder zitje (enkel als dit occasioneel vervoer is)
voor de verzekering is het belangrijk dat je eigen kinderen ten allen tijde op een zitje zitten (indien vereist)
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

evgoeth
Topic Starter

#5 , 29 jul 2011 15:11

Ja, dat wist ik wel. Ik vervoer ook nooit meer kinderen dan dat er plaatsen zijn, die 2/3e regelt die hanteer ik niet hoor.

Maar ik heb een auto met 7 zitplaatsen, kan dus buiten mezelf nog 6 kinderen meevoeren in geval van schooluitstap.
Ik heb 2 zitjes voor kinderen. De andere 4 zouden dus gewoon vast zitten met veiligheidsgordel.

Ik wil er niet mee in de problemen geraken, ik wil eigenlijk weten of het mag of niet, punt.
Want kinderen zijn toch minder beschermd en als ik een ongeval doe.

Mss is het best om te de school erop te wijzen, zij zetten er overal maar op dat zitjes niet verplicht zijn, maar ze spelen zo wel met de veiligheid van hun leerlingen vind ik.

Je moet maar eens een ongeluk voorhebben op een moment dat je auto gevuld is met kinderen die niet van jou zijn.

Lightning

#6 , 29 jul 2011 17:46

U bent aansprakelijk voor uw daden, dus ik raad u aan het gewoon niet te doen. Niemand kan u verplichten andermans kinderen te vervoeren.

sniper

#7 , 31 jul 2011 08:50

Mss is het best om te de school erop te wijzen, zij zetten er overal maar op dat zitjes niet verplicht zijn, maar ze spelen zo wel met de veiligheid van hun leerlingen vind ik.
toch maar aan de school melden dat zitjes wel verplicht zijn, tenzij het om occasioneel vervoer gaat
een door de school georganiseerde trip waar de ouders voor het vervoer zorgen is niet occasioneel

occasioneel vervoer is als ik je bel dat ik niet op tijd aan school geraak en je vraag om mijn kinderen mee te brengen
als ik je vraag om morgen mijn kinderen mee te brengen moeten ze op een zitje
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

vtec

#8 , 31 jul 2011 22:58

U bent aansprakelijk voor uw daden, dus ik raad u aan het gewoon niet te doen. Niemand kan u verplichten andermans kinderen te vervoeren.
Inderdaad, goed dat de tijden & inzichten qua veiligheid veranderd zijn.

30 jaar geleden tufte ik met mijn ouders en broertje in een auto zonder veiligheidsgordels achteraan naar Zuid-Frankrijk & maakten wij koprollen op de achterbank want ook PSP/Nintendo DS etc. om ons te entertainen onderweg bestonden nog niet, dit is nu ondenkbaar - en compleet terecht. Bij de keuze van mijn huidige (lease)wagen was veiligheid voor de inzittenden een meer belangrijke parameter dan motorvermogen of 'grote velgen'

Gebruiker21

#9 , 12 aug 2011 15:56

Die zitjes kosten nu ook weer geen fortuinen, hé. Kan de school er geen aankopen die dan aan de "vervoerende ouders" kunnen uitgeleend worden?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

evgoeth
Topic Starter

#10 , 22 aug 2011 11:22

Ik zal het zeker eens aankaarten, maar de reactie zal zijn dat het te veel geld kost en als er nu 30 of 40 stuks worden aangekocht blijven er tegen het einde van het schooljaar geen meer over.
Meer en meer mensen nemen zulke dingen schaamteloos mee.

Gebruiker21

#11 , 22 aug 2011 11:38

Ik zal het zeker eens aankaarten, maar de reactie zal zijn dat het te veel geld kost en als er nu 30 of 40 stuks worden aangekocht blijven er tegen het einde van het schooljaar geen meer over.
Meer en meer mensen nemen zulke dingen schaamteloos mee.
Met een dymo of iets dergelijks de zitjes nummeren, en dan een excel-bestandje waar geregistreerd staat welk(e) zitje(s) door wie meegenomen is, is nu ook weer geen grote moeite, nietwaar? Eventueel de ouders een waarborg laten betalen die ze terugkrijgen bij het terug inleveren van de zitjes...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

evgoeth
Topic Starter

#12 , 24 aug 2011 13:31

En dan ook ineens maar iemand in dienst nemen om die paperasserij bij te houden die ontstaat door de autozitjes :-)
Enfin, ik kan het natuurlijk altijd voorstellen.

Maar ouders gaan m.i. minder geneigd zijn om chauffeur te zijn als ze een waarborg moeten betalen e.d.
Ik ben bereid, voor mij gaat veiligheid voor. Denk er zelfs aan om extra kinderstoelen bij te kopen in zulk geval.

Ga het zeker aankaarten met de school.

Gebruiker21

#13 , 24 aug 2011 14:26

Tja, het is het één of het ander natuurlijk. De school kan niet verwachten dat ouders die af en toe eens kinderen vervoeren voor de school, zelf de kosten dragen voor die zitjes. Dan blijft er maar een ding over en dat is de zitjes zelf kopen. Als er dan gesteld wordt dat ze kunnen gestolen worden, tja, dan moet je registreren wie die zitjes in bruikleen heeft om te voorkomen dat ze gestolen worden.

Als dit laatste niet kan, en er daarom geen zitjes kunnen gekocht worden, en de kinderen daarom niet veilig kunnen vervoerd worden, dan zal de school met bussen moeten werken en niet meer op de ouders moeten rekenen...

Terug naar “Verkeersongevallen”