ongeval met dronkenschap

vv-ke
Topic Starter
Berichten: 174

ongeval met dronkenschap

#1 , 11 apr 2024 11:00

Mijn echtgenoot heeft tegen een paal gereden met serieuze schade aan de wagen. Daarenboven heeft ie dit gedaan met dronkenschap. Wat zouden de gevolgen kunnen zijn? Hij had 2 promille. Dus rijbewijs werd reeds voor 15 dagen ingetrokken. Binnenkort naar de politierechtbank. Dus waarschijnlijk nog een bijkomend rijverbod, medische en geschiktheidstesten, alcoholslot? Ik weet niet wat de rechter allemaal zou kunnen opleggen.
Mijn man heeft nog geen andere voorgaande feiten van dronkenschap, dus hoop dat dit in zijn voordeel gaat pleiten. Wat er gerechterlijk boven zijn hoofd hangt kan me eigenijk nog het minst schelen (eigen schuld dikke bult).

Waar ik wel schrik voor heb is dat de verzekering niet gaat willen tussenkomen. Ik ben verzekeringnemer en hoofdbestuurder, maar hij heeft het ongeval veroorzaakt. Gaat mijn verzkering dan stijgen. De kosten die er zijn zullen allicht op de bestuurder verhaalt worden, maar ja als koppel maakt dat niet veel uit.

U mag gerust weten dat ik zeker en vast niet opgetogen was met dit nieuws.

Franciscus
Berichten: 38614

#2 , 11 apr 2024 11:16

Wordt hij vervolgt voor intoxicatie of voor (openbare) dronkenschap. Bij dit laatste is er regres mogelijk.

Sirkii
Berichten: 5423

#3 , 11 apr 2024 19:27

De kans is er dat de verzekering recht van verhaal uitoefent als ze menen dat het ongeval door de intoxicatie veroorzaakt is. recht van verhaal = ook zelf de schade aan derden betalen.

2 promille is niet niets, da s (meer dan) 10 glazen bier.

Zonder omnium wordt de eigen schade hoedanook niet vergoed. Met omnium alleen als ze geen recht van verhaal uitoefenen.

Wordt dus mogelijks een dure zaak.

BA stijgt hoedanook ook tenzij je zelf de derdenschade betaalt. Als de derdenschade klein is zou k daarop aansturen. Hopelijk weigeren ze jullie niet want als geweigerde nog een betaalbare verzekering vinden is niet vanzelfsprekend.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38614

#4 , 11 apr 2024 20:34

Bij mijn weten alleen regres bij dronkenschap niet bij intoxicatie.
Paal verlichting is niet goedkoop.
Paal verkeerslichten nog iets duurder. Op een kruispunt iets van €75.000.. een paal dus een goede €18.000

Intoxicatie politierecht bank
grof tussen €1.600 en €16.000 meer dan 0,8 promille
rijverbod tss. 8 dagen en 5 jaar
alcoholslot vanaf 1.8 promille

vv-ke
Topic Starter
Berichten: 174

#5 , 12 apr 2024 09:57

kort samengevat, we zullen maar ne goeie advocaat zoeken zeker? We hebben rechtsbijstand bij de verzekering, dat kan dan toch via die weg of toch ook niet?

pouly
Berichten: 243
Juridisch actief: Nee

#6 , 12 apr 2024 17:32

Er hangt hem inderdaad iets serieus boven het hoofd. Is niet verkeerd om zich in de rechtbank te laten bijstaan door een advocaat m.a.w. het doet er goed aan om zelf in persoon aanwezig te zijn. Weet uit ervaring dat dit ( persoonlijk verschijnen en niet laten vertegenwoordigen ) bij veel rechters als positief overkomt.

Inazuma
Berichten: 9780
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 13 apr 2024 11:54

Binnenkort naar de politierechtbank. Dus waarschijnlijk nog een bijkomend rijverbod, medische en geschiktheidstesten, alcoholslot? Ik weet niet wat de rechter allemaal zou kunnen opleggen.
Alles wat u opnoemt ... plus boete
Plus verplichte bijdragen en kosten (zo'n 350€ samen, enkel politierechtbank) bj veroordeling

Alcoholslot is normaal verplicht (er zijn achterpoortjes in de verkeerswet zoals voor vliegende voetballers) vanaf 1,8‰

Mijn man heeft nog geen andere voorgaande feiten van dronkenschap,
Wel andere van feiten :?:
Vraagstellers formuleren dergelijke opmerking doorgaans als "geen eerdere veroordelingen" ... u niet.

Waar ik wel schrik voor heb is dat de verzekering niet gaat willen tussenkomen. Ik ben verzekeringnemer en hoofdbestuurder, maar hij heeft het ongeval veroorzaakt.
Verzekering komt altijd tussen tov de tegenpartij
Terugvordering kan bij dronkenschap, maar is ook financieel beperkt - ergens rond de 31.000€

Als er effectief sprake is van dronkenschap - dat is juridisch een aparte kwalificatie, die in pers en volksmond vaak foutief gebruikt wordt in plaats van alcohol-intoxicatie.

Anderzijds, bij 2‰ maar geen tekenen van dronkenschap, wijst dat op geoefend drinker.
Een risico-profiel dat geen enkele verzekeraar graag in hun klantenportefeuille heeft ...


Was uw echtgenoot opgegeven als occasioneel bestuurder ?
Want met bvb een zwaar ander risicoprofiel dan u zelf, kan dit aanzien worden als niet doorgeven van het effectieve te dekken risico - wat ook tot regres / terugvordering kan leiden.

Gaat mijn verzkering dan stijgen.
Uiteraard
Dat is bij elk ongeval in fout
Wie voertuig bestuurde maakt daarvoor niet uit.

Verzekering kan normaal ook uw polis opzeggen bij ELK ongeval.
Dus dat kan nog gebeuren

Terug naar “Verkeersongevallen”