Ongeval - Terugbetaling verzekering

nielscvr
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Ongeval - Terugbetaling verzekering

#1 , 21 mar 2024 08:21

Hallo,

In Augustus 2023 heeft er iemand, tijdens mijn reis in Kroatie, mij achteruit aangereden in mijn neus.
Tegenpartij bekende alle schuld en we hebben al het nodige gedaan ivm. papier en verzekering (ikzelf heb een gedeeltelijke omnium).

De verzekeraar van de tegenpartij in Kroatie wou 120 EURO betalen als kosten voor de reparatie.
Nadat mijn verzekeraar meerde expertises heeft laten uitvoeren op mijn wagen, was het expertise-verslag rond de 2200 Euro.
Na maanden geen vooruitgang in de zaak, heb ik besloten om uiteindelijk zelf op eigen kosten de auto te repareren (had een rode kaart gekregen en kon 2 maand niet rijden). De uiteindelijke kost was 3500 Euro. Deze factuur heb ik natuurlijk doorgestuurd.

Tot op het heden nog geen schot in de zaak en mijn verzekeraar antwoord zeer traag.

Wat moet mijn verzekeraar mij nu terugbetalen? De effectieve prijs van de reparatie, of het bedrag van de visuele expertise?
Is dit normaal dat dit zo lang duurt omdat er geen akkoord komt met de tegenpartij? Heb ik niet het recht om het geld al te ontvangen na al deze maanden?

Zou deze vraag gerust stellen aan de verzekeraar, maar dan zou het nog enkele weken duren vooralleer ik een antwoord zou ontvangen.


Alvast bedankt.

Blaatpraat
Berichten: 3796

#2 , 21 mar 2024 12:53

Gezien je geen volledige omnium hebt, zal jouw verzekeraar inderdaad niets betalen aan jou.
Enkel bij een volledige omnium schiet deze als het ware de kosten voor, om daarna te recupereren bij de tegenpartij.

Gezien het schadegeval in het buitenland gebeurd is, telt de RDR regeling hier niet.
Hierdoor moet u inderdaad wachten tot er een akkoord is van de tegenpartij tot betalen.
Enige dat u kan helpen hierbij, is uw rechtsbijstand, maar ook deze kan geen wonderen verrichten.

Reclame

Terug naar “Verkeersongevallen”