Oranje zwaailicht

rderuyver
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Oranje zwaailicht

#1 , 25 jan 2024 23:31

Beste

Ik vroeg mij af wat de wetgeving rond oranje zwaailichten op voortuigen in België zijn. Wanneer mag dit en wannee niet? Moet hiervoor een bepaalde vergunning zijn? Geld dit ook voor oranje led flitsers in de grill? Ik heb hier al veel over opgezocht op het internet, maar ik vindt geen eenduidige betrouwbare bron.

Met vriendelijke groeten

lohabra
Berichten: 1015

#2 , 26 jan 2024 20:55

Qua gebruik, regelt het verkeersreglement alvast dit :

Artikel 32. Gebruik van speciale lichten
32.1. Zoeklichten en tijdens het werk te gebruiken projectoren mogen slechts branden wanneer het volstrekt noodzakelijk is.

Deze lichten evenals de achteruitrijlichten mogen in geen geval de andere bestuurders hinderen.

32.2. De oranjegele knipperlichten mogen slechts gebruikt worden gedurende de tijd dat de voertuigen werkelijk gebruikt worden voor de taken om dewelke zij hiermede mogen uitgerust zijn of overeenkomstig het technisch reglement van de auto's, of wanneer hun aanwezigheid op de openbare weg een hinder of gevaar voor het verkeer vormt.

De oranjegele knipperlichten van de takelwagens moeten op de plaats van het depanneren en gedurende het wegslepen gebruikt worden.

Buiten die omstandigheden mogen zij niet branden.

De bestuurders van landbouwtractoren moeten één of twee oranjegele knipperlichten gebruiken die zodanig zijn geplaatst dat zij in alle richtingen zichtbaar zijn, tussen het vallen van de avond en het aanbreken van de dag en in alle omstandigheden wanneer het niet meer mogelijk is duidelijk te zien tot op een afstand van ongeveer 200 meter en, bestendig op openbare wegen met meer dan twee rijstroken.

De oranje-gele knipperlichten van het openings- en sluitingsvoertuig, zoals bepaald in het koninklijk besluit van 28 juni 2019 tot reglementering van de wielerwedstrijden en van de alleterreinwedstrijden, moeten tijdens de wielerwedstrijd gebruikt worden.

32.3. In afwijking van artikel 32.2 moeten de takelvoertuigen en de voertuigen van de door het openbaar ministerie of door de federale of lokale politie opgeroepen personen of diensten, wanneer zij op de pechstrook rijden om zich naar de plaats van een incident op of langs de autosnelweg of autoweg te begeven, of die op de reddingsstrook rijden, één of twee oranjegele knipperlichten gebruiken.



Qua plaatsing, (dus qua technisch reglement) klik eens >>> hier voor wat leesvoer. Doorscrollen naar artikel 28.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Inazuma
Berichten: 9780
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 27 jan 2024 11:25

LED flitsers zijn ook gewoon knipperende lichten ...


En het is een zootje geworden waarbij je je afvraagt hoe sommige voertuigen eigenlijk door de keuring komen, met bvb
Witte knipperlichten achteraan
Rode knipperlichten vooraan

Reclame

Franciscus
Berichten: 38613

#4 , 27 jan 2024 21:21

En binnenkort ook nog groene.

Issued
Berichten: 1233

#5 , 28 jan 2024 21:41

LED flitsers zijn ook gewoon knipperende lichten ...


En het is een zootje geworden waarbij je je afvraagt hoe sommige voertuigen eigenlijk door de keuring komen, met bvb
Witte knipperlichten achteraan
Rode knipperlichten vooraan
Omdat het enkel niet toegelaten is om die aan te zetten op de openbare weg. Is zoals toners met verlichting in verwisselbare kleur onderaan te wagen. Zolang die lichtjes niet meer aangaan met de wettelijk verplichte lichten is er bij de keuring geen probleem.

Inazuma
Berichten: 9780
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 29 jan 2024 09:43

Tsjaaa ... ik zie die natuurlijk precies op de openbare weg branden

Niet zelden met politie erbij ...

Terug naar “Verkeersongevallen”