loslopende hond - wie verantwoordelijk??

maren_leben
Topic Starter

loslopende hond - wie verantwoordelijk??

#1 , 23 apr 2011 14:17

Hier het verhaal:

Gisterenavond reed ik met de auto toen er plots een bordercollie op het midden van de straat stond.
Ik heb heel hard geremd en heb de hond net niet geraakt (die overigens vrolijk in het midden van de baan bleef staan).
Het gevolg was dat mijn achterligger niet meer tijdig kon stoppen en mij achteraan aanreed.

We hebben de eigenaar van de hond gevonden, maar die beweerde dat zij er niks kon doen, want de hond is 'zelf' uit de jeep gesprongen??

Volgens haar hadden we de hond maar moeten aanrijden, want nu kon ze voor niks aansprakelijk gesteld worden.
Ik vind dit toch maar raar. In principe moest mijn achterligger kunnen stoppen op ieder moment maar het was donker en de hond was ook niet goed zichtbaar op dat moment. Kan de eigenaar van die hond echt niet aansprakelijk gesteld worden?

Groetjes
Laatst gewijzigd door maren_leben op 23 apr 2011 14:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD

#2 , 23 apr 2011 14:31

Het probleem is het bewijs. Kan u met uw achterligger (die normaal wel zelf moet opdraaien voor zijn eigen schade), niet iets afspreken dat hij gezien heeft dat die hond daar plots in de straat stond (klein leugentje om bestwil misschien ?). Hij liep dus blijkbaar niet de straat op, maar stond daar plots als uit een andere dimensie komend ?

De reactie van die hondeigenaar verbaast me niks. De meesten kopen zo'n hond enkel als status symbool trouwens. Zij verdienen die hond niet.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 apr 2011 14:37

Eigenaar hond is aansprakelijk moet op zijn dier letten.
Verklaring van achterligger is natuurlijk ook belangrijk.

Reclame

maren_leben
Topic Starter

#4 , 23 apr 2011 14:43

degene die mij heeft aangereden, zijn vrienden van ons, want we waren samen onderweg naar een feest.
natuurlijk wil hij ook een verklaring afleggen, maar wat raden jullie ons aan?
Mijn verzekeringsagent zei duidelijk dat hij aansprakelijk is, en dat de eigenaar van de hond enkel aansprakelijk gesteld kon worden als ik bijvoorbeeld schade had aan mijn auto als ik de hond had aangereden.
Inderdaad, jammer dat zo'n hond zo'n baasje heeft.

scorpioen

#5 , 23 apr 2011 14:47

Moeilijk te voorspellen.

Over de aansprakelijkheid van de eigenaar van de hond kan m.i. weinig discussie zijn.

Sommigen vinden dat je niet plots mag stoppen voor een kleine hond. Niet iedereen is het daarmee eens.

Wat de achterligger betreft kan het van belang zijn wat hij zelf verklaarde over de afstand met jou wagen en de snelheid.

Ik zou alle schadevergoeding in eerste instantie vorderen van de eigenaar van de hond.

maren_leben
Topic Starter

#6 , 23 apr 2011 14:49

Ja die discussie heb ik ook al gehoord, een bordercollie is nu niet bepaald een 'kleine' hond, maar ik zou hem toch niet tegen mijn voorruit willen (in vergelijking met een chihuaha). Het is maar hoe je het bekijkt he.

Aangifte doen bij de politie hierover?

float

#7 , 23 apr 2011 15:15

Art. 1385 BW:
"De eigenaar van een dier, of, terwijl hij het in gebruik heeft, degene die zich ervan bedient, is aansprakelijk voor de schade die door het dier is veroorzaakt, hetzij het onder zijn bewaring stond, dan wel verdwaald of ontsnapt was."

Het dier is ontsnapt dus is er aansprakelijkheid van de eigenaar.

Wat betreft de derde bestuurder of jezelf:

"Het oversteken van een kat in een woonzone vormt geen onvoorzienbaar obstakel. Het is aan de weggebruikers om tussen de voertuigen een veilige afstand te bewaren." (Rb. Luik (4e k.) 15 maart 2000 T.Verz. 2000, 757; TBBR 2001 (verkort), 257.)
"Een plots remmanoeuvre ingegeven door een overlopende kat welke door achteropkomende bestuurders niet werd opgemerkt, is voor deze bestuurders onvoorzienbaar." (Pol. Leuven (6e k.) nr. 05A31, 15 mei 2007 T.Verz. 2007, afl. 4, 483; T.Vreemd. 2008, afl. 1, 68)
"De bestuurder die bruusk remt voor een klein overlopend konijntje, begaat een inbreuk op artikel 10.2 Wegcode, temeer daar hij kon en moest weten dat dergelijk bruusk remmanoeuvre de normale gang van het achterkomend verkeer zou hinderen. De bestuurder die volgt en die in dergelijke situatie in aanrijding komt met het voertuig met zijn voorligger, begaat geen fout en wordt integendeel geconfronteerd met een onvoorzienbare hindernis." (Pol. Mechelen nr. 05A5379, 6 september 2006 VAV 2007, afl. 3, 215)
"Bij plotselinge aanwezigheid van een dier op de rijbaan, moet geen onderscheid worden gemaakt tussen grote of kleine dieren, tussen huisdieren of wilde dieren.
De bestuurder die bruusk remt om een duif te vermijden begaat geen fout. Er moet worden bepaald of het aldus remmen al dan niet moet worden aanzien als onvoorzienbaar voor de bestuurder die volgt." (Pol. Nijvel 17 januari 2000 RGAR 2001, nr. 13.327; Verkeersrecht 2000, 270.)

Alles zal dus afhangen van de concrete omstandigheden.

maren_leben
Topic Starter

#8 , 23 apr 2011 15:35

Bedankt voor de informatie, er is blijkbaar dus nog geen duidelijkheid hierover.
De eigenares van de hond is nadien in haar auto gekropen en is er vandoor gegaan. We hebben dus geen gegevens van haar, maar we kennen wel haar adres.

float

#9 , 23 apr 2011 15:41

Hoe weet je haar adres dan?

JohnD

#10 , 23 apr 2011 17:23

Sommigen vinden dat je niet plots mag stoppen voor een kleine hond. Niet iedereen is het daarmee eens.
... of een kat. Huisdier is huisdier en daarmee uit.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Franciscus

#11 , 23 apr 2011 17:39

Uw verzekeringen moeten de dame mee in het geding betrekken.
Is de politie ter plaatse geweest.
Heeft dame haar gegevens willen uitwisselen ... Hij/zij die wetende oorzaak of aanleiding van een ongeval zijn en die de vlucht nemen ZONDER zich kenbaar te maken plegen vluchtmisdrijf.
U kan dus aangifte doen bij de politie net zoals de achterliggers dit ongeacht wat uw verzekering zegt.

Terug naar “Verkeersongevallen”