reparatie zelf betalen leasingwagen?

MichaelVD
Topic Starter

reparatie zelf betalen leasingwagen?

#1 , 10 apr 2011 12:43

Voor mijn werk was ik met mijn bedrijfwagen naar een kantoor in luik gereden, onderweg terug naar huis begon er(op de autosnelweg) een rood batterijicoontje te branden.
Nu gaan er wel regelmatig onterecht lampjes branden in mijn wagen dus heb ik voor de zekerheid mijn temperatuurmeter in het oog gehouden om zeker te zijn dat er niets mis
aan het gaan was maar die steeg niet dus ik ging er vanuit dat dit loos alarm was en bovendien wist ik ook niet wat zo een rood batterijlampje zou kunnen betekenen.

Aangezien ik op de autosnelweg was aan het rijden was ik nu niet van plan om om het minste al op de pechstrook te gaan staan.
Ik ben dus verder door gereden en na een paar minuten schoot de temperatuur op 1 a 2 seconden volledig in het rood en komt er op dat mijn motor oververhit is ,
uiteraard heb ik mij dan onmiddelijk aan de kant gezet en de leasemaatschappij gebeld, die heeft dan touring gebeld en die hebben de wagen weggesleept naar mijn
garage.

Volgens de garage was de waterpomp kapot en door de oververhitting de joint de culasse ook en de kosten zouden nogal redelijk hoog zijn dus heeft de leasemaatschappij
een expert gestuurd om zeker te zijn dat de garage geen te zware kosten zou doorreken. Die expert zegt nu dat dit een bestuurdersfout is doordat ik ben doorgereden
met een rood batterijicoontje? weet ik veel dat dit impact zou hebben op de motor. Mijn baas heeft dan om een tegen expertise gevraagd maar deze expert zegt ook dat dit
een bestuurdersfout is.

Nu zou ik zelf die kosten moeten betalen +/-1000 euro ! Is dit normaal dat ik dit moet betalen? En zo ja is dit normaal geen franchisekost dat je dan moet betalen?
Want ik vermoed dat de leasemaatschappij toch een omnium verzekering heeft op deze wagen? Of zou het kunnen dat de fanchisekost 1000 euro is?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 apr 2011 15:29

ik ging er vanuit dat dit loos alarm was en bovendien wist ik ook niet wat zo een rood batterijlampje zou kunnen betekenen.
Misschien de gebruikshandleiding eens lezen? Daarin staat gewoonlijk dat bij geel waarschuwingslampje zo snel mogelijk naar de garage en bij rood lampje onmiddellijk stoppen. Sommige van die lampjes hebben ook meerdere betekenissen, dus daarom niet alleen de batterij zoals in uw geval.
Jij bent dus wel degelijk in de fout gegaan. Vandaar de weigering van de maatschappij om te betalen.

MichaelVD
Topic Starter

#3 , 10 apr 2011 16:26

En hoe zit het dan met de kosten, zijn het dan niet franchisekosten dat betaald moeten worden bij een omnium verzekering ?

Reclame

Fore

#4 , 10 apr 2011 17:09

Dit komt doordat de riem die de alternator aandrijft ook wss de waterpomp aandrijft. Dus als die riem kapot is, gaat het lampje braden (alternator doet het niet meer) en wordt de wagen niet meer gekoeld
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

bartvdv

#5 , 10 apr 2011 18:59

(de waterpomp wordt aangedreven door de krukas via de distributieriem waar ook de alternator op zit. Maar verder heeft de alternator hier niets mee te maken).

Fore

#6 , 10 apr 2011 19:06

y, maar als bv de riem over is, dan werkt de waterpomp, nog de alternator. dus gaat dat rood lampje branden.

Ik heb gehad, dat de alternator kapot was, Rood lampje, maar ook je snelheidsmeter werkt dan niet meer.
Toen heb ik er ook zeker opgelet dat moter temp niet te hoog werd (omdat ik eerst dacht aan riem, ipv van alternator)
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

bartvdv

#7 , 10 apr 2011 19:58

(als de riem over is, dan zal er van rijden niet veel sprake meer zijn. De kleppen worden niet meer correct aangestuurd en komen in botsing met de cilinders en ... bang... nieuwe motor). De alternator zorgt voor de stroomvoorziening.

Creatief

#8 , 10 apr 2011 21:23

Bestudeer uw leasingscontract eens zeer goed. De kosten, die verhaald worden, zijn afhankelijk van maatschapprij tot maatschappij. Door zelf in de fout te gaan (geen ongeval) kan de verzekering waarschijnlijk niet aangesproken worden.

We hebben ooit met onze bedrijfswagen ook gelijkaardige fouten gehad met nog grotere kosten. Partneer heeft toen niets moeten opleggen.
Ik geloof niet dat de partner ooit 1 eurocent betaald heeft voor reaparaties of ooit iets heeft moeten opleggen bij een total loos, zelfs niet wanneer onze dochter de wagen na 7 maanden in prak reed.

Een upgrade van het navigatiesysteem was zelfs enkele weken volledig gratis.

Grote multimutionals hebben meer leasingwagens in omloop. Hoe vrijgevig uw bedrijf hier in is, is ook weer afhankelijk van het kapitaal van het bedrijf.

Door de hoge reparatiekosten komt het merk van de auto in een negatief daglicht te staan. Leasingmaatschappijen houden dag in - dag uit het kostenplaatje bij van alle merken van auto's.

MichaelVD
Topic Starter

#9 , 11 apr 2011 08:53

ja bedrijf waar ik voor werk is maar een bedrijfje van 15 mensen ofzo, maar ik wordt wel geoutsourced naar een groot bedrijf
en het was voor dat bedrijf dat ik naar een kantoor in luik moest. Wel met de firmawagen van het klein bedrijf.

Ik denk dat ik hier in het groter bedrijf is ga horen of ze hier geen verzekering voor hebben ofzo omdat ik toch in functie van hun
onderweg was.

Lightning

#10 , 11 apr 2011 09:38

U kan als werknemer aansprakelijk gesteld worden voor een "zware fout". Indien uw aansprakelijkheid bewezen wordt, kan een schadevergoeding van u geëist worden. Idem i.v.m. de autoverzekering. Indien kan aangetoond worden dat u als bestuurder een fout gemaakt hebt waarbij de wagen zwaar beschadigd werd kan de verzekeringsmaatschappij haar tussenkomst verhalen op de chauffeur die de fout beging.
In uw concreet geval. Beging u een zware fout? Ja, want elke chauffeur dient te weten dat een rood verklikkerlampje in de wagen betekent "de wagen zo snel mogelijk aan de kant zetten en niet meer verder rijden". U bent verder gereden....Kan men die zware fout aantonen? Ongetwijfeld, de boordcomputer zal u verraden.

Creatief

#11 , 11 apr 2011 09:52

Het groot bedrijf waar u geoutsourd werd zal u wandelen sturen met je schade!
Ze zullen zeggen er niets mee te maken te hebben.

Terug naar “Verkeersongevallen”