Fietsongeval

Mido
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Fietsongeval

#1 , 22 jan 2024 12:31

Ik heb een 2 jaar geleden een ongeval gehad. Ben met mijn speedpedelec op een fietspad aangereden door een wagen die uit een winkelparking Reed. Zicht was duidelijk zichtbaar. Ik Reed blijkbaar in de verkeerde richting maar er staan wel fietsborden in de richting waar ik naar toe Reed.
Ik mag niet op de Baan rijden omdat deze een Baan van 70km/u is. Ik Reed ook niet snel omdat het enor druk was. Nu heeft de tegenpartij mij een brief gestuurd dat ik de schade van de wagen moet betalen. Als ik zoek op internet naar de zelfde feiten staat er in dat het 50/50 % is dat de bestuurder ook in fout is aangezien deze een maneuver uitvoerd klopt dit kan ik hier meeverder gaan of niet.

bosprocureur
Berichten: 6860

#2 , 22 jan 2024 12:46

Na twee jaar ??

Wat is er in die tussentijd gebeurd?

En wat zegt uw verzekering daarover ?

Inazuma
Berichten: 9781
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 22 jan 2024 14:17

Ik Reed blijkbaar in de verkeerde richting maar er staan wel fietsborden in de richting waar ik naar toe Reed.
Wat noemt u "fietsborden" :?:

Stond er voor de autobestuurder een voorrangsbord aan uitgang parking ?

Nu heeft de tegenpartij mij een brief gestuurd dat ik de schade van de wagen moet betalen.
Zonder een beslissing van een rechter, moet u niets ...

Als ik zoek op internet naar de zelfde feiten staat er in dat het 50/50 % is dat de bestuurder ook in fout is aangezien deze een maneuver uitvoerd klopt dit
Dat kan alle kanten uit
Als u een verboden richting in reed, overtrad u een verkeersteken
Verkeerstekens gaan boven verkeersregels (voorrang bij manoeuvres is een verkeersregel)
En ja, dit artikel 6.2 is al eerder in de omgekeerde richting gebruikt door oa het Hof van Cassatie

[ttz: men tilt zwaarder aan het negeren van een verkeersteken, dan aan het negeren van een verkeersregel]

kan ik hier meeverder gaan of niet.
Degene die eist, zal verder moeten gaan, niet u ...
Laatst gewijzigd door Inazuma op 22 jan 2024 14:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9781
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 22 jan 2024 14:20

Ik heb een 2 jaar geleden een ongeval gehad.
Zonder onderzoeksdaden van het Parket en zonder gewonden, verjaren die feiten na 2 jaar ...

LeenW
Berichten: 12860

#5 , 22 jan 2024 14:31

Link naar Google Street of schets van de situatie? Uw uitleg is zeer onduidelijk.

basejumper
Berichten: 4634
Locatie: Diest

#6 , 22 jan 2024 20:42

Beste

Als ik u begrijp reed u op fietspad op voorrang aan (ten aanzien van winkel parking) maar reed u aan de foute kant van de straat?
Alsdan is wagen doorgaans 90 % in ongelijk en fiets 10%. Argumentatie : baan waarop parking uitgeeft heeft voorrang op verlaters parking over de ganse breedte van de straat. Fietser wordt doorgaans 10% aansprakelijk gesteld wegens onverwachte en incorrecte rijrichting. Maar zoals hier gezegd is twee jaar na datum veel te laat. Je verzekering kan schade niet meer bepalen gezien er in twee jaar veel gebeurd kan zijn. Dus geef het door aan je verzekering die het zullen weigeren. Maar zo wordt er ook al een dossier rechtsbijstand geopend.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Verkeersongevallen”