aansprakelijkheid fietser op kruispunt met voorrang

diamond
Topic Starter

aansprakelijkheid fietser op kruispunt met voorrang

#1 , 19 dec 2010 10:20

Dag allen,

Begin november had ik een ongeval. Ik werd aangereden in mijn zij door een auto die van rechts kwam. Ik reed echter op een weg (fietspad - geen fietsoversteekplaats - lange stippellijnen ipv vierkante blokken), waar er voor het kruispunt een bord B15:

Voorrang.
De horizontale streep van het symbool mag worden gewijzigd om duidelijker plaatsgesteldheid weer te geven.

De wagen kwam uit een zijstraat met verkeersbord B1:

Voorrang verlenen.

Toen ik op het kruispunt aankwam was de wagen in stilstand aan het wachten om voetgangers op het zebrapad over te laten steken. Ik dacht dus veilig het kruispunt over te kunnen steken en was overtuigd voorrang te hebben daar het bord B15 mij dit gaf. Er zijn echter wel wegenwerken verderop in de straat en er stond dus een bord C3 met daaronder een bord "utgezonderd plaatselijk verkeer", wat ik veronderstel te zijn daar mijn werkplaats gelegen is waar de wegenwerken bezig zijn.

Nu heb ik echter een brief ontvangen van de verzekering van de tegenpartij waar ik aansprakelijk wordt gesteld voor het ongeval en moet opdraaien voor alle kosten aan de wagen van de tegenpartij en expertise. Is het aangeraden dit aan te vechten? Zijn er mensen die me hierontrend tips kunnen geven? Kan er me iemand meedelen waardoor ik in fout kan zijn op deze plaats?

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 dec 2010 11:05

Hebt u een familiale verzekering? Overhandig dan dit schrijven aan uw verzekeringsmaatschappij.

Zegt de verzekeraar van de auto die u aansprakelijk stelt niet waarom zij u aansprakelijk acht?

diamond
Topic Starter

#3 , 19 dec 2010 13:04

Mijn familiale verzekering heb ik hiervan maar meteen op de hoogte gesteld.

De reden waarom zij mij aansprakelijk achten staat niet in het schrijven vermeld, maar heb ik nu uitdrukkelijk aan het betreffende verzekeringskantoor gevraagd en zal ik dan ook doorsturen naar mijn familiale.

Reclame

float
Juridisch actief: Ja

#4 , 19 dec 2010 14:13

kan je eens een tekening maken van de situatie?

sniper

#5 , 20 dec 2010 19:30

volgens wat u hier omschrijft moest de wagen je voorrang verlenen
je mag trouwens nooit van de verzekering van de tegenpartij geloven dat ze de waarheid zoeken

is er geen politie bijgekomen toen het ongeval gebeurd is?
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 17 jan 2011 11:24

Waren en gewonden.
Is het ongevallen formulier ingevuld door beide partijen..

cdelahaye

#7 , 25 jan 2011 20:39

Hallo,

M.I. hoef je je geen zorgen te maken, en is de tegenpartij blufpoker aan het spelen.
Wanneer jij op een weg aan een kruispunt aankomt waar vlak voor het bord B15 staat, dan betekent dat dat je voorrang hebt ten opzichte van zowel de bestuurder die van rechts als van links komt. Komt er dan nog bij dat het aanrijdend voertuig het bord B1 heeft genegeerd.
Het bord C3 doet in principe niks terzake als jij idd plaatselijk verkeer bent (en dat is het geval gezien je er ter plaatse werkt.)
Hopelijk heb je een goede verzekeringsmakelaar, geef de zaak aan via de RB van je famililale. Art 29 bis WAM geeft zelfs de zwakke weggebruikers een schadevergoeding voor lichamelijke letsels in fout of niet. Anders zou het zijn moest er bv een politieagent het verkeer aan het regelen zijn, of de borden zijn doorgehaald met plaklint. Veel hangt ook af van het feit of er getuigen zijn die bepaalde feiten erkennen of ontkennen, de aanwezigheid van een EAF enz.

Terug naar “Verkeersongevallen”