Verlaten Rotonde

JanDG
Topic Starter

Verlaten Rotonde

#1 , 31 jan 2011 16:29

Voor de experten
Als ik bij het verlaten van een rotonde met 2 rijbanen, ik rij in de meest linkse baan, wil uitsorteren en de rotonde verlaten, heb ik dan voorrang op de wagen in de buitenste rijbaan? Wie heeft voorrang, wie op de buitenste rijbaan rijd of op de binnenste rijbaan?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 31 jan 2011 16:31

U mag uiteraard niet zomaar naar rechts uitwijken op een rotonde.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Lightning

#3 , 31 jan 2011 16:32

De buitenste heeft voorrang op u, want u verandert van rijstrook.

Reclame

EvilFreD

#4 , 31 jan 2011 16:38

Om het te verduidelijken: u dient een rotonde te bezien als een rechtdoorgaande weg. Op zulks een weg slaat u ook niet ineens rechtsaf als u op de linkerbaan rijdt terwijl er iemand naast u rijdt op de rechterbaan.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

Lanox
Juridisch actief: Nee

#5 , 31 jan 2011 17:19

Een zeer terechte vraag. Deze ondingen zijn komen overwaaien uit onze buurlanden waar ze hun nut hebben. Alleen hebben zulke rotondes daar een diameter van 50 to 100 meter terwijl men dat hier in België ook probeert met een diameter van 25 meter, met alle gevolgen van dien (vooral chaos).

EvilFreD

#6 , 31 jan 2011 17:29

Waarom is dat toch voor sommigen zo moeilijk?
Een tweebaansrotonde werkt hetzelfde als een tweebaansweg!
Maw: Uw plaats op de rijbaan is zoals altijd, zo ver mogelijk rechts.
Tijdens het veranderen van rijstrook (bijv. om in te halen) vergewist u zich er eerst van of die rijbaan vrij is. Als iemand u reeds aan het inhalen is, wacht u dus met het veranderen van rijstrook.
Bij het terug naar rechts invoegen, vergewist u zich er wederom van of de rijbaan vrij is. Blijft er voldoende afstand tussen u en het voertuig dat u inhaalde?
Bij de vorige maneuvres geeft u altijd richting aan.

Bij afslaan zorgt u er eerst voor dat u zich op de juiste rijbaan bevind, daarna geeft u richting aan en verlaat de weg. Telkens in de gaten houdende dat u andere weggebruikers niet hindert met u gedragingen.
Er zijn in België geen of weinig rotondes met sorteervakken (zoals bijv. in Nederland). Uw plaats is dan ook ALTIJD uiterst rechts, tenzij u inhaalt.
Het links rijden omdat men driekwart rotonde gaat nemen staat dus gelijk aan onnodig links rijden!
Vanuit de linkerbaan afslaan terwijl een ander voertuig op de rechterbaan aanwezig noemen we in de volksmond 'afsnijden'. En dan hindert u uw medeweggebruikers!

Niet zo moeilijk toch?
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

Lanox

#7 , 01 feb 2011 09:01

Waarom is dat toch voor sommigen zo moeilijk?
Ik weet zo een mooi kunstwerk liggen waar U als weggebruiker gedwongen wordt om al voor de rotonde voor te sorteren. Wenst U aan de eerste arm af te slaan (zoals rechts af slaan aan een klassiek kruispunt) dan dient U rechts voor te sorteren en op het rechter rijvak te blijven op de rotonde. Geen probleem tot zover. Wilt U echter pas aan de tweede arm af slaan (zoals rechtdoor gaan op een klassiek kruispunt) of nog later, dan moet U links voor te sorteren en wordt U gedwongen om op het linkerrijvak te rijden. Bij het kruisen van de eerste arm moet U over een afstand van enkele meters het rechter rijvak dwarsen en aan de tweede arm af slaan. Ondertussen kunnen auto's vanuit de eerste arm het rechter rijvak oprijden ...

Ondanks dat de verkeersregels zeer duidelijk zijn over wie voorrang heeft, is dit bij een ongeval elke keer een enorme discussie of de auto die van het linkervak kwam eerder aan zijn manoeuvre begonnen is dan dat de oprijdende auto zijn manoeuvre heeft beëindigd.

Onder andere daarom is het dus voor vele mensen zo moeilijk.

Maar zoals U al zelf aangeeft is de tweede rijstrook meestal nutteloos, dus waarom ze dan leggen?

EvilFreD

#8 , 01 feb 2011 09:21

U heeft het hier over een turborotonde .Zoals ik al zei komen die gelukkig tot op heden nog weinig voor in België.
Als u het echt belabberd wilt zien, raad ik u aan om eens naar de woonboulevard in Heerlen (Nl) te gaan.

Waarom tweede rijbanen aanleggen? Omdat één of meer van de aansluitende wegen ook tweebaans is.
Anders moet het verkeer vóór de rotonde invoegen, wat de doorstroming niet ten goede komt.
En daar is die rotinde nou net voor aangelegd!

ganapathi tantra

#9 , 08 feb 2011 23:18

Probleem is alleen dat dubbele rechtdoor aan toe rijweg de lanen mits volle of onder broken streep duidelijk zijn.
Bij 99 % van alle rotondes blijkt die lijn plots weg te vallen en staan er weinig of geen lijnen op de rotonde zelf. Wie moet dan waar voorsorteren ?
Er is namelijk geen aanduiding op de rotonde zelf die zegt dat er twee rijvakken zijn in de zelfde richting.
Voor mij gaan 99% van deze verkeersplaatsen over van een twee vaks naar een één vaks- inrichting. (ingeval er al geen éénrichitngsbaan is) Het is namelijk niet de breedte van de weg die bepaald of er twee auto's naast elkaar mogen rijden maar wel de belijning die op de grond staat van die weg.
enige punt ter discussie is mi dan ook alleen de positie van de wagen op de weg die idd zegt dat men zich altijd uiterst rechts moet begeven maar ......

als de auto voor jou links rijd en jij rechts van de rotonde en er dus gebruik wordt gemaakt van de volledig ebreedte dan mag men volgens mij niet denken dat de achteropkomende rechtse auto zomaar voorrang heeft. Men moet volgens mij de voorgaande auto eerst de rotonde laten verlaten want hij is eerst op de rotonde. Dat hij links rijd kan je hem kwalijk nemen maar jij mag niet rechts voorbijstekeen ook niet op een rotonde. zeker niet als er geen strepen of lijnen op de rotonde staan maar het één groot zwart vlak is

In Nederland is dat idd subliem geregeld. Beetje verwarrend op eerste zicht wegens voor ons geen gewoonte maar uiteindelijk wel pure logica. Die Hollanders toch hé tzijn sjarels zenne
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

float

#10 , 09 feb 2011 08:41

Als er lijnen zijn is er geen probleem. Maar zonder lijnen geldt de voorrang van rechts, mijn inziens. Dat je van de ene naar de andere kant van de baan gaat kan volgens mij niet aanzien worden als een manoeuvre.

Joeri_J

#11 , 09 feb 2011 09:30

zonder lijnen is het niet altijd duidelijk of het nu rotonde van 2 vakken is of niet...

als iemand u langs rechts inhaalt, en u rondom rapper wilt inhalen,
en vervolgens slaagt u af...
en de persoon die u inhaalt wilt die afslag niet nemen maar rijdt rechtdoor...
gevolg: ongeval.

Voorrang van rechts geld hier dan niet, daar je niet langs rechts mag voorbij steken...
het bewijzen dat u niet langs links voorbij stak en hem de pas afsneed is natuurlijk het probleem...

sniper

#12 , 09 feb 2011 09:52

zonder lijnen is het niet altijd duidelijk of het nu rotonde van 2 vakken is of niet...

als iemand u langs rechts inhaalt, en u rondom rapper wilt inhalen,
en vervolgens slaagt u af...
en de persoon die u inhaalt wilt die afslag niet nemen maar rijdt rechtdoor...
gevolg: ongeval.

Voorrang van rechts geld hier dan niet, daar je niet langs rechts mag voorbij steken...
het bewijzen dat u niet langs links voorbij stak en hem de pas afsneed is natuurlijk het probleem...
degene die u rechts inhaalde kan ook aanhalen dat u te kennen gaf naar links te willen, gezien u zich naar de linkerkant van de weg begaf, ipv uiterst rechts te rijden
in dat geval mag rechts inhalen immers
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

EvilFreD

#13 , 09 feb 2011 09:53

Over het algemeen is het vrij lastig om iemand in de buitenbocht van een rotonde in te halen.
En dan bedoel ik, écht héél moeilijk!
Je hebt wel een hele erge slak nodig op de binnenbaan en een snelheidsduivel op de buitenbaan.

Lanox

#14 , 09 feb 2011 10:19

degene die u rechts inhaalde kan ook aanhalen dat u te kennen gaf naar links te willen, gezien u zich naar de linkerkant van de weg begaf, ipv uiterst rechts te rijden
in dat geval mag rechts inhalen immers
Die vlieger gaat dus niet op. Op een rotonde kan U enkel Uw weg vervolgen of rechts afslaan, links afslaan is per definitie onmogelijk. En aangeven dat U op het binnenstuk van de rotonde gaat parkeren zie ik op een normale rotonde nog niet zo direct gebeuren.
16.3. Het inhalen geschiedt links.

Het inhalen geschiedt echter rechts wanneer de in te halen bestuurder te kennen heeft gegeven dat hij voornemens is links af te slaan of zijn voertuig op te stellen aan de linkerkant van de openbare weg en zich naar links begeven heeft om deze beweging uit te voeren.

Joeri_J

#15 , 09 feb 2011 10:32

@sniper: er zijn geen lijnen op de rotonde...
dus het is dan 1 rijvak dat wat breder is dan 1 rijvak op gewone weg...
is dus ook enkel ter voorbeeld, ken wel enkele ronde punten die hier aan voldoen...

weet ook wel dat niet elke rijbaan met lijnen afgebakend moet zijn...
maar dan brengt deze discussie al redelijk ver...
wat ook direct aantoont dat bij een ongeval er stof tot discussie kan zijn...

er is verplichting van op het uiterst rechtse rijvak te rijden...

moet ik mij op mijn rijvak ook uiterst rechts houden?
of mag ik mij in het midden, of iets meer links houden?
zolang ik maar binnen mijn rijvak blijf?

Ik vermoed (ken geen wetten vanbuiten) dat ik binnen mijn rijvak mag rijden waar ik het zelf het veiligste acht...

Terug naar “Verkeersongevallen”