Ik heb een vraag, naar aanleiding van een discussie op een paardenforum; Niemand kan daar een deftig antwoord geven.
Het zit zo: tot enkele jaren geleden werden paarden met een bit gereden, liepen ze op hoefijzers en werden ze standaard met een zadel gereden. Dit is stilaan aan het veranderen. Men begint in te zien dat dit vaak middeleeuwse technieken zijn van in de tijd dat ruiters nog met hun paard ten strijde trokken in de oorlog en men gewoon niet beter wist dan bit = controle.
Nu wordt het stilaan algemeen aanvaard dat men met aan paard zich in het verkeer begeeft met enkel een halster (meestal touwhalster), of een hoofdstel zonder bit (waarbij er gestuurd wordt op de neus).
Nu hoor je van alle kanten roepen dat de verzekering zich terug trekt wanneer je niet met de juiste optoming rijdt, maar tot nu toe heb ik nergens in de wet terug gevonden wat nu de 'juiste optoming' is voor een paard. De wet zegt wel dat je als eigenaar van een dier ten alle tijde verantwoordelijk bent voor de schade die het dier aanricht (wat ik niet meer dan vanzelfsprekend vind). Maar dan is er nog een wet in het burgelijk wegboek dat zegt dat al die door nalatigheid schade berokkent deze schade moet vergoeden. En de verkeerswet zegt dat je een dier ten alle tijde onder controle moet hebben.
Waarschijnlijk voel je me al afkomen. Stel dat ik met m'n paard met een bitloos hoofdstel ga wandelen (ik moet daarvoorde openbare weg op voor ik in het bos kom) Stel nu dat een auto me wil passeren. Mijn paard raakt nerveus of schrikt en springt weg, en wordt aangereden door de auto die me op dat moment voorbij steekt. Kan een chauffeur de schade op mij verhalen puur omdat ik bitloos reed? Ben ik dan nalatend? Kan de verzekering zijn handen er vanaf trekken omdat ik niet rij met de optoming die zowat stamt uit de middeleeuwen?
Ik heb thuis lessen gevolgd om mijn paard om te scholen van bit naar bitloos en in de piste rij ik perfect op m'n bitloze hoofdstel. Ik ben van mening en uit studies blijkt ook dat het gewoonweg paarvriendelijker is om zonder bit te rijden. Buiten de schade die het toebrengt in de mond van het paard is het gewoon barbaars vind ik om een paard dmv pijnprikkels te laten luisteren of onder dwang te zetten van de mens.
Ik heb zelf eens zitten zoeken op jura en ben geen rechtsspraak daarvan tegengekomen.