Ongeval o.i.v. alcohol; aansprakelijkheidsverzekering?

takky
Topic Starter

Ongeval o.i.v. alcohol; aansprakelijkheidsverzekering?

#1 , 26 jul 2011 10:35

Beste,

Mijn vriend heeft een verkeersongeval veroorzaakt waarbij er alleen sprake is van schade aan motorische voertuigen. De bestuurder van de andere auto waarmee hij tot botsing is gekomen is lichamelijk in orde.

De politie wil niet loslaten hoe hoog zijn alcohol promillage was t.t.v. de aanrijding, maar in de krant stond 'bijna 3x de toegestane hoeveelheid'.
Hij is een ervaren bestuurder en heeft ca. 9 jaar zijn rijbewijs, reed niet in zijn eigen auto maar die van zijn baas.

Nu lees ik hier op het forum in enkele vergelijkbare berichten dat er verzekeringen zijn geweest die in vergelijkbare gevallen toch e.e.a. vergoed hebben in de zaak. Mijn vriend heeft contact opgenomen met zijn aansprakelijkheidsverzekering maar die kunnen hem niet verder helpen. De verzekering van de auto van zijn baas betaald (uiteraard) niets omdat mijn vriend onder invloed was.

Nu vraag ik me af of er een andere plek is waar we naartoe kunnen?
Verder ook; als (en dat zal het geval zijn) dit voor de rechter komt, is het dan nodig een advocaat in de arm te nemen?

Bedankt alvast voor de reactie.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
float
Juridisch actief: Ja

#2 , 26 jul 2011 11:51

Maakt de verzekering geen verschil tussen alcoholintoxicatie en openbare dronkenschap?

fendtje

#3 , 26 jul 2011 12:00

Beste,

Mijn vriend heeft een verkeersongeval veroorzaakt waarbij er alleen sprake is van schade aan motorische voertuigen. De bestuurder van de andere auto waarmee hij tot botsing is gekomen is lichamelijk in orde.

De politie wil niet loslaten hoe hoog zijn alcohol promillage was t.t.v. de aanrijding, maar in de krant stond 'bijna 3x de toegestane hoeveelheid'.
Hij is een ervaren bestuurder en heeft ca. 9 jaar zijn rijbewijs, reed niet in zijn eigen auto maar die van zijn baas.

Nu lees ik hier op het forum in enkele vergelijkbare berichten dat er verzekeringen zijn geweest die in vergelijkbare gevallen toch e.e.a. vergoed hebben in de zaak. Mijn vriend heeft contact opgenomen met zijn aansprakelijkheidsverzekering maar die kunnen hem niet verder helpen. De verzekering van de auto van zijn baas betaald (uiteraard) niets omdat mijn vriend onder invloed was.

Nu vraag ik me af of er een andere plek is waar we naartoe kunnen?
Verder ook; als (en dat zal het geval zijn) dit voor de rechter komt, is het dan nodig een advocaat in de arm te nemen?

Bedankt alvast voor de reactie.
rechtsbijstands verzekering inschakelen en hopelijk is deze niet bij de ba verzekeraar.

Reclame

takky
Topic Starter

#4 , 26 jul 2011 12:34

@float; geen idee, maar alcoholintoxicatie is pas van toepassing bij 3 - 5 promille.

@fendtje; wat bedoel je met ba verzekeraar??

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#5 , 26 jul 2011 12:45

De verzekering van de auto van zijn baas betaald (uiteraard) niets omdat mijn vriend onder invloed was.
Je moet een onderscheid maken tussen de aansprakelijkheidsverzekering en de omniumverzekering.

Wat de aansprakelijkheidsverzekering betreft moet de verzekeraar de tegenpartij vergoeden. De verzekeraar kan eventueel, binnen bepaalde grenzen, het betaalde van de bestuurder terugvorderen (men spreekt dan van "recht van verhaal" of "regres"). Er moet dan wel sprake zijn van dronkenschap.

Het is anders voor de omniumverzekering. Daar kan de verzekeraar weigeren te betalen op basis van hetgeen in de polis voorzien is (bijvoorbeeld alcoholintoxicatie). De verzekeraar moet wel het oorzakelijk verband bewijzen tussen de fout en de schade (art. 11 Wet Landverzekeringsovereenkomst; Cass., 12 oktober 2007)

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 26 jul 2011 14:35

Politie moet niets vertellen want mag niets vertellen. Trouwens aan wie?
PV wordt opgesteld en ademtest/analyse gedaan. Hiervan ontvangt betrokkene normaliter een kopie van ( in principe een afschrift overtreder).
Indien er een bloedproef werd afgenomen heeft de politie ook die resultaten niet gezien deze direct naar parket worden gezonden. Overtreder ontvangt via parket wel een afschrift resultaten om zo bezwaar te kunnen instellen.
In PV staat de door politie ( en dokter) bij bloedproef gedane vaststellingen. Hierin staat bv of betrokkene dronken is dan wel intoxicatie het geval is.
Indien er sprake is van dronkenschap (openbare dronkenschap en de kenmerken ervan worden in PV en op verslag dokter vermeld) dan kan OM daarvoor ook vervolgen.
Normaal 'kan' verzekering voor dronkenschap regres uitvoeren bij mijn bescheiden weten niet zomaar bij intoxicatie maar zoals Scorpioen schrijft er kunnen in bepaald gevallen contractuele afspraken extra voorwaarden opleggen.

Daarbij komen nog de bijkomende contractuele voorwaarden in een arbeidsovereenkomst inzake gebruik van de wagen....

Ik zou niet al te veel aandacht besteden aan wat in de kranten staat... (meerdere eigen ervaringen).

Welke verzekering zou moeten betalen denkt u als de autoverzekering van het voertuig dus van de eigenaar blijkbaar al vind dat ze niet betrokken zijn???
En wat willen ze niet betalen ...de schade aan derden of de schade aan voertuig baas.

Staat ' intoxicatie' of 'dronkenschap' in arbeidscontract als zware fout??

takky
Topic Starter

#7 , 27 jul 2011 11:51

Ok, dank allemaal voor de input. We gaan het eens rustig bekijken.

Terug naar “Verkeersongevallen”