Auto ongeval in Italie

Eddy B
Topic Starter

Auto ongeval in Italie

#1 , 05 dec 2010 10:35

Hallo,

In juli 2010 heb ik een auto ongeval gehad in Italie op een parking. Een Duitser reed met openstaande deur tegen mijn wagen. Samen met de Duitser hebben we het aanrijdingsformulier ingevuld. Al de nodige documenten heb ik overgemaakt aan de verzekering. (aanrijdingsformulier, bestek van de garage...) Ik heb mijn wagen nog steeds niet laten herstellen, daar ik de overeengekomen vergoeding nog niet bekomen. Nu blijkt volgens mijn verzekeringsagent, dat ik eerst mijn wagen moet laten herstellen en een faktuur dien voor te leggen en dan zou alles terugbetaald worden. Dit omdat het in Italie gebeurd is en het zo volgens Italiaanse normen zou zijn. Ik vertrouw dit niet, zal ik wel terugbetaald worden? Is dit niet de taak van mijn verzekeringsagent om dit in orde te brengen. Wat als het om enorme bedragen zou gaan?

Wie kan mij hier raad ingeven?

met vriendelijke groeten,

Eddy

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 dec 2010 11:55

Volgens mij heeft Italie er niets mee te maken. Het was een voorval tussen een duite en een Belgische bestuurder, dus waarschijnlijk een Belgische en Duitse verzekeringsmaatschappij.

JPV

#3 , 06 dec 2010 16:44

Italiaanse wetgeving kan natuurlijk wel bepaalde voorwaarden stellen (net zoals bvb de Engelse verkeerscode zegt dat men links moet rijden, moet je niet afkomen met het feit dat je Belg & Duitser bent en dus rechts moest rijden ;))

Reclame

float

#4 , 07 dec 2010 08:07

Je zal iemand moeten vinden die goed is met internationaal privaatrecht :-)

Ignace

#5 , 18 jan 2011 23:33

Hallo,

In juli 2010 heb ik een auto ongeval gehad in Italie op een parking. Een Duitser reed met openstaande deur tegen mijn wagen. Samen met de Duitser hebben we het aanrijdingsformulier ingevuld. Al de nodige documenten heb ik overgemaakt aan de verzekering. (aanrijdingsformulier, bestek van de garage...) Ik heb mijn wagen nog steeds niet laten herstellen, daar ik de overeengekomen vergoeding nog niet bekomen. Nu blijkt volgens mijn verzekeringsagent, dat ik eerst mijn wagen moet laten herstellen en een faktuur dien voor te leggen en dan zou alles terugbetaald worden. Dit omdat het in Italie gebeurd is en het zo volgens Italiaanse normen zou zijn. Ik vertrouw dit niet, zal ik wel terugbetaald worden? Is dit niet de taak van mijn verzekeringsagent om dit in orde te brengen. Wat als het om enorme bedragen zou gaan?

Wie kan mij hier raad ingeven?

met vriendelijke groeten,

Eddy

lex loci delicti; in principe italiaanse wet die kan gebracht worden voor de rechter van het arrondissement waarin de maatschappelijke zetel van de verweerder gevestigd is :)

cdelahaye

#6 , 25 jan 2011 20:21

Gezien het ongeval zich voordeed in Italie en dan nog eens met een buitenlander zit je zowieso bezig in gemeen recht. Hoe de Italiaanse wetgeving in elkaar zit weet ik niet, wel heeft iedere verzekeringsmaatschappij van een buitenlander een vertegenwoordiger in Belgie. Ervaring leert mij dat schadegevallen in gemeen recht idd langer duren dan in RDR, maar als je verzekeringsagent nu reeds aanraadt om de schade te herstellen, zonder dat er expertise is gebeurd heb ik toch mijn twijfels over zijn kennis. Altijd eerst expertise en dan herstellen, of is het misschien één van die slimmerikken van ING bank ?

Terug naar “Verkeersongevallen”