Aanrijding op parking

kawenlie
Topic Starter
Berichten: 4

Aanrijding op parking

#1 , 11 aug 2010 14:39

Hoi!

Ik ben vorige week betrokken geraakt bij een aanrijding op een parking.

Ik was de parking net opgereden, en reed stilletjes verder naar een lege parkeerplaats. Terwijl ik dat deed komt er een wagen achteruit uit zijn parkeerplaats gereden en botst die tegen de rechterzijkant van mijn wagen. Vanaf het midden van mijn wagen tot de achterkant zijn er krassen en blutsen.. Heel duidelijk dus dat die op mij reed toen de helft van mijn wagen hem al voorbij was. Ik had hem dus nooit kunnen zien achteruitrijden.
Nu zegt onze verzekeringsagent dat er wellicht wordt beslist om ieders zijn eigen kosten te laten betalen! Terwijl ik toch in mijn recht ben?!

Graag uw reactie!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
spijker
Berichten: 11

#2 , 11 aug 2010 14:48

Vreemd, uit uw versie van de feiten leid ik af dat de andere een manoeuvre uitvoerde (uit parking rijden) en aldus voorrang diende te verlenen. Dan zou die de volledige schade moeten dragen

kawenlie
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 11 aug 2010 15:03

Klopt, hij voerde inderdaad een manoeuvre uit.. Dus ik snap echt niet waarom ik zou moeten opdraaien voor de onoplettendheid van iemand anders..

Reclame

Lanox
Berichten: 3525
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 aug 2010 15:10

Welke parking? De parking van bijvoorbeeld de Makro wordt aanzien als openbare weg en dit zou het voor u gemakkelijker maken om uw gelijk te behalen.

spijker
Berichten: 11

#5 , 11 aug 2010 15:18

Welke parking? De parking van bijvoorbeeld de Makro wordt aanzien als openbare weg en dit zou het voor u gemakkelijker maken om uw gelijk te behalen.
Inderdaad, dit is zo voor de meeste parkings (zolang ze niet privé aan iemand toebehoren).
Maar zels indien de parking niet als openbare weg zou worden beschouwd, lijkt het me dat deze nog in het recht is (op grond van de algemene zorgvuldigheidsplicht, je kijkt toch achteruit als je een parkeerplaats uitrijdt)

kawenlie
Topic Starter
Berichten: 4

#6 , 11 aug 2010 15:57

Het is een parking van een dorpswinkel, ze wordt niet afgesloten na sluitingstijd en er wordt ook geen controle uitgevoerd of men er alleen maar parkeert voor de winkel.
Dus volgens mijn opzoekingen moet dit dus vallen onder de wegcode vd openbare weg.
En dan nog.. Men moet toch ten allen tijde en op alle plaatsen veilig met de auto kunnen rijden.
Het was natuurlijk een ongeluk, en dat die persoon dat niet met opzet heeft gedaan dat weet ik wel, maar dat wil niet zeggen dat ik daarom alles zelf maar moet betalen.

kawenlie
Topic Starter
Berichten: 4

#7 , 12 aug 2010 11:07

Bedankt voor jullie antwoorden! Heb net te horen gekregen dat ik in mijn recht ben gesteld! Ben dus heel opgelucht!! :-)

Terug naar “Verkeersongevallen”