wagen te laat gecontroleerd

Neske
Topic Starter
Berichten: 4

wagen te laat gecontroleerd

#1 , 06 dec 2006 22:49

Beste,

Ik ben vandaag tegengehouden door een douanier voor de controle van mijn Diesel. Deze was in orde maar ik was blijkbaar te laat met mijn voertuig om naar de controle te gaan.
De douanier heeft hiervoor een PV opgesteld en zei me dat dit naar de correctionele rechtbank zou gaan.

Mijn wagen is niet geconfisceerd.

Kan u me zeggen wat nu de volgende stappen zullen zijn aub?

Hoe groot zal mijn boete (ongeveer) zijn?
Zal ik afstand moeten doen van mijn rijbewijs gedurende enige tijd?
Waarom gaat dit langs de correctionele rechtbank? En is dit de normale procedure?

Hartelijk dank bij voorbaat

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
koen999
Berichten: 730

#2 , 06 dec 2006 22:53

ik heb dit toevallig zelf eens voorgehad en ben de dag erna naar de keuring geweest en een kopie van het keuringsbewijs aan de verbaliserende agent bezorgd.
Ik ben er met een minnelijke schikking van 150 euro vanafgekomen

Neske
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 06 dec 2006 23:00

hallo,

Dankje voor je snelle reactie

Ik ben vanmiddag meteen naar de keuring geweest en toen ik dat wilde tonen aan de agenten..vroegen die me wat ik kwam doen.

Mijn verbaliserend 'agent' was een Douanier.

Vandaar ook mijn vraag of dit de normale procedure is? en aan wie moet ik mijn keuringsbewijs nu afleveren?

Hartelijk dank bij voorbaat

Reclame

koen999
Berichten: 730

#4 , 06 dec 2006 23:10

vraag dat ze een kopie nemen en aan het PV toevoegen of neem er zelf een en vraag het.
Als de douanier weigert zou ik zijn naam vragen en bij de politie mijn relaas doen van de weigering en vragen PV op te stellen.

Je bent natuurlijk in overtreding, en waarschijnlijk zal er een voorstel tot minnelijke schikking komen,
het keuringsbewijs afleveren toont aan dat je van goede wil bent

sperwer
Berichten: 1155

#5 , 07 dec 2006 07:21

als de douane je een PV hebben gegeven, moet je niets anders meer doen dan wachten op reactie van het gerecht.


De douane werken niet met een nacontrole en waarschuwingen.

sperwer
Berichten: 1155

#6 , 09 dec 2006 09:35

Minnelijke schikkingen komen van het gerecht niet van de douane.

Fresh
Berichten: 167

#7 , 09 dec 2006 15:06

tss, toch wel erg dat het Belgisch Gerecht zich met zulke onnozele prullen moet bezighouden.

@vraagsteller: je zal helemaal niet voor de strafrechter moeten verschijnen, na betaling van de minnelijke schikking vervalt de strafvordering

sperwer
Berichten: 1155

#8 , 10 dec 2006 10:37

tss, toch wel erg dat het Belgisch Gerecht zich met zulke onnozele prullen moet bezighouden.

@vraagsteller: je zal helemaal niet voor de strafrechter moeten verschijnen, na betaling van de minnelijke schikking vervalt de strafvordering

't ja, het gerecht houd zich wel met meer onzinnige dingen bezig.

Heel erg, maar zo zitten onze wetten nu eenmaal in elkaar.
En gelukkig maar dat er idd niet voor elke pv een rechtzaak word gevoerd.
En is het idd pas na weigeren van betaling van de minnelijke schikking dat men voor de rechter moet verschijnen.

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#9 , 12 dec 2006 10:46

tss, toch wel erg dat het Belgisch Gerecht zich met zulke onnozele prullen moet bezighouden.
de vraagsteller heeft geluk gehad dat het de douane maar was

de politie kan voor dezelfde onnozele prul je voertuig in beslag nemen
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

sperwer
Berichten: 1155

#10 , 12 dec 2006 10:58

Daar bestaan veel misverstanden over.

Douane hebben dezelfde macht als politie op dat punt.

Ook zij kunnen een voertuig in beslag nemen als het niet in orde is.
Alleen kunnen zij geen gewone verkeersovertredingen verbaliseren.
Voor de rest liever een pv van de politie dan van douane en accijnzen. Hun PV niet naar de politierechtbank, wat vaak leid tot hogere boetens en zwaardere straffen.

Terug naar “Verkeersongevallen”