Waar heeft men recht op na een ongeval

STYLUS3530
Topic Starter
Berichten: 15

Waar heeft men recht op na een ongeval

#1 , 12 mei 2010 17:29

Hello Folks,

Enige tijd terug nam mijn broer een auto over van mijn andere broer, de auto die hij overnam was in een perfecte toestand, maar 3 jaar oud, bijna geen krassen, onderhoudsboekje, ... . Nu is het zo dat hij op deze wagen natuurlijk een omnium had afgesloten op de aangekochte waarde.
Spijtig genoeg heeft hij de auto amper twee weken, geraakt hij betrokken bij een kop-staart aanrijding. De schade aan de wagen is tamelijk groot en nu is de verzekering aan het rondkijken wat voor hun het goedkoopste is neem ik aan. Ze willen dus misschien het ongevalwrak verkopen en mijn broer uitbetalen, hij heeft echter schrik dat hij voor dt geld niet opnieuw dezelfde auto kan vinden.
Mijn vraag is nu, kan hij eventueel van de verzekering verlangen om hem een soortgfelijke wagen te bezorgen? Moesten ze zijn wagen toch herstellen, heeft hij dan nog recht op een extra bedrag, omdat de wagen een ongeval heeft gehad.
De schuld lag niet bij hem als ik het goed begrepen heb.


Thanks in advance,

STYLUS

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38643

#2 , 12 mei 2010 17:42

Als de verzekering een bedrag overeenkmt is dat een schikking - minnelijke regeling. Wij betalen nu uw schade volgens tabel xyz.
Als u niet akkoord gaat zal de rechtbank uw schade betalen. In principe hebt u recht op een voertuig in dezelfde staat als het 'teloor gegane' voorwerp.
Dit weliswaar nadat de beroepsprocedure voor het hof volledig is uitgeput.
Andere posters kunnen er misschien een bedrag op kleven.

Inazuma
Berichten: 9802
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 13 mei 2010 08:38

Nu is het zo dat hij op deze wagen natuurlijk een omnium had afgesloten op de aangekochte waarde.
Lees wat het verzekeringscontract voor de omnium-verzekering zegt inzake de restwaarde.
Dat is wat met de verzekeringsmaatschappij overeengekomen is, en op basis daarvan zal dan ook uitbetaald worden.

Reclame

STYLUS3530
Topic Starter
Berichten: 15

#4 , 24 mei 2010 10:58

Hello Folks,

Mijn broer zijn wagen word nu toch hersteld, hetvolgende moet eraan gebeuren:

De linkerkoplamp, motorkap, linker voorspatbord, voor- en achterbumper, gril voor, achterklep, nummerplaatverlichting, nummerplaathouder, voor- en achterbalken en de trekhaak worden vervangen. Dan denk ik dat ze vooral van achter wat moeten rechttrekken(daar de passing tussen de deuren verschoven is), reservewielkuip beetje
gestuikt. De motorkap, volledige flank, achterklep, bumpers en gril moeten gespoten worden.

De opmaakkosten bedragen ongeveer 7500 excl(9075incl), alle evt. onvoorziene zaken worden ook tevens vervangen en bij op de rekening gezet.

Nu is de vraag de volgende, heeft men na de herstelling eigenlijk nog recht op een bepaald bedrag, daar het zich nu om een ongevalwagen handelt en deze zal zeker moeilijker te verkopen zijn. In ieder geval als ik een occasie auto zou kopen zou ik zeker opletten dat het zich niet handelt om een ongevalwagen.

Thanks in advance,

STYLUS

Rebel-with-a-cause
Berichten: 1216

#5 , 24 mei 2010 16:21

Nu is de vraag de volgende, heeft men na de herstelling eigenlijk nog recht op een bepaald bedrag, daar het zich nu om een ongevalwagen handelt en deze zal zeker moeilijker te verkopen zijn. In ieder geval als ik een occasie auto zou kopen zou ik zeker opletten dat het zich niet handelt om een ongevalwagen.
Wil je nadat de wagen hersteld is nog een bedrag erbovenop? :?
Denk niet dat je daarop aanspraak kunt maken! :roll:

STYLUS3530
Topic Starter
Berichten: 15

#6 , 24 mei 2010 17:47

Nu is de vraag de volgende, heeft men na de herstelling eigenlijk nog recht op een bepaald bedrag, daar het zich nu om een ongevalwagen handelt en deze zal zeker moeilijker te verkopen zijn. In ieder geval als ik een occasie auto zou kopen zou ik zeker opletten dat het zich niet handelt om een ongevalwagen.
Wil je nadat de wagen hersteld is nog een bedrag erbovenop? :?
Denk niet dat je daarop aanspraak kunt maken! :roll:
Inderdaad, eigenlijk vind ik het niet meer als logisch, als men de wagen nadien verkoopt zal een van de eerste vragen van de koper zijn of de wagen een ongeval heeft gehad, mijn broer zal hier eerlijk op antwoorden.
Ikzelf zou schrik hebben om zo een wagen te kopen, zeker als het herstelbedrag zo groot is. Hij moet op de trekbank, dus volgens mij krijgen ze hem niet in de staat zoals hij origineel was. Daarbij komt nog dat mijn broer in zijn recht is, hij heeft er trouwens toch niet achter gevraagd dat men zijn auto zou vernielen

Franciscus
Berichten: 38643

#7 , 25 mei 2010 12:58

Op het schouwingsattest staat dacht ik dat het een herstelde wagen is.
Bij ongeval moet het voertuig ( in een aantal bij wet bepaalde gevallen) zich aanbieden ten controle. In elk geval bij onze occassiewagen stond het in een van de dokumenten.

Wat uw verzekering betaald is op basis van een contract tussen u en de verzekering.
Lees daarom uw contract met de voorwaarden na dat is overeengekomen en getekend niets meer maar ook niets minder.
Als u Volledige schadevergoeding wil moet u de derde regeling dadelijk stopzetten en de zaak voor de rechter laten komen.
In dat geval kan je al de vormen van schadevergoeding bekomen die door de rechter in eerste aanleg en mogelijk dan ook door het hof na beroep worden uitgesproken.
Binnen x jaar zal je als tegenpartij niet in cassatie gaat dan een rechtstitel hebben om bij de tegenpartij uw schade te vorderen.
Uw verzekering doet aan 3de regeling. Uw verzekering betaald u nu uit en niet binnen x jaar nadat de zaak ten gronde door de rechter is bekenen.
Het is dus een minnelijke (directe) regeling.

Terug naar “Verkeersongevallen”